Gå till innehåll

Öka ph med NaOH?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Finns det några risker med att höja ph försiktigt med NaOH. Om man droppar i försiktigt och har koll på värdena? Jag mäter elektroniskt med 2decimalers nogrannhet.

I morse var mitt ph 7,65, vilket jsg tycker är för lågt. Skule vilja ligga mellan 8 och 8,3.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Finns det några risker med att höja ph försiktigt med NaOH. Om man droppar i försiktigt och har koll på värdena? Jag mäter elektroniskt med 2decimalers nogrannhet.

I morse var mitt ph 7,65, vilket jsg tycker är för lågt. Skule vilja ligga mellan 8 och 8,3.

/ Hälsningar Pär

Gör inte de...de blir ju ett natriumöverskott, som i för sej kanske inte spelar så stor roll om du bara gör detta som en engångsgrej, men de finns ju metoder som inte ger något jonövberskott alls...dvs Kalkvatten..o då får du ju dessutom Ca o karbonater på köpet.

vidare är risken att du ändå får en okontrollerad höjning eftersom de är oerhört basiskt o en överdos är fatal!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum jag är som hijackar trådar lite sådär, men passar på ändå då ni pratar om kalkvatten...

För dom som kör kalkreaktor och därmed bör vara rätt balanserad på både KH, Ca och Mg, borde inte kalkvatten göra en obalans?

Nix...de blir ingen obalans av kalkvatten...kalkvatten är också en balanserad tillsättningsmetod...för varje calciummolekyl får du en karbonatmolekyl också...det är nämligen så att hydroxidjonen reagerar med luftens koldioxid o vips så bildas HCO3....så kalkvatten höjer Ca o KH på ett balanserat sätt. Dock så räcker kalkvatten ej ensamt oftast eftersom den har en begränsad löslighet i osmosvattnet, samt doseringen är beroende av avdunstingen eftersom man som regel har kalkvattnet i sötvattensdunken för automatisk vattenpåfyllning.

Op 90 talet körde alla med kalkvatten, men nu är de nog vanligast som komplement till kalkreaktoranvändarna, eftersom de dessutom höjer ph lite (för ph sänkning är ju en bieefekt av kalkreaktorn.)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden handlar om att höja och hålla Ph högt. Min erfarenhet av kalkvatten är att det är en alldeles utmärkt metod för det.

visst e de de...alla är därom överens..helt okontroversiellt...därför är björns bifråga om kalkvatten relevant i sammanhanget och ej särskilt OT...de hör liksom till ämnet...o de är ju inte fel att svara på en fråga, när man råkar ha svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag måste protestera! Kalkvattentillsats är en beprövad metod att sänka kH!

Vid högt pH fälls kalciumkarbonat.

Även om man kalibrerar en pH elektrod i buffertlösning betyder det inte att man får rätt mätvärde. Får man snabbt (mindre än 10 sekunder) ett mätvärde som inte ändrar sig i stillastående vatten eller om man vispar runt elektroden är den bra.

Många pH- metrar visar fel om man utsätter dem för växelspänning. Det kan man kolla genom att stoppa ned några fingrar på den andra handen i vattnet. Ändras värdet då är det senare värdet bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag måste protestera! Kalkvattentillsats är en beprövad metod att sänka kH!

Vid högt pH fälls kalciumkarbonat.

Även om man kalibrerar en pH elektrod i buffertlösning betyder det inte att man får rätt mätvärde. Får man snabbt (mindre än 10 sekunder) ett mätvärde som inte ändrar sig i stillastående vatten eller om man vispar runt elektroden är den bra.

Många pH- metrar visar fel om man utsätter dem för växelspänning. Det kan man kolla genom att stoppa ned några fingrar på den andra handen i vattnet. Ändras värdet då är det senare värdet bättre.

Nej Stig, protest tillbaka. Kalkvatten är en balanserad metod som tillför lika mkt calcium som karbonater, om än ganska lite av båda sorterna. Formeln är ju som sagt:

CaOH + H20 + CO2=Ca + OH + HCO3

MEN, jag förstår vad du är ute o far efter...vid för hög dosering av kalkvatten får man ett lokalt förhöjt PH eller till o med ett generellt förhöjt PH...detta förskjuter karbonatkedjan så att de fälls ut Kalciumkarbonat, o man får en "patologisk" utfällning av Kalciumkarbonat...dessa kristaller precipiterar ytterligare kalciumkarbonat o kalkvattnet kan i detta fall ge en PARADOXAL sänkning av KH. Men obs..detta är INTE normalfallet Stig..de händer inte om man tillsätter kalkvatten på rätt sätt, utan endast om man tillför för stora mängder på kort tid. Därav rådet att aldrig tillföra kalkvatten annat än med den naturliga avdunstningen...då kommer de inte ske någon kh sänkning, utan tvärtom en balanserad höjning av både Ca o Kh, precis som är syftet med kalkvattnet.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt några gånger med kalkvatten i nanokar (~32) liter med samma resultat.

Karet hade täckglas och avdunstningen var ungefär 3dl per dag. Båda gångerna blev det samma resultat: PH steg till ungefär 8,4 och kH sjönk till 4. Korallerna drog ihop sig. Jag såg inget tecken på utfällning av karbonat inte i rör, på glasskivor eller i slangar eller pumpar.

Karet räddades båda gångerna med massiva vattenbyten från mitt stora kar.

Karet drevs med skummare och två cirkulationspumpar.

Vi har ett par tidigare tillfällen här på guiden där nybörjare rekommenderats att höja kH med kalkvatten. Det fungerade inte för dem heller. Det enda resultatet man kan mäta fram med kalkvattentillsats är en höjning av pH på bekostnad av kH och Ca- värde.

Jonas: Du propagerar ju annars för balanserade värden baserade på tillsatser av Kalciumklorid, Bikarbonat, Magnesium och mineralsalt. Har du glömt det nu?

Varför använder du inte kalkvattenmetoden i ditt eget kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH:t ligger runt 9 för tillfället. Normalt så använder jag TM Bio-Calcium för att höja KH och Ca. Dessutom tillsätter jag TM Bio.Mg också. För att höja Ca enbart använder jag Saliffert Coral Calcium.

Jag har prövat vodka metoden ett par veckor utan att se någon minskning av algtillväxt. Det enda som hände var att jag fick en ökning av cyano på sandbädden. Dessutom har korallerna sett sämre ut. Jag kollade ph och tyckte det låg lågt, så det var därför jag ville höja ph.t. Jag har avlutat vodkametoden och jag har nu tillsatt några droppar NaOH och höjt ph ca 0,2. Jag tycker att ser en klar förbättring redan, framförallt så skummar det mycket bättre och vattnet ser klarare ut(mindre gult). Jag satte också i en påse med phosfatremover(aluminiumbaserat).

Jag blåste i insugsröret till skummaren(mc500) också, och nu hörs det att den "sörplar" luft, kanske var igensatt?

Det är tyvärr svårt att utvärdera, när man gör flera saker samtidigt. Nu är det "bara" cyanon" jag vill bli av med.

Jag var till triton igår och köpte CaOH, så i fortsättningen ska jag använda detta istället för NaOH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller du koll på ditt kH är det givetvis inga problem med att använda kalkvatten.

Att ph:t sjönk med vodka metoden var på sitt sätt bra. Det visar att du fick en rejäl bakterietillväxt = konkurrens till cyanon. Men det borde skummat mer - inte mindre.

Enligt min erfarenhet är cyano fantastiskt på att uthärda svält. Man måste alltså riva upp den mekaniskt och sedan lita på skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt några gånger med kalkvatten i nanokar (~32) liter med samma resultat.

Karet hade täckglas och avdunstningen var ungefär 3dl per dag. Båda gångerna blev det samma resultat: PH steg till ungefär 8,4 och kH sjönk till 4. Korallerna drog ihop sig. Jag såg inget tecken på utfällning av karbonat inte i rör, på glasskivor eller i slangar eller pumpar.

Karet räddades båda gångerna med massiva vattenbyten från mitt stora kar.

Karet drevs med skummare och två cirkulationspumpar.

Vi har ett par tidigare tillfällen här på guiden där nybörjare rekommenderats att höja kH med kalkvatten. Det fungerade inte för dem heller. Det enda resultatet man kan mäta fram med kalkvattentillsats är en höjning av pH på bekostnad av kH och Ca- värde.

Jonas: Du propagerar ju annars för balanserade värden baserade på tillsatser av Kalciumklorid, Bikarbonat, Magnesium och mineralsalt. Har du glömt det nu?

Varför använder du inte kalkvattenmetoden i ditt eget kar?

Stig..jag har använt kalkvatten mellan 1989-2004, o med detta fått en måttlig höjning av såväl ca som KH. Dom erfarenheter du beskriver kan jag bero på att ni doserat kalkvatten felaktigt i för stor mängd på en gång. Har ni använt automatisk vattenpåfyllning? det är också viktigt att man inte får med sej olöst calciumhydroxid ner i akvariet o de får heller inte komma med för mkt av den kalciumkarbonat som ju till slut bildas på både ytan o botten i sötvattensdunken. Kalkmixern har delvis löst detta problem nu. Om Kh verkligen sjunker måste ni gjort nåt av dessa fel Stig. Sen skall man komma ihåg en sak till: kalkvatten höjer calcium o kh endast måttligt...de krävs inte mkt produktion av kalciumkarbonat för att kalkvattnet inte skall hinna med...o därför ser man ofta för låga khvärden i akvarium som bara kör med kalkvatten...men det är alltså inte en direkt sänkning utan snarare så att kalkvattnet inte höjer tillräckligt, om än höjer kh:t.

fråga2: jag har inte "glömt" de balanserade värdena eftersom kalkvattnet just är en balanserad metod. MEN tack o lov har de idag kommit bättre metoder, för kalkvattnets svaghet är de jag tidigare sagt...de förmår inte höja Kh o Ca tillräckligt, ens i ett kar med ganska lite koraller. Innan ballings tid o innan kalkreaktorn, då hade vi inget annat att välja på, men nu när balling finns ser jag bara kalkvattnet som ett komplement till de som har kalkreaktor(därför använder jag inte kalkvatten själv). jag har inte rekommenderat kalkvatten i något annat sammanhang stig, utan tvärtom, sagt att jag tycker balling är överlägset kalkvattnet, o de senare har nu alltså mest kvar sin plats som komplement till kalkreaktorn, för att motverka dessa ph sänkande effekt.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte rekommenderat kalkvatten i något annat sammanhang stig, utan tvärtom, sagt att jag tycker balling är överlägset kalkvattnet, o de senare har nu alltså mest kvar sin plats som komplement till kalkreaktorn, för att motverka dessa ph sänkande effekt.

När vi ändå är inne och nämner kalkreaktors pH-sänkande effekt så är dagens praxis att man endast kör den på dygnets belysta tider då pH:t generellt är lite högre än på natten. Måste man köra reaktorn dygnet runt pga Ca-belastningen, ja då kanske man får pH-problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...