Gå till innehåll

Magnus 500 liter


tropfrog

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ju läckt ut info om en föregående start av rev. Nu känner jag att det är dags att starta en tråd om detta.

Jag har en begränsad ekonomi och kommer därför att testa mig fram med att driva upp kolonier från sps fraggar. Karet kommer att vara mycket sparsamt befolkat i början, men jag kan tänka mig att öka på i takt med att korallerna (förhoppningsvis) växer. Det faktum att överväxta kar håller näringen i shack till stor del genom korallupptag lockar mig som naturakvarist. Jag har redan köpt på mig 22 kilo begagnad sten, denna kommer jag att sprida på glasterasser så att man får både en luftig design och högt belägna platser för de mest ljuskrävande korallerna. Med tiden hoppas jag att korallerna skapar designen, inte stenen. Måler ligger 5 år fram och bilden har jag mycket klar. 1 år experimenterande och sedan 3 år tillväxt och sist 1 år aquascaping. En sak som faschinerar mig är just tiden, växtakvariet på jobbet måste gallras 2 ggr i veckan och scapas 1 ggr i månaden.

Akvariet är ett befintligt på 500 liter med sump som jag har haft i 2 år redan med västafrikansk biotop i. Karet köptes av Richard här på forumet som tidigare hade salt i det. Akvariet tömdes förra helgen och inehållet såldes på GCS årliga auktion, det spädde på på saltkontot rejält :)

Rummet som det skall stå i är endast 5 kvm och är en före detta klädskrubb. Att jag valt denna plats är helt enkelt för att den är husets svalaste plats, samt att man kan välja att sätta in en billig aircon om värmeproblem uppstår. Det jag gjort hitentills är att jag slipat och målat om golvet. Rummets storlek har gjort att jag aldrig kommeratt kunna ta helfoton på akvariet, så när det kommer igång får ni nöja er med makro.

Jag har köpt på mig mixer och reaktor begagnat, även om det dröjer innan de behövs så är det ivilket fall den metoden jag kör för spårämnen.

Reningen kommer bestå av först en red sea skummare och sedan en blå filtermatta som tar det som skummaren missat. Enligt min filosofi så är det bättre att bryta ner i filtermatta än att släppa tillbaka i akvariet, min variant av hängslen och svångrem. Med tiden hoppas jag kunna stänga av skummaren. Jag är oerhört interesserad av ozon, med tanke på mina erfarenheter av oxydator i sötvatten. Men en eventuell ozon räknar jag som steg 2, och kommer inta att finnas från början. Om behov uppstår så utesluter jag inte användningen av vodka. Jag har byggt ett fluidiserande filter för fosfatremover, men den använder jag endast om no3 ligger under 10ppm. Annars finns det ju andra metoder ;).

Ljuset har jag inte bestämt till 100% ännu. Här är det begagnat som gäller så jag letar efter lämpliga kandidater. Om jag inte hittar lämpligt ljus innan starten så kan jag starta utan ljus och fortsätta leta. I vilket fall har jag en ramp med 2*54w t5 som jag tänker använda till blåljus. Lite stämningsbelysning för natten har jag också ordnat med ledmånljus. Om korallerna "goes sexual" pga detta så får jag acceptera att jag skapat en perfekt miljö och leva med kraschen.

Cirkulationen består av en deltec 4040 som returpump som levererar vattnet utmed bottnen och förhindrar accumulation av dietrus under stenarna. Dessutom har jag 3 st luftkylda tunze/aquacarepumpar för cirkulation.

Jag har en iks dator sedan länge, roligare leksaker får man leta efter!! Den får styra månljus/blåljus via simmod, pumpar via dimmbar sockel, vattenpåfyllning via mixer mha nivåvakter och dospump, kalkreaktor via ph prob och magnetventil, temperatur via tempmodul, doppvärmare och fläktar.

Det som skall göras idag är att tömma karet på sand och tvätta rent. Jag skall plocka ut sumpen och måla om möbeln inuti. Jag skall skaffa en datorfläkt för att ta hand om fuktproblem jag upplevt tidigare. Jag skall skicka in en beställning på massa leksaker från tysk webshopp......Och här sitter jag och skriver förljetong, nej....Dags att jobba!

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eftersom ni tjatar och jag måste lära mig bifoga bilder så kommer här lite bilder. Hur akvariet såg ut innan jag tömde det, och efter.

Hur rummet såg ut innan jag målat golvet, och efter.

Det jag besparar er är den mörkkblå färg som fanns innan väggarna målades. Som ni ser så står akvariet inte på något vidare bra ställe i dagsläget.

post-796-14468914779164_thumb.jpg

post-796-14468914779228_thumb.jpg

post-796-1446891477928_thumb.jpg

post-796-14468914779341_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du äntligen gjort slag i saken, tropfrog - varmt välkommen! :smiley20: Skall bli verkligen spännande att följa projektet, även om det kan gå långsamt fram i början.

Med tiden hoppas jag kunna stänga av skummaren.

Ush ush uuuush, ännu en "naturist" icon10.gificon10.gif *skojar bara*

Red Sea skummaren har du antagligen köpt av Lasse, eller?

Jag tror att bilderna får vara max 1000 pixlar på bredden, och väga runt 120 kb.

P.S. Jag vill också ha en alldeles egen skrub bara för akvariet. En tempel så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag tvättar jag ur karet och sumpen och förbereder för ankomst av 22 kilo prima sten. Jag har också modifierat mitt fosfatfilter som numera är ett perfekt fluidiserande, det får gå i en murarbalja med stenen tills karet är redo om ett par veckor. Jag skall också testa dremmelmetoden i sumpen....Håll tummarna :)

MVH

Magnus

post-796-14468914789842_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tvättat rent sumpen och gått loss med dremmeln. I början var det lite vingligt så några små jack gjorde jag ofrivilligt utanför det tänkta hålet. Vad tror ni om det??

Annars var det både enkelt och kul att dremmla, förstår inte varför jag trugat kräsna glasmästare förr.

MVH

Magnus

post-796-14468914789966_thumb.jpg

post-796-14468914790165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort ett gäng hål med dremeln också(tillräckligt många för att inte ha några bra verktyg kvar längre), tycker du fått ett bra runt hål och lite såna slintmärken får man nog räkna med om man inte använder något skydd :) Själv tycker jag nog det svåraste är att få en bra rundhet på hålet... mitt senaste ser för djävligt ut men samtidigt så gör det inget om det rinner tillbaka lite vatten i ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde ungefär likadana repor/jack, har inte haft några problem. Annars håller jag med Aerie, det svåraste var att få hålet runt.... Men jag förstod inte heller varför jag trugat glasmästare innan, det var betydligt enklare än jag trodde när man väl fick in snitsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är tanken med alla facken i sumpen förresten?

Den sidan som sumpen står på är facket för osmosvatten. Sen är det egentligen bara två fack, att det ser mer ut är för att avrinningen är i mitten så vattnet har letts runt för att få jämn cirkulation. Den väggen är inte ditlimmad av mig, men den får sitta. Skummaren skall placeras bakom glasväggen och kalkreaktorn framför.

Att det finns ett sista fack är för att jag är nojig för översvämmningar. Det är helt enkelt en avrinning som gör att pumpen går torr innan huvudakvariet svämmar över om ytavrinningen skulle fallera, den har redan räddat mig ett par gånger när saker som inte bör komma ner i avrinningen gjort det och stoppat flödet.

Detta akvariet köptes med sump för ca 2,5 år sedan av richard här på forumet. Jag har moddat lite för att passa mina behov och gör det fortfarande. Det som kanske stör mig mest med konstruktionen är att ytavrinningen sitter exakt i mitten, men det är ju svårt att ändra. Även om jag inte är nöjd med allt så får jag acceptera för att slippa skaffa nytt kar och hellre lägga pengarna på andra nya leksaker (och djur).

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken varierar förståss, det var inte menat som kritik mot dig :)

Det är väl främst ur ett aquascaping perspektiv jag tycker det känns knöligt, gillar inte riktigt likformiga layouter. Sen är ju en ytavrinning som är placerad i sidan av karet lättare att komma åt.

Jag kommer dock att satsa på min första liksidiga layout denna gång, funderar på om det går att fästa flakväxande montipora på avrinningskammaren på något sätt? Att bara frosa i liksidighet.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kritik kan jag ta :) för det passade mig utmärkt. Den stora anledningen till att det sitter i mtten är att man har mer valmöjlighet att placera karet. Det är ju inte så snyggt att ha en avrinningskammare i ögat om man ställer karet med kortsidan mot exempel soffan. Det viktiga är såklart att man är nöjd själv. Nu har det kommit massa olika ersättningar för levande sten. Köp några och limma dit på avrinningskammaren, den ska såklart inte synas när karet är igång. Själv såg jag inte mycket av det när jag hade det. Lycka till med att skapa något likvärdigt på båda sidorna, det ser jag som en riktig utmaning. Drar med några bilder då jag hade burken.

post-756-14468914794992_thumb.jpg

post-756-14468914795054_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Slöskallarna på den tyska webshopp jag valt som leverantör för detta projekt har äntligen skickat grejorna. Denna försening har dock lett till att hela julhelgen gick utan den planerade uppstarten. Billigast är inte alltid bäst.

Jag har dock varit upptagen i vilket fall, ny taklucka till vinden, en vägg riven och lite annat har hållt mig syselsatt. Det saknas inte att göra i gamla hus. Dessutom har jag byggt en ny marsvinsbur till min sambo, det projektet finns snart på annat forum.

Till akvaristiken......Min kompis Hördur från Hässleholm ringde och sade att han var i stan...."Vad bra!! Då kan du komma och flytta akvariet!!". Sagt och gjort så blev karet flyttat på plats, inte ett litet projekt när man är ryggskadad. Väl på plats har jag slipat och målat om möbeln invändigt och limmat i de nya korallhyllorna. Efter noggrannt planerande, funderande och kalkylerande har jag kommit på att det finns två optimala höjder att placera koraller på, jag kallar dem för toarulle och hushållsrulle :).

Skickar även med en bild på baljan med sten och min nygamla skummare.

Inom två dagar landar godiset jag behöver för att kunna sätta igång med att limma systemet, kan knappt bärga mig.

MVH

Magnus

post-796-14468914884867_thumb.jpg

post-796-1446891488507_thumb.jpg

post-796-1446891488528_thumb.jpg

post-796-14468914885493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...