Gå till innehåll

Ida's mantisrev


idaida

Rekommenderade inlägg

Hei alle sammen! Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om mitt lille prosjekt..

Det hele begynte med at jeg skulle bestille en 58 liter acryl tank, men butikken rotet med bestillingen, så jeg fikk meg en 128 liter i steden.. Det gjør jo ikke noe, om mantisen kommer nok ikke til å klage på at den får dobbelt så mye plass.. :nöjd:

Jeg har fått tak i en mantis av typ Gonodactylaceus glabrous. Den er medels aktiv og alltid hungrig! Bildet er inte det beste.. :snurrig:

060108040oo3.jpg

Akvariet ligner RSM, men dette er kinesisk. Jeg har ikke fylt det med vann enda, men jeg får vel begynne snart.. :kaffe:

Hilsen Ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du mantisen i om du inte har vatten i 128 liters karet?

Jeg har hatt den i en plast dunk på 50 liter, med sand, LS, sirkulasjon og varme, og gjort regelmessige vannbytter med vann fra 375 literen. Siden det ble så mye rot med bestillingen, tok det også så lang tid før karet kom.. Det skulle jo vært her for lenge siden, men slik blev det inte.. Tror ikke den har tatt noen skade av å bo i dunken noen uker.

Her er noen bilder av hans nye hjem:

080108001nd3.jpg

080108002di5.jpg

080108004bt9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mantisen blir desverre inte så mye større.. 7-8 cm.. Så den er fullvoksen..

Jaha.. 375 literen ja.. Det stemmer egentlig inte helt, for jeg har inte fått min nya 375 enda.. :smiley9: Den ble bestilt for nesten 3 måneder siden og det har varit så mye rot! men nå har jeg endelig fått bekreftet at den kommer om noen dager.. Jeg har fått låne en 250 liter som jeg bruker i mellomtiden. Jeg hadde en 200 liter føre det, som jeg solgte fordi jeg fikk et tilbud jeg absolut inte kunne takke nej til.. Meningen var at min 375 skulle komme en uke senere, men den kom aldrig.. Når jeg skulle skrive min profil her, (i går), tenkte jeg shit samma, jeg skriver 375... heh.. ;) Några dagar till, så stemmer det! -ciggar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha hur stor är den nu ?

Hehe ok Ida men... var är bildern på 250 litaren som du har i mellomtiden ;) !

Nåja får väl väntar några dagar helt enkelt... och gärna fler bilder på mantisen om det går..

kanske t.om när den matas ? :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den 5-6 cm..

060108033uk5.jpg

Jag skal forsøke at ta bedre bilder når 128 literen er klar. Jeg begynte å siliconere bunnen, men jeg hadde ikke nok silicon så jeg blir ikke ferdig med den delen før i morgen.. Kanskje jeg får begynt å flytte på torsdag, men till helgen får jeg sikkert tatt noen bilder av tanken og mantisen.. Undrar på vad jeg skal kalla den.. Kanskje Morten eller Martin..? :ler:

Skal ta et bilde av 250, men vær klar over at dette kun er et midlertidig oppsett.. Det er inte det snyggaste slik det ser ut nu, men det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har jeg hatt siden i sommer. Jeg syns den har vokst bra, for den har nesten blitt dobbelt så stor. Mater den en gang i blandt med pipette. Det er veldig opp og ned hvor mye/ofte jeg mater den så det er vanskelig å si noe om akkurat den saken. Jeg bruker artemia, krill og div frossen fór.. Hadde en Tubinaria peltata for en kompis ett tag, mens han fik skikk på vannverdiene sine igjen. Den hadde det ikke så bra, den holdt omtrent på å dø, men den kom seg her hos meg. (Er så stolt;)) Som takk fikk jeg flere flotte avleggere. De er små enda, men de kommer seg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag inte sno din tråd me massa frågor.. tycker du får sätta upp en tråd om ditt akvarie utrustning och metoder, att få en tubastrea att bli dubbelt så stor är det inte många som kan.. men vet att många skulle vara nyfinka... t.ex jag...

Hatten av bra jobbat :) inte illa för en norsk ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag inte sno din tråd me massa frågor.. tycker du får sätta upp en tråd om ditt akvarie utrustning och metoder, att få en tubastrea att bli dubbelt så stor är det inte många som kan.. men vet att många skulle vara nyfinka... t.ex jag...

Hatten av bra jobbat :) inte illa för en norsk ;)

Haha!! takk! Jeg ødelegger kanskje litt når jeg sier at jeg har svensk familie da eller? -gloria-

Bare hyggelig med spørsmål! Skal starte en 375 tråd, men det får bli i morgen. Nu skal jeg legge meg, får faktisk besøk fra Göteborg i morgen! :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då har jag fått lite vatten i karet i alle fall. Först hadde jag silikon på hela bunnen så att stenen inte skal glida. Senn la jag kalksten i, og senn lite korallgrus. 2mm. Jag skal ha i lite större grus også så det blir lite variation.

Först måtte jag se om karet var tätt. En annan som köpte et likadan val läkk. Ser ut till att det här holder.

140108050rw0.jpg

140108051wv8.jpg

Ls är på plats også nu, jag skal ta några bilder senare när vatnet har klarnat up lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I går fikk lilla mantisen flytte inn! Det var kul. Jag ser honom sällan, men jag hör at det knätter! Har fått tag i et stativ till min canon okså, så jag får kanskje bettre bilder nu.. -Jag lovar inget.. ;)

Kollade No2 o No3 för säkerhets skuld, men der fanns inget att oroa sig för. :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...