crille Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 när jag mäter nitrat med tropic marin ligger jag på 5!när jag mäter med ett helt nytt salifert ligger det på 20!!!!!!, när jag mäter med teds hanna, ligger det på 5!! Citera
Vargklo Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Borde du inte ha synliga problem med karet om du skulle ha 20? Har du mätt nitrit? Citera
crille Postat 1 december 2007 Författare Postat 1 december 2007 jo, det borde vara synligt! men frågan är vilket test ska man lita på, hannas photometer och tropic visar ju samma, men salifert visar skyhögt! Citera
Freddi Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 20 i nitrat är väl inte så farligt, jag har legat betydligt högre.Det enda jag märkte av då var att korallerna växte sämre.Jag kör med seras test och ligger på 5 nu jämfört med innan då jag låg högre än vad max skalan visade, max var 40. Citera
Connaissancen Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Det låter inte roligt, trodde man kunde lita på Salifert faktiskt... (så mycket man kan på nitrattester)Jag mäter 5 i nitrat med mitt Salifert - men då kanske man har lägre egentligen, och har oroat sig i onödan.Men det kan väl vara fel på enstaka tester antar jag, liksom batcher.Jag köpte ju ett Salifert Ammoniumtest nyligen som gav utslag på allt; akvarie- nyblandat- osmos och kranvatten. Citera
stigigemla Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Jag skulle tro att båda mäter rätt. 5 ppm nitratkväve motsvarar 22 ppm nitrat. Citera
crille Postat 1 december 2007 Författare Postat 1 december 2007 stig, menar du att hanna-testet mäter nitratkväve, istället för nitrat? vet en till som testat dessa 3 märken TM salifert och hanna, och fått liknande värden som jag! Citera
acuario Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Tropic marin fick inga bra betyg i test där salifert var vinnaren, Hanna photometer ska inte vara bra heller p.g.a kloridstörningar, det står t.o.m i manualen. Du ska väl ha 0 crille du som kör zeovitmetoden nu hehe..... Citera
crille Postat 1 december 2007 Författare Postat 1 december 2007 ja,det skulle jag, får gasa mer:ler: Citera
ramq Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Intressant... Så Hannan är bara bortkastade pengar?Hur exakt är Hannas fosfatmätare då? Citera
acuario Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 http://www.hannainst.se/acatalog/HI93713235.pdfVill ha en sådan faktisk, får bli en senare fråga dock. Citera
crille Postat 1 december 2007 Författare Postat 1 december 2007 det jag tycker är skumt, är att TM och Hanna visade lika:snurrig: Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.