Gå till innehåll

Fosfat-läckage


ramq

Rekommenderade inlägg

Och det jag försöker få fram är att jag förstår verkligen fosfatadsorberns funktion och dess nackdelar och jag har bytt med täta mellanrum och jag har mätt fosfatvärden varje dag/i tid och otid osv osv osv... Tycker inte jag ska behöva förklara mig igen så jag sätter punkt där.

Och nej, jag köper inte att fosfatremovers binder så lågt som biologisk begränsning gör. That's it. :ler:

EDIT: Jag tycker det är bra att din Hanna fungerar bra för dig Janne. Jag har aldrig sagt att alla ger felaktiga värden, bara att ett (för mig) större antal fotometrar ger så olika resultat att en sån dyr investering inte är berättigad för mig.

Jag kommer att investera i ett Rowa-test istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Där kanske vi har andra förutsättningar som gör att han får så låga värden.

Åter igen - vad vill du uppnå med svaret? Jag kommer hur det än är att aldrig bli övertygad om motsatsen, så jag sätter punkt där igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(För att citera en känd debattör på SVG)

Med en dåres envishet...

Vad gör jag för fel? Hur ska jag skriva så att precis varenda akvarist på denna del av klotet ska förstå vad jag menar? Kan jag överförtydliga på något vis? Skicka SMS? FAX?

Jag ger upp. Läser du inläggen och ändå inte förstår, ja, då är jag ledsen för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite kul egentligen just detta med jämlikförhållandet med fosfatremovers. Hur ofta behöver man byta för att komma ner på 0? Lägg gärna till hur mycket kostnaden blir, i jämförelse med en flaska etanol...

Jag skapade tråden som en öppen diskussionspunkt som av någon anledning gled vidare till att innefatta järn/alu-baserade adsorbmedel i jakt på fosfater, så jag har väl lite grann mig själv att skylla. Jag har dragit mina egna slutsatser och det är upp till andra att klanka ner på mitt sätt att komma fram till detta, men jag ber samtidigt att rösthöjarna bör ha egna erfarenheter i bakvattnet, annars är det värt exakt 0.0 (med Hanna fotometer) i mina öron. :ler:

Åter till diskussionen igen.

Är det säkert att anta att egentligen all LS i alla kar har ackumulerat fosfater, om man inte driver ett kar med olika varianter av adsorb eller biologisk fosfatbindning? Hur vi än vrider och vänder på det så tillför vi ju hela tiden fosfater framförallt med fisk (och till viss mängd även korall) foder och vi kan anta att varken skummare eller LS hinner (eller kan?) åtgärda detta tillstånd.

Har sett många kar som haft jättemycket stenkoraller, dock är precis allt brunt, brunt och åter brunt. Fosfattester har visat på rätt lite fosfat egentligen, men börjar man köra fosfatbindare får man hålla på en evighet för då visar det sig att LS:en släpper ackumulerat fosfat... någon annan förklaring hittar inte jag. Tar man till mer drastiska metoder som kolkällor - ja, då har jag bara sett effekterna i mitt eget kar (med ackumulerat fosfat) och då har det blivit liv i baljan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska be brorsan, som läser kemi på chalmers att blanda till lite olika "referensvätskor" åt mig, då borde man ju kunna se om den visar rätt.

Tycker det låter som ett mycket klok idé!

Kanske skicka några flaskor referensvätska till Ted som han kan "dubbelkolla" exemplaren så att dom är rätt innan han skickar ut dom till kund. Bra försäljningsargument om inte annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...