Gå till innehåll

Holm's 323l "see trough - inwall"


Holm

Rekommenderade inlägg

Visste inte om jag skulle posta det här eller i "Mitt första akvarium"...

Har läst en hel del här på forumet och har kommit en bit in i planeringsstadiet.

Jag ska iaf bygga om mitt 190 liters (100*40*50 panorama) "see trough - in wall" sötvatten till ett större saltkar, eller ja inte bygga om karet utan väggen runt om.

Alt1.

Jag rensar ur min gamla tank och har den som sump och återanvänder det som kan användas.

Vad kan användas? Har en Fluval 304, går den använda som returpump om man rensar ur filtrena? Powerhead 201 (480l/h) skulle man kunna ha som cirkulationspump iaf. Fast lite klen kanske. Doppvärmaren kan jag använda, om den nu behövs.

Alt2.

Jag säljer mitt beg akvarium (tror dock inte det är lätt att hitta den "rätta kunden" till ett inbyggnads-akvarium) och köper en billig sump.

Hur som helst blir det ett nytt akvarium på 125*50*55 dvs 343 liter.

Tänkte borra det, och ha två avrinningshörn med "dursopipes" , som jag tänkte dölja så gått det går med LS.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut och hur det är tänkt att det ska bli.

post-3549-14468914826978_thumb.jpg

post-3549-14468914827152_thumb.jpg

post-3549-14468914827288_thumb.jpg

post-3549-14468914827441_thumb.jpg

post-3549-14468914827763_thumb.jpg

post-3549-14468914828405_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till guiden. Jag tycker din lösning var smart och elegant (har du ingen lucka fram eller bak?). Jag kör utan sump och med en påhängsskummare (deltec mce 600). Problemet med att bara förlita sig på ett ytterfilter är främst att du kan få problem med höga nitrat men du kanske kan köra både och (beror också på vad du tänk ha i karet)?

Kolla på streampumpar från Tunze för cirkulationen.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarna.

Så här såg "bygget" ut.

Det lutar åt alt.1, att jag behåller den gamla tanken, river ut bakgrunderna, och använder den som sump. Får väl hoppas att någon vill köpa fiskar, växter och roten.

Hej och välkommen till guiden. Jag tycker din lösning var smart och elegant (har du ingen lucka fram eller bak?). Jag kör utan sump och med en påhängsskummare (deltec mce 600). Problemet med att bara förlita sig på ett ytterfilter är främst att du kan få problem med höga nitrat men du kanske kan köra både och (beror också på vad du tänk ha i karet)?

Tack, tack

Jorå, det är en lucka ovanför karen, på framsidan.

Ang. ytterfilter så hade jag inte tänkte förlita mig bara på det, utan som komplement.

Sump kommer det att bli oavsett lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har nu kommit en bit längre på mitt planerande, men vill ha lite råd från några som vet, alltså ni ;)

Enligt min sketchup-ritning tänkte jag ha två avrinningsboxar, men funderar istället på att ta hela ena kortsidan som avrinning.

Är det bättre med en stor än två små?

Om man tar en kortsida, skulle man kunna sätta på en bakgrund som döljer, plus att den delen kan vara dold i väggen. Nackdelen är man förlorar en bit av akvariet.

Jag tänkte börja med 4x54w t5, räcker det? Det enda jag vet att jag ska ha i karet är fiskar och anemoner. Men antar att det bara är att lägga till MH eller fler t5 om jag vill ha stenkoraller?

Det är så mycket man måste tänka på att man blir alldeles snurrig, jag läser och läser....och skyndar långsamt. Beräknar att börja under inom någon månad iaf.

Jag ska bara övertyga sambon att sumpen inte luktar sump, och att ett borrat hål i botten på akvariet inte betyder att allt vatten rinner ut -diskussion-

Edit:

Jag hade tänk få tag något sånt här, fast helst lite svulstigare till den lilla rutan mot trappan.

stor-mass.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta Anemoner är svåra att ha så det är bättre att börja med storpolypiga koraller t.ex Euphyllia tills du har något års erfarenhet. Fyra lysrör är i minsta laget för anemoner. Några arter kan nog gå att hålla om de lyckas sätta sig högst upp men det är i minsta laget.

Att ha ena kortsidan som sump är en jättebra idé om du kan dölja den i inbyggnaden.

Totalt översvämningssäkert och med litet planering kan man spara in returpumpen från skummaren.

Kolla PärS:s tråd här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta Anemoner är svåra att ha så det är bättre att börja med storpolypiga koraller t.ex Euphyllia tills du har något års erfarenhet. Fyra lysrör är i minsta laget för anemoner. Några arter kan nog gå att hålla om de lyckas sätta sig högst upp men det är i minsta laget.
Låter som en bra idé att börja med enkla invånare i karet :ler:
Att ha ena kortsidan som sump är en jättebra idé om du kan dölja den i inbyggnaden.

Totalt översvämningssäkert och med litet planering kan man spara in returpumpen från skummaren.

Kolla PärS:s tråd här på guiden.

Kollade in PärS.s tråd...det var inte riktigt så jag hade tänkt men man fick ju lite idéer.

Eftersom karet bara blir på 340l hade jag inte tänkt ha inbyggd sump, tror det tar för mycket plats, utan bara ha ytavrinningsboxen på kortsidan.

Om jag använder 25cm till sump blir det ju bara 100cm kvar. Kanske det räcker med 10-15cm? :smiley24: Hmm, får fundera på det lite.....

Kanske man skulle köra med closed-loop med botteninsug till en UV-C och extern sump från ytavrinningen med dursopipe?

Svårt att bestämma mig, vilka fördelar/nackdelar är det med dom olika alternativen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det här kommer nog bli kanonsnyggt:smiley20: Jag har själv ett 340l akvarium med samma mått som du och det sitter också i väggen med genomsyn till andra sidan, det bästa med att kunna se ett akvarium från båda sidor är att det blir som två olika kar:ler:

Jag gjorde min ytavrinningskammare i den ena hörnan och täckte den sen med juwelbakgrund, och nu ligger det en massa sten framför också.

kika gärna in på min tråd så kanske du kan få några ideerhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15870

mvh Thomas

post-2831-14468915030538_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde min ytavrinningskammare i den ena hörnan och täckte den sen med juwelbakgrund, och nu ligger det en massa sten framför också.

kika gärna in på min tråd så kanske du kan få några ideerhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15870

mvh Thomas

Jorå, har allt spanat igenom din tråd, mycket snyggt. Jag var också inne på att ha avrinningen i hörnet/bägge hörnen, men det luta åt att det blir ena kortsidan istället.

Jag tycker enda nackdelen med att ha bägge långsidor synliga är att det svårare att inreda snyggt när karet bara är 40cm brett. Nu blir det nya iof 50cm, men ändå...

Fast å andra sidan har ju andra lyckats med bra resultat, du t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...