leucosternon Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Hej Behöver råd från någon kunnig själ,vi har för lågt PH och för högt KH.PH har alltid legat på 8,0-8,1 och vi har legat på KH 9.Nu när jag tog i kväll låg PH på 7,8 och KH på 10,6.Det verkar lite skumt.Är det någon som har nån aning om vad som håller på att hända.Vore mycket tacksam för råd.Våra övriga värden ärCA 480 mg\lMG 1290mg\lSR 4 mg\lNitrat 3 mg\lMVH Maria Citera
Halogen Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Vad tillsätter du och vilken metod?/PP Citera
Wiking Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Värderna är ju ingen katastrof. Har ni dubbelkollat värdena? Har ni gjort några ändringar i karet senasta 1-2 veckorna? Tillsatt något speciellt? Citera
jonasroman Postat 25 december 2007 Postat 25 december 2007 Hej Behöver råd från någon kunnig själ,vi har för lågt PH och för högt KH.PH har alltid legat på 8,0-8,1 och vi har legat på KH 9.Nu när jag tog i kväll låg PH på 7,8 och KH på 10,6.Det verkar lite skumt.Är det någon som har nån aning om vad som håller på att hända.Vore mycket tacksam för råd.Våra övriga värden ärCA 480 mg\lMG 1290mg\lSR 4 mg\lNitrat 3 mg\lMVH MariaKolla först ph värdet på morgonen o på kvällen när lyset precis släckts. Om du som lägst på ett dygn är nere i 7.8-7.9 är de inget ovanligt eller katastrof...men om detta är ditt högsta värde så är de sämre.jag gissar att du ligger på 7.8 som lägst o precis när ljuset släckts ligger betydligt högre, kanske 8.2. Kolla upp detta o återkom, så vi vet om de verligen är ett problem du har. Citera
leucosternon Postat 26 december 2007 Författare Postat 26 december 2007 Tillsätter:Flytande calsium, magnesium, strontium och all in one , salifert alltihop.Har även i 2 droppar jod varje dag, det är tropic marin.När jag tillsätter använder jag ett vanligt mått, har ej någon doserare.Det enda som vi har ändrat på är att vi har tagit bort en fluval pump som vi hade som filter pump, vi tyckte ej att den behövdes längre. Annars har vi inte gjort nåt speciellt- Citera
Wiking Postat 26 december 2007 Postat 26 december 2007 Har ni kollat Ph värdet nu på morgonen som Jonas skrev? Citera
greger Postat 26 december 2007 Postat 26 december 2007 Eftersom ni ligger i överkant med calcium så dkulle jag sluta dosera calcium och all in one en en vecka och se var det hamnar.Det är nog inte meningen att använda båda dessa samtidigt.pH fluktuerar normal 0.4 -0.5 mellan mörk och belyst period, helt normaltSen är det som wiking säger inga värden att oroa sig över det viktiga är att det är stabilt.Testerna har ju en viss felmarginal, så det är bättre att inte försöka korrigera hela tiden , då hamnar man lätt i ett ekorrhjul Citera
leucosternon Postat 26 december 2007 Författare Postat 26 december 2007 tog PH i morse hade då 7,7-7,8.Det är väl kanske helt ok, men det jag tycker är konstigt är att PH har alltid legat på 8,0-8,1och har nu sjunkit. karet har varit i gång sen augusti och ph har legat stabilt runt 8 sen dess.Vad tror ni om KH, är det ok eller behöver man göra nåt för att sänka det.PS Tack för alla tips.MVH Maria Citera
Wiking Postat 26 december 2007 Postat 26 december 2007 Håller med om att det är lite märkligt att att Ph har gått ner, jag skulle nog försöka få upp det en bit över 8. KH brukar sjunka av sig själv med tiden. Byter ni mycket vatten? Citera
leucosternon Postat 26 december 2007 Författare Postat 26 december 2007 vi byter 20% månaden.Jag tog ett ph nu ikväll och det va 8.1 så det är nog ingen fara, hoppas jag.Stort tack för all hjälp Citera
Sillen Postat 26 december 2007 Postat 26 december 2007 Bra det! Ni får gärna skriva nått om ert kar då vi andra är nyfikna vad ni har för nått i ert kar! Citera
leucosternon Postat 27 december 2007 Författare Postat 27 december 2007 vi har 1 zebrasoma favenses1 hepatus1 semicirculatus1 leucosternon1 strgosus1 naso litturatus på gång4 chromis2 putsar räkor2 rörmaskar1 ormsjöstjärna2 andra sjösjärnor en vit ( sandsjösjärna ) en rödmest acropora och montiopora några euphyllior.en hjärnkorallTEKNIK:ytavrinningsfacktunze skummaretunze streamkit ts072 hydor coraliaBelysning:Fauna marin ultra solaris 6x54w 3 blå 3 vita rörVi bor nästan grannar, vi bor i kärsta som ligger mittemellan västerås och enköping.Vad har du för nåt i ditt kar? Citera
jonasroman Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 vi byter 20% månaden.Jag tog ett ph nu ikväll och det va 8.1 så det är nog ingen fara, hoppas jag.Stort tack för all hjälpde va de jag tänkte...ingen fara med andra ord;) Citera
Sillen Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Kul med grannar! Kollade på eniro vart det ligger och tror jag varit där!Jag har skrivit om mitt kar i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10878 och det finns även rätt mycket bilder. Ni får gärna hänga på oss andra från Enköping och Västerås som träffas emellanåt! PM:a så kan jag berätta mer! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.