Gå till innehåll

Effekter av hög salthalt? (1,028)


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

Jag fick ikväll möjlighet att kolla min salthalt med en refraktometer, vilken visade 1,028!

Min coralife-vipparm, som hela tiden visat 1,024, har tydligen visat fel de sista tre åren...

Eftersom alla djur mår alldeles utmärkt antar jag att det inte är någon fara...

eller har jag fel?

Vad finns det för negativa effekter av en för hög salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

det kan väl om inte annat bli j-t tufft för nya fiskar som ska vänjas in

Jo, det är sant. Tur att det gick bra med anemonerna då, som jag fick ta över för ett par månader sedan... De anpassade sig ganska fort (efter lång inkoppning givetvis) och är nu stora och utfärgade, samt äter bra.

Om dina djur har mått utmärkt de senaste tre åren så har du nog svarat på frågan själv . Jag hade dock gått ner lite (1,026).

Jo, jag funderade på att gå ner till 26 faktiskt, mycket för att skona fiskarnas njurar. Sniglarna har ofta inte varit så långlivade. Kanske beror det på salthalten, eller så beror det på de jobbiga parasitsniglarna som jag får plocka undertill på dem hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglarna har ofta inte varit så långlivade. Kanske beror det på salthalten, eller så beror det på de jobbiga parasitsniglarna som jag får plocka undertill på dem hela tiden.

Ja det kan mycket väl bero på för stora skillnader i salthalten. Sniglar är mycket känsliga för detta och ofta håller butikerna som bekant en låg salinitet varför introduktionen helst bör göras med en droppmetod under flera timmar.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Min coralife-vipparm, som hela tiden visat 1,024, har tydligen visat fel de sista tre åren...

Jag är inte säker på attden visat fel hela tiden då felet i dessa vipparms mätare är att det byggs upp saltavlagringar som gör att de visar mindre och mindre ju längre vi använder de. Felet är att vi inte gör rent dem tillräckligt efter mätningen!

Dock skulle jag som de andra sakt ändra saliniteten till 1,026.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på attden visat fel hela tiden då felet i dessa vipparms mätare är att det byggs upp saltavlagringar som gör att de visar mindre och mindre ju längre vi använder de. Felet är att vi inte gör rent dem tillräckligt efter mätningen!

Jo, just därför har jag varit mycket noga med det. Varje gång den använts har jag sköljt den i varmt vatten. Är man noga med det, samt kollar att det inte sitter små luftbubblor på armen, så borde den visa samma (lika mycket fel) varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Henrik att det låter rimligt. Dock har jag haft en variant av vipparm också som jag kollade när jag började använda den och sedan efter ett år. Visade rätt i början men inte efter en lång tids användning. Då sköljde jag också i varmt vatten men lät den även stå med vatte några gånger. Resonerade då som dig. Sedan har jag tänkt efter och kommit fram till att om man sköljer av en ytan som det varit salt på så kommer det inte försvinna helt av att bara sköjas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du slår sönder den så kan du ju ge ett utlåtande om inte vipparmen känns lite "kladdig"?

Jag blev förvånad att inte refraktometrarna var dyrare. När jag började var de j.. dyra och sedan börjades det att sälja noname utan skinnfodral och de blev defenitivt prisvärda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du slår sönder den så kan du ju ge ett utlåtande om inte vipparmen känns lite "kladdig"?

Iofs känns det inte som jag har ngn användning av den längre, men att slå sönder den var väl mest ett ´figure of speech´. Men kanske gör jag det - då återkommer jag med utlåtande. Beställer en refraktor idag iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det verkligen är som du upplevt, Sillen, att de visar "sämre och sämre" med tiden, trots en rigorös rengöring och avläsning mm, förstår jag knappt varför de säljs längre. Inte lustigt att man hela tiden läser om folk som haft fel salthalt pga av dem...

Jag har nog trott att om man är noggrann med dem, så får man ett hyfsad bild åtminstone. Som Leif sa; 'om det är 1,024 eller 1,02345 - so what´. Tydligen var det inte så i mitt fall - mer noggrann än jag varit med denna kan man inte vara, det är jag säker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår från ett icke statistiskt underlag så se det inte som en sanning men jag bygger det inte bara op egna upplevelser utan andra jag läst om här.

PS Du kommer inte kunna läsa av med den nogranheten även om det är med rafrektometer! DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade av min vipparm mot en lånad refraktometer för tio minuter sedan.

Min visar 1,024 refraktometern visar 1,026.

Men det var ingen nyhet då jag kollade av den mot en refraktometer på en saltträff hemma hos Vargklo för något år sedan, då vi var en bunt akvarister som kollade hur fel våra vipparmare visade. I stort sett alla visade fel utom en om jag inte mins fel. Det ska finnas en tråd om någon orkar söka upp den.

Så jag vet redan att den visar 0,002 för lite, det är ju skönt att den fortfarande visar lika fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

För ordningens skull så utsöndrar inte fisk öveskottssalter via njurarna utan via speciella körtlar i gälarna - chloridkörtlar. En saltvattenfisk kissar otroligt lite (om alls) men dricker en hel del. Detta beror på osmosen - att salt vill in i kroppen och vatten ut. Processen kostar en hel del energi och är stressande så för höga salthalter bör därför undvikas men lite beroende på temperaturen är inte 1.028 så alarmerande (vid 20 grader motsvarar det ca 36 promille) - det är som Clownen påpekade högre salthalt i Röda Havet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur visade den jämfört med din nya refraktometer?

Den nya refraktometern visade 1,027 och hydrometern 1,023. Samma förhållande som i första inlägget, bara att jag har sänkt en "enhet" sedan dess. (ikväll ska jag sänka ytterligare, när jag gör vattenbyte)

vad jag vet så mår fiskarna sämre pg.a njurarna belastas,men koraller m m får sjysstare färg

Det har jag då inte märkt något av...

Däremot har jag sett att den nu omätbara nitraten (och Po4) gjort att acroporor blivit blåare, efter att de fått en brun färg då de kom till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Är det någon som håller högre salthalt i sitt kar och samtidigt har fiskar i? Jag lyssnade på en podcast från RC där de pratar om salinitet och någon hade fått sitt kar omhändertaget och då hade "kompisen" höjt salthalten till 1.028-1.029. Tydligen hade det inte inneburit några komplikationer. Jag har själv funderingar på att höja salthalten i mitt kar till omkring samma siffror för att bättre stå emot alger samt ge bättre färg till korallerna, men tänker givetvis inte göra detta om det kan innebära att jag utsätter mina fiskar för plåga/fara/skada!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...