Gå till innehåll

Mata stenkoraller med "vanligt" foder?


Speedster

Rekommenderade inlägg

Har en liten fundering...

Gör det någon skillnad och är det bra (eller är det skitdåligt?) att mata stenkoraller med vanligt foder typ formula 1 och 2.

Nu kan jag inte namnen på stenkorallerna så bra, men såklart. Det går ju inte mata en acropora på samma sätt som det går att mata en stenkorall med lite mer och större polyper (dock menar jag inte euphyllia, LPS).

Vad tror ni, är det bra eller dåligt att lägga lite "kulor" över korallerna, äter de upp fodret o växer mer eller är det "waste of time/foder"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, stenkorallerna klarar väl sig bra o växer bra bara man sköter vattenvärderna och har rent vatten i övrigt och ordentligt med ljus.

Men tror ni det gör någon skillnad om man även matar korallerna också med vanligt foder? (det ser ju ut som de små kulorna (forumula) fastnar i polyperna och håller dem kvar.

Jag har iofs alltid kört med röd plankton 2 gånger i veckan på natten också. (vet inte om det gör någon skillnad?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mest på nattetid stenkorallerna har fångstpolyperna ute, framförallt LPSer har detta märkbart.

I kolkällemetoder med zeolitmaterial odlar man upp en bakterieyta som man frigör som mat till korallerna när ljuset är släckt. Jag tror "vanlig" korallutfodring sker under samma premisser, alltså släckt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten fundering...

Gör det någon skillnad och är det bra (eller är det skitdåligt?) att mata stenkoraller med vanligt foder typ formula 1 och 2.

Nu kan jag inte namnen på stenkorallerna så bra, men såklart. Det går ju inte mata en acropora på samma sätt som det går att mata en stenkorall med lite mer och större polyper (dock menar jag inte euphyllia, LPS).

Vad tror ni, är det bra eller dåligt att lägga lite "kulor" över korallerna, äter de upp fodret o växer mer eller är det "waste of time/foder"?

Vill du mata dem på riktigt så använd istället t.ex:

15_m.jpg+ 4_m.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt bara med dessa 2 preparat för det är lätt att det blir för mycket av det goda. Fosfaten kan öka och korallerna lägger till sig ett par extra lager zooxhanteller som gör de bruna, använd det bara en gång i veckan till att börja med.

Jag antar att du talar av egen erfarenhet. jag använder dessa preparat plus Ultra Organics dagligen och mina koraller är inte farligt bruna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också som Christer T har skrivit och har inte några bruna stenkoraller.(jo montiporer men dom skall vara bruna)

Men har du möjligen överdoserat.

Även musslorna ser ut att trivas med det också.

Men jag har bara kört med det sedan april 07. Kommer själv att köra med det fortsättningsvis.Men om det är något som du sett så får man ändra sig.

Vad var det för problem du såg i ditt kar när du använde dom Acuario Jörgen. Jag är nyfiken så man ser i tid vad som är på gång.Hur länge körde du med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du är lagom dos för 35 SPS-er i ett 800 liter kar ?

Ta det lugnt bara med dessa 2 preparat för det är lätt att det blir för mycket av det goda. Fosfaten kan öka och korallerna lägger till sig ett par extra lager zooxhanteller som gör de bruna, använd det bara en gång i veckan till att börja med.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey.

UltraMin S i stort sett efter rekomendation och Organics med ca 1/2 av den rekomenderade dosen.

Har någon märkt att nitrat alt. fosfat "driver" åt något håll med dessa tillsatser ?

Ska man låta bli att använda UltraMin S eller Ultra Organics om man har 0 i nitrat och fosfat ?

Ca 20 sps och några lps. Karet är 570 l + sump. Jag ger dagligen 2ml Ultra Min s, 2ml Ultra Organics och ca 5dgr i veckan en mix av UltraMin s + Ultra Clam ungefär en ärtas storlek.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey.

UltraMin S i stort sett efter rekomendation och Organics med ca 1/2 av den rekomenderade dosen.

Har någon märkt att nitrat alt. fosfat "driver" åt något håll med dessa tillsatser ?

Ska man låta bli att använda UltraMin S eller Ultra Organics om man har 0 i nitrat och fosfat ?

När man använder både UltraMin s och Ultra Organics så skall rekomenderad dos halveras. Båda innehåller kolkälla. Beträffande fosfaten så har den inte ökat, om den minskat med hjälp av tillsatserna kan jag inte säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter att kört dessa preparat (Ultra Min s+Ultra Organics+Ultra Clam) i nästan två månader,

så har jag liknade erfarenheter som Jörgen.

I början körde jag med halva doseringen mot rekomenderad dos,

men efter två veckor minskade jag dosen till typ en fjärdedel.

Idag märker jag att vissa SPS tenderar att blir lite brunare.

Obs: Mitt kar är inte riktigt stabilt ännu och mina koraller har bara gått i mitt kar i ca två månader,

så varför en del koraller blir lite brunare kan bero på så många andra saker.

Ta det lugnt bara med dessa 2 preparat för det är lätt att det blir för mycket av det goda. Fosfaten kan öka och korallerna lägger till sig ett par extra lager zooxhanteller som gör de bruna, använd det bara en gång i veckan till att börja med.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...