Gå till innehåll

Ytterfilter och saltvatten


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag har lite planer på att skaffa ett mindre kar med ett par sjöhästar och ev någon pipefish/mandarin. Dessa arter belastar karet ganska rejält och jag har funderingar på att använda ett ytterfilter som mekanisk rening och skulle vilja höra om det är någon här som använder ytterfilter till sina saltkar? Vad fyller ni kamrarna med i saltvatten och vilken modell skulle ni rekommendera? Hur är Eheim jämfört med JBL och Aquael?

Jag kommer även ha en del makroalger så jag är inte speciellt orolig för lite nitrat utan det kan snarare vara en fördel i det här fallet och korallerna jag skulle ha där är arter som gillar lite skitigt vatten.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara deltec mce 300 ytterskummare men det vill jag helst inte ha, mest pga översvämningsrisk och kanske även ljudnivån men där är jag osäker på skillnaden.

Karet blir nog ett relativt högt kar på ca 100L utan sump men det är som sagt inte klart än.

Tacksam för vinklingar på detta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du ihåg killen som hadde ett Nano akvarium på sitt skrivbord var väll 3 gallon tror jag. han körde med ett eheim ytterfilter med LS och belysning där i.

2 borrad hål i botten ett för inlopp å ett för utlopp från pumpen

Jag hadde nog köpt på mig ett ehein pro 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du ihåg killen som hadde ett Nano akvarium på sitt skrivbord var väll 3 gallon tror jag. han körde med ett eheim ytterfilter med LS och belysning där i.

2 borrad hål i botten ett för inlopp å ett för utlopp från pumpen

Jag hadde nog köpt på mig ett ehein pro 3

Tack för tipset Wrang, ska kolla upp den modellen.

Jag funderade också på idén att köra med levande sten som man kanske kan dela upp i mindre bitar för att kunna öka volymen. Jag tror spontant att detta kan vara bättre än exempelvis biobollar bl.a. med tanke på djurlivet som underhåller stenen, men jag vet inte. Stenen kan ju delvis fungera anaerobiskt också om stenarna inte är för små.

Kanske kan testa med partikelfilter/filtervadd med aktivt kol på toppen och LS under. Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som gör ytterfilter till "tabu", ibland känns det som om ingen ska använda dessa bara för att?

Jag tror ytterfilter skulle fungera perfekt till nano. Skippa filtervadd och ersätt med LS, Rowa-phos, aktivt-kol och kanske någonting annat behändigt. Finns ju riktigt bra och behändiga ytterfilter idag, endel anpassade för salt. Såg att det till å med fanns med UV i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som gör ytterfilter till "tabu", ibland känns det som om ingen ska använda dessa bara för att?

Jag tror ytterfilter skulle fungera perfekt till nano. Skippa filtervadd och ersätt med LS, Rowa-phos, aktivt-kol och kanske någonting annat behändigt. Finns ju riktigt bra och behändiga ytterfilter idag, endel anpassade för salt. Såg att det till å med fanns med UV i.

Ja det har jag också frågat mig sen jag började med salt och jag tror det skulle kunna vara en bra lösning i det här fallet. Vet du vilka ytterfilter som är anpassade för salt och hur dessa skiljer sig åt från de på sötsidan?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett aquael ytterfilter Model 700 , deras störrsta. ska funka fint till salt iaf enligt kartongen.. ock är helt tyst.. går o koppla in ett uv i botten på det.. rymmer säkert 20L filtermedia i fyra korgar.. 2in2ut slangar så man kan styra flödet i akvariet lite bättre.

tycker att det är ett bra flöde på det också strax över 2000L ca..

jag kör det nu med sött..

http://www.akvarieshopen.com/aquael-uni-max-700-plus-2250-p-2774.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rädslan för ytterfilter beror väl på att de riskerar bli nitratfabriker, de samlar ju på sig gott om skit... Men man behöver ju inte göra som i sötvatten och låta dom gå hur länge som helst, utan man får nog försöka rengöra åtminstone med någon månads mellanrum. Fyller man dom med ls vilket säkert är den bästa lösningen så måste man också rengöra stenen i saltvatten vilket väl borde blir lite krångligt?

Men jag tror säkert det finns användningsområde för ytterfilter, vi ska kanske inte vara så rädda för biologiska filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Clownen och alla ni andra. Bra tråd, jag har samma funderingar på ett ytterfilter själv. Jag funderar på att ge mig in i saltträsket med ett 100 liters åttakantigt kar. Jag har ett Eihem ytterfilter som pumpar 620l/min. Det känns lite dyrt att fylla upp den med levande sten så jag går i tankarna på sånna där keramikrör. Hur funkar det tror ni? Om man rengör dem ganska ofta? Det är ju en ganska stor pump för ett så litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rädslan för ytterfilter beror väl på att de riskerar bli nitratfabriker, de samlar ju på sig gott om skit...

Jag tror den rädslan generellt sett är lite överdriven och fler och fler inser att det kan vara fördelaktigt att ha lite förhöjt nitrat i korallkar även om det inte passar i alla kar. I mitt fall så kommer jag ha mycket makroalger, LS i karet och sand som hjälper till att ta hand om nitraten.

Pikedevil: kolla lite på begagnatmarknaden efter levande sten, det har många fördelar och behöver inte bli så dyrt om du kollar runt lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem med externa filter är att det blir ofta blött på golvet när man ska göra rent dom.

För att få lite mer skydd till golvet,

så bör man ha snabbkopplingar med ventiler (helst automatiska) till filtret.

Helst dom snabbkoplingarna med för två slangar (dvs 2 in och 2 ut).

Läckage från slangar (ex. gnagande kaniner) eller gummipackningarna (fel instoppade)

är andra mindre problem.

Jag skulle nog köra med filtervadd,

för detta samlar en jäkla massa skit innan det blir fosfat och nitrat !

Däremot bör man rengöra filtret minst varannan vecka.

Med fördel kan man bara spola rent den gamla vadden med kranvatten,

så slipper man få i ny vadd med rester av blekmedel.

Vrid ut vadden ordentligt från kranvattnet,

så du slipper få i klor och andra div. föroreningar i karet.

På mitt Nano-kar (40l) så har jag ett lite inbyggt ytrymme baktill där jag har min filtervadd, biobollar och cirkulationspump.

Tror även att det finns på Guppyhotell (80 l)

Vattnet från vattenbyten i mitt stora kar har jag som vattenbytes-vatten till mitt nano kar.

Det gör att jag inte behöver någon skummare på Nano-karet eller någon annan utrustning än

vaddfilter och cirkulationspump.

Jag byter ca 80% av vattnet i Nano-karet var 14 dag.

Alla näringsämnen till Nano-karet kommer från stora karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...