Gå till innehåll

Att kontrollera sin termometer är bra!


pkarl

Rekommenderade inlägg

Konstig rubrik kanske men jag skall förklara lite senare.

Mitt namn är Patrik och bor i Eskilstuna. Har sysslat med saltvatten i ca 15 år men har haft ett uppehåll på ca 2 år fram tills nu.

Har odlat en hel del koraller och har även lyckats få en H. crispa att lägga ägg.

Så, med andra ord, så är jag inte helt "grön" när det handlar om saltvatten.

Nu till det komiska.

För ca 1 månad sen startade jag upp igen med ett 720 L akvarium. Hade köpt en "flashig" termometer på Claes Ohlsson som mätte på ute och inne temperatur samt så visade den även tiden.

Nåväl, jag la sen givaren till utetemperature i en liten plastpåse som jag hade fyll med färskvatten och förslöt sen påsen med 2 st buntband. Lade sen ner detta i sumpen.

Nu gick allt bra dem första dagarn men sen märkte jag att temperaturen steg oroväckande högt. Över 31 grader uppmätte jag på kvällarna innan ljuset släcktes. På morgonen så hade dock det sänkts till ca 28 grader.

Nåväl, stack ner till Claes Ohlsson och köpte mig en rejäl fläkt som dock lät något helt otroligt.

Startade upp den, men temperaturen skönk inte särskilt mycket.

Öppnade då varenda skåpdörr, slängde i 10 st "frysklabbar" i sumpen m m.

Inget hände. Den s..... termometern mätte över 30 grader ändå...:censur:

Nu började även den gula kirurgen jag hade köpt, att visa på bakterie infektion, så paniken var fullständig. Vad göra?

Så, igår plockade jag ut termometergivare ur påsen och upptäckte till min fasa att den var helt brun av korrision.

Jag tvättade denna med aceton och täckte den sen med silicon.

Idag hade jag då tänkt att lite försiktigt testa den. Märkte dock att temperature fortfarande låg på ca 31 grader.

Tog då ut givare i rummet, och den visade fortfarande runt 31 grader.

Jösses, mi comprendo, iväg till närmaste akvariebutik for jag med en jäkla fart och köpte en ny termometer (en sån där trist man klistrar på rutan).

Hem igen i 200 knyck, på med termometern på väggen, VOILA, 25 grader visade den.

Så, jag hade hittat felet trots att tog närmare en månad och att kontrollera sin termometer är nog rätt bra innan man börjar med alla andra åtgärder.

/Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

H.crispa är en anemon som inte delar sig utan lägger ägg tyvär jag har krachat ett helt kar på detta vis men anemonen trivdes :)

Vet inte om det är ovanligt eller inte men nu har vi ju två på guiden som fått detta fenomen.

Varför vatten i påsen ja den förstod jag inte riktigt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till sötvattnet i påsen var som laggeman trodde. Jag förstod nog nästan från början att den skulle börja rosta men, men...Hade egentligen tänkt silicona den från start men jag var både lat/glömsk när jag startade upp akvariumet så detta vart en provisorisk lösning.

Med H. Crispa menade jag anemonen. Har grymt svårt för att stava till Hetera...(skit samma, ni förstår säkert).

Om jag inte minns helt fel så började den äggläggningen ca 1 timme innan ljuset släcktes och höll så på i upp till en timme. Detta fortsatte i ett par dagar.

/Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft 2 st sådana termometrar och tyvärr så var dom riktigt usla, iallafall mina :-(

Köpte mig en lite dyrare glastermometer, inte så snyggt men tror den visar ganska rätt.

Om man vill kolla en termometer så blanda kalltvatten och fin hackad is i en termos och rör om...

Där har man exakt 0 grader, bara ett tips ! En referens punkt att gå på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder också en gammal hederlig glas termometer för akvarium som jag stoppar ner 1 gång i veckan för att kolla värdet med. De få gånger jag köper en termometer, oavsett vad den är till, så lägger jag alltid upp en hög på disken och väljer den som har medelvärdet. Inte ovanligt att vissa skiljer sig en grad, både upp och ner, från medeltempen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en elektrisk termometer på ClasOhlsson med två givare.

En för innetemp och en för utetemp.

Har man givarna brevid varandra, så är det lätt att jämföra

och se om dom visara samma temperatur.

Inte för att detta säger att dom visar rätt,

men sannolikheten ökar att dom visar mer rätt än "fel".

Den externa givaren (med sladd) som är gjord i metall stoppar jag in i ett PVC rör ( 6 mm i diameter och 4 cm långt) och tätar med silikon.

Fungerar kanonbra.

Bra på sommaren då man kan kolla både innetemperaturen och vattentemperaturen.

Det som jag har upptäckt är att man kan kolla skillnanden mellan dessa två temperaturer och att den nästan alltid är konstant.

Ett undantag var några dagar i sommras ( ~10 augusti)

när det var 90 % fuktighet (tropisk fuktighet) i luften och

då ökade temperaturskillnaden markant och avdunstningen minskade med 80%.

Avdunstningen av vatten gör att temperaturen helt klart sjunker i karet.

För min del skulle jag tro att typ hälften av all värme försvinner från karet med avdunstning av vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att mäta temperaturen kontinuerligt tycker jag nog ändå är relativt viktigt. Speciellt om man har fiskar som kirurger i sitt akvarium.

Hur den än är, så är ändå en termometer än väldigt billig investering i jämförelse med vad t ex skummare och liknande kostar. Och ibland kanske det viktigaste verktyget vi har när saker börjar gå snett i akvariumet t ex vid utbrott av pricksjuka o liknande sjukdomar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...