Gå till innehåll

Zeovit och kolkälla


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Okej, pimo, om vi tänker så här då. När läkarna skrubbar sina händer inför operationen - varför gör de det? - de har ju inte doppat sina händer i bakterier på flaska? Detta gör de trots att de tar på sig sterila handskar och opererar i någorlunda sterila operationsrum.

Om vi då återgår till zeoliten eller vilket som helst substrat för att odla bakterier på i ett akvarium, i miljön så långt från sterilt som möjligt, där man matar med döda och ruttnande saker, där fiskarna skiter och pissar, andas ut ammonium osv. - tror du verkligen att zeoliten/annat substrat har någon som helst avlägsen chans att slippa bli en bakteriehärd på nolltid? Och tror du verkligen att enbart genom att skaka zeoliten så kan du göra den återigen tom på bakterier så du behöver tillsätta bakterierna på flaska?

Patrik...detta är ju en väldigt konstig diskussion...Ny Zeoliten är såklart inte steril i strikt mikrobiologisk definition, men de har ju inget med detta att göra. De bakterier vi vill skall kolonisera zeoliten finns såklart inte där från början...men självklart är den inte steril...men de har inget med saken att göra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik...detta är ju en väldigt konstig diskussion...Ny Zeoliten är såklart inte steril i strikt mikrobiologisk definition, men de har ju inget med detta att göra. De bakterier vi vill skall kolonisera zeoliten finns såklart inte där från början...men självklart är den inte steril...men de har inget med saken att göra...

Jag förstår inte vad du säger, jonas. Låt oss säga att den nya zeoliten/valfri bakteriesubstraten har inga marina bakterier på sig från början, men när man väl doppat substaten i karet så får den ju massa diverse bakterier på sig. Vi ser ju vattenkolumnen som bakterieförande, hade inte vattenkolumnen varit fullt med bakterier så hade inte skummarna kunnat skumma ut bakterier heller, eller hur?

att man byter 80% zeolith är för att den är mättad (porerna), det ska gå att regenera den, men det är dyrare och omständigare än att köpa ny! så har jag i alla fall fattat det hela:)

Fast det har väl fastslagits tidigare att porernas storlek i zeoliten var inget att hänga upp i julgranen, den där "melonen i stjärten" du vet, så de borde i så fall inte vara pga tilltäppta porer som man byter, utan kanske snarare byta för bytandets skull, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte vad du säger, jonas. Låt oss säga att den nya zeoliten/valfri bakteriesubstraten har inga marina bakterier på sig från början, men när man väl doppat substaten i karet så får den ju massa diverse bakterier på sig. Vi ser ju vattenkolumnen som bakterieförande, hade inte vattenkolumnen varit fullt med bakterier så hade inte skummarna kunnat skumma ut bakterier heller, eller hur?

absolut...jag trodde du menade nåt helt annat i dina tidigare inlägg...har jag missförstått dej ber jag om ursäkt:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte vad du säger, jonas. Låt oss säga att den nya zeoliten/valfri bakteriesubstraten har inga marina bakterier på sig från början, men när man väl doppat substaten i karet så får den ju massa diverse bakterier på sig. Vi ser ju vattenkolumnen som bakterieförande, hade inte vattenkolumnen varit fullt med bakterier så hade inte skummarna kunnat skumma ut bakterier heller, eller hur?

Fast det har väl fastslagits tidigare att porernas storlek i zeoliten var inget att hänga upp i julgranen, den där "melonen i stjärten" du vet, så de borde i så fall inte vara pga tilltäppta porer som man byter, utan kanske snarare byta för bytandets skull, eller?

om det porerna eller själva zeolithen vet jag,ej men när man bytat zeolith, får man mycket mer "mulm" när man skakar, då har jag ändå haft den nya zeolithen i osmosvatten ett dygn,

så det är inte något damm från den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille: kan det vara så att den "mättade" zeoliten har en halare ytor pga. bakteriebeläggning och därför har svårare att hålla fast mulmen, medan en nybytt zeolit har en skrovligare yta och därför kan fånga mer "skit" ur vattnet, tills ytan på zeoliten åter igen blir hal av alla bakterier. Bara spånar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...