Gå till innehåll

Fosfat-läckage


ramq

Rekommenderade inlägg

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Labbet på jobbet har de ortofosfattest, jag kollade lite på instruktionen och det tar tid hehe... först 10min skakande och senare 1 timmes skakande. Jag kan lämna in ett prov där men jag tror inte deras test mäter de låga nivåerna som jag behöver, ska kolla upp detta mer i detalj. Jag funderar på att skaffa mig ett Rowa för som Janne säger så gäller det att ha koll på fosfaten speciellt om man kör zeovitmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip säger du fosfatbindande bakterier till skillnad från fosfatätande bakterier? Döda såna bakterier skulle i någon gång i sin livscykel då åter frigöra fosfater ut i vattenkolumnen igen och så är man på ruta noll igen?

Nja, jag menade att för att bryta upp större mängder av föreningen mellan fosfat och kolföreningen så behöver man antingen enzymer eller bakterier. Enklast för oss är bakterier. Förbrukade bakterier skummar man eller vattenbyter bort. Det är väl ingen vild gissning att zeovit rekommenderar kraftig skumning av bla. detta skäl. Fosfatremover är aja-baja i zeovit, varför fattar jag inte riktigt. Borde hjälpa till att knipa det nedbrytna ortofosfatet eller så missar jag en pusselbit i zeovit.

Ska vi mäta fosfat så måste det väl vara i jonform eller brytas ned till joner före mätning. Det är i alla fall min tes om varför vi inte med normal hobbyutrustning kan mäta organiskt fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa testet räknas som mycket tillförlitligt - kostar 5-600 spänn och ungefär hälften för refillen.

ger väl nästan samma tillförlitlighet som Hanna, och kostnaden per test blir väl ungefär 5-10:- för båda (exklusive fotometern då)

Portionsförpackningarna till Hanna kostar ca: 3 kr st.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover är aja-baja i zeovit, varför fattar jag inte riktigt. Borde hjälpa till att knipa det nedbrytna ortofosfatet eller så missar jag en pusselbit i zeovit.

Eftersom bakterierna står för näringsexporten, så vill man spara fosfaten till dem, de står ju även för kväveexporten och mat till korallerna, fosforn skulle ju kunna begränsa bakterieproduktionen.

Jag tror att man skulle kunna kombinera remover och ZEOvit om man har obalans mellan kväve och fosfor(mycket fosfor), men det blir en parameter till och ratta, det blir lätt att man skjuter sig själv i benet.

I långa loppet så tar man fosfaten ändå och det är långsamt man vill sänka näringshalten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom bakterierna står för näringsexporten, så vill man spara fosfaten till dem, de står ju även för kväveexporten och mat till korallerna, fosforn skulle ju kunna begränsa bakterieproduktionen.

Jag tror att man skulle kunna kombinera remover och ZEOvit om man har obalans mellan kväve och fosfor(mycket fosfor), men det blir en parameter till och ratta, det blir lätt att man skjuter sig själv i benet.

I långa loppet så tar man fosfaten ändå och det är långsamt man vill sänka näringshalten.

/Janne

Tack för infon, makes sense.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har funderat lite på det här med läckage från stenen. Jag åkte själv på världens alg-bekymmer när mitt kar varit igång ganska länge (närmare 1 år tror jag). Problemen kom i samband med att jag fick bättre ordning på mina vattenvärden, karet hade tidigare gått med en del både fosfat och nitrat, men så gjorde jag en drive med både fosfat filter (Deltecs Fr509 gick med Rowaphos), zeolit och makroalger. Efter ett tag var både nitrat och fosfat nere på omärbara nivåer, visserligen med Salifert men ändå, då kom algerna.... Jag kunde skörda stora tussar under flera månader framöver, kunde inte bli av med skiten... Men efter några måndera (eller kanske ett halvår) så avtog algerna igen. det kan kanske vara så att algerna kom när fosfat (och kanske nitrat) försvann eller sjönk i vattenkolummen, istället började fosfat från stenen läcka ut? Stenen var begagnad och jag vet att den tidigare ägaren också hade en del algproblem på slutet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det bara dyker upp alger på LS nära rutan får mig att gissa att det kanske är dålig cirkulation där? Om de eventuella döda fläckarna skulle försvinna kanske det försvinner på dessa platser också.

Fosfatläckage-bollen får någon annan ta upp.

Jag skulle vilja slå hål på myten att vattenrörelse hämmar algbildning. Det är faktiskt tvärtom tror jag! I utblås, i eller runt munstycken på pumpar med enorm cirkulation, så växer algerna som bäst! inte sant...o faktum är att stenar på baksidorna eller sidorna som oftast äre minst cirkulerade, brukar vara de renaste stenarna! detta har jag märkt i alla mina akvarium genom åren. De finns litteratur som förklarar varför alger växer bättre i hård cirkulation, snabbare borttransport av syre o snabbare tillförsel av nytt koldioxid etc...det är inte sällan den fulaste stenen i akvariet ofat är den som står precis vid ett utblås. detta var OT men behöver lyftas.

edit: så jag inyte blir missförstådd..väldigt dålig cirk inte heller bra förstås, om de samlas mkt detritus...vad jag menar är att om man har cirk tillräcklig så detritus inte ansamlas för mkt, så är de bra...men om man ökar cirkulationen ytterligare över den detritusborthållande nivån...DÅ kan man få problem med alger. Detta kan nog tyckas lite kontroversiellt, men jag har gjort iaktagelsen så många gånger, så nåt tror jag de ligger i detta.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja slå hål på myten att vattenrörelse hämmar algbildning. Det är faktiskt tvärtom tror jag! I utblås, i eller runt munstycken på pumpar med enorm cirkulation, så växer algerna som bäst! inte sant...o faktum är att stenar på baksidorna eller sidorna som oftast äre minst cirkulerade, brukar vara de renaste stenarna! detta har jag märkt i alla mina akvarium genom åren. De finns litteratur som förklarar varför alger växer bättre i hård cirkulation, snabbare borttransport av syre o snabbare tillförsel av nytt koldioxid etc...det är inte sällan den fulaste stenen i akvariet ofat är den som står precis vid ett utblås. detta var OT men behöver lyftas.

edit: så jag inyte blir missförstådd..väldigt dålig cirk inte heller bra förstås, om de samlas mkt detritus...vad jag menar är att om man har cirk tillräcklig så detritus inte ansamlas för mkt, så är de bra...men om man ökar cirkulationen ytterligare över den detritusborthållande nivån...DÅ kan man få problem med alger. Detta kan nog tyckas lite kontroversiellt, men jag har gjort iaktagelsen så många gånger, så nåt tror jag de ligger i detta.

/Jonas

Det var inget generellt antagande av mig. Bara en gissning utifrån det faktum att det bara var algväxt på ett ställe och vid den platsen rådde det troligtvis mycket dålig cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inget generellt antagande av mig. Bara en gissning utifrån det faktum att det bara var algväxt på ett ställe och vid den platsen rådde det troligtvis mycket dålig cirkulation.

o de va ingen kritik mot ditt uttalande..utan de du skrev gav mej bara inspiration till att ta upp de rätt så intressanta fenomenet att kraftig cirk kan befrämja algväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover är aja-baja i zeovit, varför fattar jag inte riktigt. Borde hjälpa till att knipa det nedbrytna ortofosfatet eller så missar jag en pusselbit i zeovit.

Med risk för ett flamewar, men vågar jag gissa på att Pohl & Co är inne på samma spår som Lasse, med återläckande fosfater från järnoxiden? Finns att gräva i någon gammal tråd för den som är intresserad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan kanske vara så att algerna kom när fosfat (och kanske nitrat) försvann eller sjönk i vattenkolummen, istället började fosfat från stenen läcka ut? Stenen var begagnad och jag vet att den tidigare ägaren också hade en del algproblem på slutet....

Det låter som ett bekant scenario och jag utgår från att det är just det som sker i det här fallet.

Själv har jag inte upplevt samma algblomning, ännu... den som lever får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte som så att fosfatremower ej ska användas i zeovitmetoden eftersom att metoden bygger på att man låter bakterierna konsumera näringsämnen, som man sedan matar korallerna med.

Ifall man tar bort alla näringsämnen ur systemet så kan ju korallerna varken ta upp näringen från vattnet eller ifrån bakterierna, vilket borde leda till svält?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har diskuterats förut och jag är fortfarande övertygad om att fosfatremovers bara klarar ev viss del, att ta det största delen av isberget. Däremot klarar dom inte dom låga nivåerna och där är det nog också som du säger att man snuvar bakterierna på fosfater...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har diskuterats förut och jag är fortfarande övertygad om att fosfatremovers bara klarar ev viss del, att ta det största delen av isberget. Däremot klarar dom inte dom låga nivåerna och där är det nog också som du säger att man snuvar bakterierna på fosfater...

Fosfatremover fungerar ner till låga nivåer, men man måste förstå att det finns ett jämviktsförhållande och man måsta kunna mäta fosfathalten tillförlitligt. Det går alltså inte att stoppa i en liter och tro att man ska komma ner till noll. När fosfatremovern är mättad med lika mycket fosfat som akvarievattnet, så måsta removern bytas ut annars börjar den läcka tillbaka. Byter man ut removern varje gång jämviktsförhållandet uppstår, så kan man nå låga nivåer. Har man inte koll på fosfaten så är det lätt att fosfaten läcker tillbaka, det beror alltså på akvaristen om man ska lyckas med remover.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ingen nyhet för mig Janne, då detta påpekades redan långt tidigare från bland annat Lasse. Jag har själv studerat dess effekter och även fast jag kört enligt konstens alla regler (se första inlägget i tråden) så har jag ändå inte kommit ner till så lågt som "riktigt lågt", även i andra situationer.

Behöver jag säga det igen? Enda sättet att komma ner i "riktigt låga" (om jag nu måste använda den termen) fosfatnivåer är på biologisk väg. Men det är nog ingen nyhet för någon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut nu skulle jag inte lägga en spänn på en Hanna. Pratade precis med Leffe på Triton och han var allt annat än nöjd med dom exemplaren han hunnit gå igenom och det verkar ju vara fler som har problem med dom.

Även om jag skulle bytt varje dag så står man inför samma dilemma i alla fall... Varför bråka med något som är så bökigt? Bättre gå på säkra kort som kolkälla som hittills fungerat hur fint som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...