Gå till innehåll

Flödesreglering av reaktor


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Kör sedan 1½ år en Deltec PF 509 och har aldrig riktigt kommit till rätta med regleringen av vattenflödet genom reaktorn. Jag matar reaktorn via en shunt på returen från sumpen och har ett Deltec microfilter inkopplat innan kranen.

Till en början reglerade jag flödet med den kran som medföljer reaktorn. Jag upplevde det dock som väldigt besvärligt eftersom kranen är så känslig. För mig blir det i princip allt eller inget så det slutade med att jag öppnade den max och ströp slangen med en reglerbar klämma. Inte heller det funkar optimalt p g a att det kräver ständig justering eftersom slangen är elastisk.

Är tacksam för tips på någon annan lösning som fungerar bättre.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur det kommer att fungera, men själv kör jag en 20mm kran via en avstickare (T-kors) från returen som går ner till 6mm slang/rör. Den kommer mata PF501:an via vanliga "slaskfiltret" tills kranen för finjusteringen strax efter.

Tanken är att försöka minska trycker så bra det går innan det går iväg till reaktorns lilla kran.

Framtiden får utvisa hur det går...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde samma problem då jag körde min PF600 att det var svårt att ställa in flödet så det skulle hålla sig.

Kommer ej ihåg vem det var men fick tippset att köpa en nålventil istället för kruxet är att det följer med skit in i kranen eller filtret som i sig sätter igen sig. Denna skall visst vara bättre för justering av små flöden.

Det rör sig ju bara om ca 3 liter i timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på nålventil jag med. Fick tipset att SERTO ska ha ventiler som är helt i plast. Frågan är bara vart man får tag på dem som privatperson?

Om jag har mikrofiltret monterat innan nålventilen borde hoppas jag att småpartiklar inte ska vara något problem.

Jonas:

Hur reglerar du flödet genom din reator?

Har du samma problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är doserpump eller slangpump som gäller. Då har det ingen betydelse om det är lite skit i slangarna. Tänk på att Doserpumparna typ GroTech INTE är avsedda att köra dygnet runt.

Jag köper alla mina doser-slangpumpar av ett företag i England. Industrikvalitet. Sen använder jag stegmotorer istället för "vanliga" motorer. Detta medför exact dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på nålventil jag med. Fick tipset att SERTO ska ha ventiler som är helt i plast. Frågan är bara vart man får tag på dem som privatperson?

Kolla med GF hittade detta inlägget

Wrang.. Har köpt en Serto ventil hos GF i dag.PVDF helt i plast,nålventil å allt, kan ju säga att den inte var gratis 725 riksdaler

SO 27021-6 heter den jag köpte

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,Akvariesytem i Sollentuna har Serto kran för 106kr ,jag tänker prova en magnetventil ,dom dyker upp på Tradera ibland ,är säker till nån labbutrustning,Mvh Stefan

Jag såg att Akvariesystem har två Sertokranar. Men om man trycker "Mer information" står det att det är mässing i själva nålventilen och nån plast i övriga delar.

Hur funkar mässing i kontakt med vattnet?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ber om ursäkt att jag inte kollade så noga,Den får ju inte innehålla metall,jag köpte Nelsons gammla kalkreaktor för att jag behövde flaskan,men ju mer jag tittade på den ju enklare och smartare blev den,kopplade ett T rör för co2 på gas återvinningen,sen tog jag bort skyddet på insuget så den behöver ingen matarpump alls,man behöver bara strypa den på ut loppet och det som pumpas ut sugs inn av den intärna pumpen, enkel men smart konstruktion,det enda är att man behöver lufta ur den när man startar upp den första gången.Mvh Stefan

post-1262-14468914894027_thumb.jpg

post-1262-14468914894081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...