Gå till innehåll

Helt tyst avrinning !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Hur många har inte haft problem med oljud ifrån sin avrinning till sumpen ?

Ett lösning på detta är att skaffa en Durso

ex http://www.dursostandpipes.com/ ,

men den ska trimmas in och sedan får man i alla fall ett visst ljud ifrån luftslangen och

även när Durson blandar ihop vatten och luft.

Sedan får man ett skumbad i sumpen som gör att mikrodroppar hoppar och

skvätter i sumpen och sedan man får saltavlagringar högt upp i sumpen och

ibland även på väggen.....inte kul...

Seadn måste man ha en avrinngskammare (med kam) i karet som stjäl en massa utrymme.

Jag funderade ut en annan lösning som är 100% tyst och så man slipper "skumbadet" i sumpen och avrinngskammaren i karet.

Jag har kört detta i två år nu och är jättenöjd.

Principen är att:

1) Använd ett rör som suger ut vattnet med hävertprincipen från karet till sumpen.

Detta rör ska suga ut "nästan" så mycket vatten som cirkulationspumpen fyller karet med.

2) För den "lilla" skillnad av vatten som uppstår mellan tillförd och bortfört vatten till karet,

så använder man ett vanligt avrinningsrör.

Fördelarna är att allt vatten från hävert-röret kan flödesregleras (med kran) och återanvändas

till UV, Zeovit-filter, kolfilter och fosfat filter.

På detta sättet slipper man en massa pumpar + man slipper underhåll, strömförbrukningen och värmetillförsel orsakat av dessa extra pumpar.

I punkt 1) så är det svårt att i förväg veta hur tjockt hävertrör som man ska använda.

Rörets tjocklek beror på tillförd mängd vatten som cirk.pumpen generera och

fallhöjden mellan kar och sump.

Detta kan man hantera genom att man tar ett lite större rör än man "tror" behöver

och sedan sätter man en kran på detta rör nere i sumpen .

Självklart så kan man förgrena ut detta rör till mindre rör för att fördela vattnet till flera enheter (ex. UV, zeovit-filter, kolfilter, fosfatfilter m.m)

Skulle man av "misstag" (ex. klumpighet) råka öppna denna reglerkran lite för mycket,

så att man tappar av mera vatten än man tillför, så kommer häverten att brytas efter en stund.

Efter detta, så måste allt vatten gå igenom den vanliga avrinningsröret.

Det enda som händer är att det låter en del om avrinningen, tills dess att man startar häverten igen.

Detta gör att systemet är helt stabilt även fast man är lite klumpig eller att circ.pumpens vattenvolym ändras lite med tiden (ex. spänningvariationer i kraftnätet).

Så här gjorde jag det rent praktiskt:

Jag använde det befintliga avrinningsröret på 50 mm som jag hade sedan tidigare i karet.

Inne i detta 50 mm rör, så stoppade jag ett löst 16 mm rör som fick bli hävertröret.

På toppen av hävertröret satte jag en 90 graders böj och ett 16 mm rör på ca 15 cm.

I detta rör undersida, så borrade jag en mass små 6 mm hål och sedan satte jag en stop-propp en dess ända.

På toppen av mitt 50 mm avrinngsrör, så filade jag bort en halvcirkel (för mitt 16 mm rör),

så att insuget till 16 mm röret kommer under vattenytan.

Idag så startar inte häverteen av sig själv, men jag blåser (från sumpen sett) lite i röret (ifrån sumpen sett), så startar häverten.

På toppen av 50 mm röret och den lilla 16 mm rör stump som sticker ut i karet,

skyddar jag genom att sätt på en liten plastbytta med en massa hål.

Detta för att inte fisk, annemoner m.m. ska sugas ner i sumpen.

Lite Jul-kul

========

Kommande småjusteringar som jag ska göra med mitt system är:

Jag har upptäckt att mitt 16 mm var lite för smalt och ska byta ut det till ett 20 mm rör.

Idag har jag minskat cirk.pumpens flöde något (typ 5 %) genom en kran som jag har på tillfödet (kranen sitter mellan pumpen och karet).

Jag kommer även att fila upp jacket i mitt 50 mm lite djupare,

så att häverten kan starta automatiskt.

Jag kommer samtidigt även att installera Zeovit-filtret och kol-filtret.

Fosfat & nitrat-filtret tar jag bort.

Jag kommer i samband med detta även ta några fotografier,

så att ni ser hur det hela är gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Har själv kört med Hävert metoden nu ett bra tag å det är verkligen helt tyst.

Då som du skriver så har jag ett för grovt rör ner så får sjustera höjden inne i ytavrinnings kammaren med en nålventil.

Helst skulle jag nu vilja ta bort kranen helt å hållet å testa som du skriver med en tunnare rör ner till sumpen.

Idag har jag ett 25mm rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade redan köpt och kört igång mitt kar

och det hade bara ett genomföringshål för ett 50 mm rör.

Min lösning går att använda på en bef. kar med en vanlig avrinningsrör eller Durso,

utan att man behöver borra om eller tömma karet.

Det verkar som att du har två lite mindre genomföringshål för avrinningen....

Men, vi använder samma princip !

He jag har gjort så här ,det undre röret är alltidvatten fyllt och det övre är säkerhet om nivån stiger för mycket.det gå lika bra med en säkerhetsbrytare där istället, vatten nivån är vid det vite strecket +- ca 1cm.Mvh stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej,jag ändrade lite i går,har ett svagt brummande ljud som jag helatiden trott vara från pumpen,men det visade sig komma från kranen på nervägen till sumpen, det var friktionen av vattnet som blev i kranen när det paserade kulan i ventilen när man stryper den,så det blev att förminska en storlek,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du för storlek på röret förut och vad har du numera ?

Hej,jag ändrade lite i går,har ett svagt brummande ljud som jag helatiden trott vara från pumpen,men det visade sig komma från kranen på nervägen till sumpen, det var friktionen av vattnet som blev i kranen när det paserade kulan i ventilen när man stryper den,så det blev att förminska en storlek,mvh stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det var 32mm som var för minskat till 25mm och kranen stog nästan halv stängd, nu är det 20mm ,skulle nästan kunnat gå ner till 16mm men då blir det känsligare med den lilla beläggninge som alltid blir i rören och då stiger nivån i ytavrinningen,men nu är det inget ljud ifrån kranen längre,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har ett 16 mm rör ca 160 cm lång ,

men det är precis lite för lite för den returpump som jag har.

(just nu har jag inga kranar och 90 grader böjar i sumpen)

Sätter jag på några böjar och kranar nere i sumpen för att återanvända vattenflödet,

så ska jag gå upp till 20 mm.

Returvattnet ska jag köra genom UV, Zeolite-sten, kolfilter och fosfat filter och

sedan även genom ett mekaniskt filter.

Detta skapar en massa motstånd så då minskar vattenflödet yttligare.

Jag har returpump Aquarium Systems New-Jet 2300 (900-2300 l /h och 2.4 m tryckhöjd)

Hej,det var 32mm som var för minskat till 25mm och kranen stog nästan halv stängd, nu är det 20mm ,skulle nästan kunnat gå ner till 16mm men då blir det känsligare med den lilla beläggninge som alltid blir i rören och då stiger nivån i ytavrinningen,men nu är det inget ljud ifrån kranen längre,mvh stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ulf.

Kan du ej fota eller visa en skiss hur du gjort. Är många med mig som inte fattar hur du gjort.

Jag har läst detta många gånger nu men är defenitivt inte säker på om jag fattar. Har även pratat med Gohst som du haft diskusion om detta med men det hjälper inte. Kan du ta nått kort på det så att även jag hänger med?

Edit: Om du skulle göra denna konstruktion i ett 800 l kar (vilket du har ett) skulle du då kunna gå ner i dimention till 40 mm rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Tjena,

Någon som har lite bilder på denna lösning, håller på och testkör mitt nyborrade hörnkar med avrinningskammare, det låter som toalett med jämna mellanrum vilket är mindre kul. Just nu så går slangen för returnen upp genom avrinningsröret för att slippa slangar utanför karet, vet inte om det är en bra eller dålig lösning.

Ska jag alltså dra en slang till genom mitt avrinningsrör med typ en hävert?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...