Gå till innehåll

Mycket ska man hitta i burken.....


Heritage

Rekommenderade inlägg

Den här gynnaren hittade jag i min ytavrinningsbox för ett tag sedan. Bör kanske också säga att den satt det det var absolut som mest strömt.

I min värld så är det en spindel. Stor som en femkrona ungefär och en hårig rackare.

Nån som hittat spindlar i sin burk tidigare?

Vad är det för något?

Spindeln verka klara sig fint även utanför vatten. Numera :död: R.I.P.

Damen här hemma hade fått spader om hon sett den;)

post-2963-14468914980594_thumb.jpg

post-2963-14468914980682_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hallå...... det är ju ingen undervattenspindel!!

Ser ju alla att det är en landlevande spindel! Har säkert klättrat upp och i akvariet där det finns värme och vatten.

Mja, tanken slog mig med. Den satt dock emellan filter och avrinningsrör under vatten i min AM avrinningsbox. Finns inte chans den kan ta sig dit utan att leva under vatten. Den likanr dessutom ingen annan spindel på landbacken som jag sett iaf. SÅ, nah ingen landlevande spindel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni försöker komma fram till vad det kan tänkas ha varit, thx.

Storleken stämmer inte heller med en Kärrspindel. Denna var lite större än så.

Det är för mig fortfarande ett mysterium hur den kunnat ta sig utifrån och in på den plats där jag hittade den.

Kan säga att bakkroppen var tydligt jämngrå och såg luden ut. Framkropp samt benen i samma rostbruna färg. Inga andra färgmarkeringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen större bild?

Satt den vid ytan eller under vattnet?

Var den större än en kärrspindel? Det är vår största spindel, även om vissa hjulspindlar kan ha större bakkropp, t ex korsspindlar.

Större bild, jo visst. Problemet är hur jag lägger in den här.

PM:a mig gärna din e-mail, så kan jag skicka de ursprungliga bilderna jag tog.

Spindeln satt i nerloppet i min ytavrinningsbox, AM 5000. Bra drag på vattnet där som du säkert förstår, ca 7-8 cm under vattenytan. Den kan ha levt givetvis vid vattenytan men hamnat där då jag började röja i boxen.

Den var något större än en femkrona med benen inräknat i storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen och informationen.

Jaha, vad ska jag säga.

Spindeln jag hade är listad som 2 (starkt hotad) på IUCN -listan. Fy F.n! Nu har jag dåligt samvete:smiley13:.

Djuret är vattenlevande i rena vatten, gärna med strömmning. Lever alltså inte på land.

det är djurets problem eftersom föroreningar gör det svårt för den att överleva.

Frågan är hur den hamnat i burken. Den måste ha följt med någonting.

Den lever tydligen av att fånga Amphipods och andra kräftdjur. Bildar en luftblåsa i den håriga bakkroppen som den klarar sig på under ganska lång tid.

Källa: http://de.wikipedia.org/wiki/Wasserspinne.

Tänk er för vad ni gör med djur ni ev råkar hitta. Bara en uppmaning. Det kommer jag att göra, definitivt.

Hade jag bara vetat då vad jag vet nu, hade den fått ett helt annat öde.

Beklagansvärt alltsammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...