Gå till innehåll

Effekter av hög salthalt? (1,028)


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

Nej, jag vet. Har använt refraktometer också, det var bara ett exempel Helge. Hade vipparmarna ibland slått fel på +-1 (0,001) hade det varit "ok", men 4 är inte ok.

Hade vipparm innan tills dess jag kontrollerade den mot en refraktometer. Vipparnen visade 1,023 verkligheten 1,031.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som håller högre salthalt i sitt kar och samtidigt har fiskar i? Jag lyssnade på en podcast från RC där de pratar om salinitet och någon hade fått sitt kar omhändertaget och då hade "kompisen" höjt salthalten till 1.028-1.029. Tydligen hade det inte inneburit några komplikationer. Jag har själv funderingar på att höja salthalten i mitt kar till omkring samma siffror för att bättre stå emot alger samt ge bättre färg till korallerna, men tänker givetvis inte göra detta om det kan innebära att jag utsätter mina fiskar för plåga/fara/skada!

Om jag inte tänkt helt fel så har röda havet en relativ densitet på 1,030 så det borde ju inte vara några problem. Många har ju en relativ densitet på ~1,022 alltså 0,0045 från havens medelvärde medan 1,028-1,029 bara är 0,0015-0,0025 från samma medelvärde, det kan iof vara så att det är värre att ha för hög än för låg salthalt.

Havens medelvärde är alltså 1,0265 i relativ densitet (20/20), eller 1,025 g/ml i densitet eller 35 PSU (eller promille eller g/l eller ppt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte riktigt så jag menade även om det kan vara ett bra sätt att tänka det med, jag tänkte mer att röda havet är ett väldigt artrikt hav som har en så hög salthalt så det kan inte vara så farligt för fiskar förutsatt de får rätt tillvänjning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda havet har en fauna som skiljer sig en hel del från den i korallhavet. (Stora barriärrevet, Indonesisen, Filippinerna med mer). Det är därifrån vi importerar det mesta av våra djur. De korallodlare som jag sett data från kör alla med naturliga vattenvärden fast ofta med litet höjd nitrathalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...