Gå till innehåll

540liter helt tomt, Vad gör jag?


JoHHo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är ny på denna sidan. Jag har ett helt tomt 540 liters. Jag har ingen teknik och vet inte vad jag ska ha för något. För jag har aldrig haft saltvatten innan. Så förstår inget om vattenvärden eller något. Men skriver mina önskemål så ska vi se om jag kan få några svar.

Akvarietyp: Det jag vill ha är ett rev, men koraller, anemoner och vad mer ska man ha för att få den där revkänslan?

Fisk: Drakfiskar är kärnan. Jag har dregglat på dessa sedan jag först såg dem när jag var 11 år. De är så sjukt snygga. Sedan tänkte jag clown (Amphiprion sebae). Denna valde jag för den är lite större och clowner tycker jag hör till. Enkla att hålla förstod jag med. Zebrasoma veliferum - Segelfens kirurg tänkte jag också ha. Såg den på universeum för nån dag sedan, jädrar vad snygg säger jag. Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta Tänkte jag ha som kräftdjur. Vet dock inte om de går ihop med drakfiskar?

Sedan om det går för drakarna så vill jag ha en mindre stimfisk som är bra på att gömma sig i reven. Nått litet färgglatt. Ja ni få tipsa mig.

Jag vill ju ha 4-6 av varje art om de nu inte är parfiskar. Jag tycker ofta saltvatten bara blir en fet blandning med 1-2 av varje fisk. Jag gillar att ha fisk i grupp. Kommer väll från min långa sötvattentid. Har ett tanganyika med troffar och leptosoma här just nu.

Så vad behövs?

Vad behöver jag nu då? Jag har akvariet, men saknar helt kunskap om belysning, pumpar, skummare (vad det nu är). Ja allt. Hjälp mig från grunden. Gissar på att denna fråga kräer ett ganska långt svar. Men önskar att någon tar sig tid.

Tack så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs, läs och läs, det gjorde jag i närmare ett år för kunskap behöver man en stor portion utav, jag svarar inte för att skriva vilken teknik osv utan bara ge ett litet tips. Vill du ha Drakar så räkna inte med att varken fiskarna (clownerna) du valt eller räkorna blir kvar. Drakar blir stora och framförallt väldigt hungriga. Dessutom belastar de karet väldigt mycket så det går åt en bra teknik prylar men när det gäller tekniken får någon annan kunning snäll person skriva om. Lycka till

Ps det är inte många utav saltvattensfiskar du kan ha i par, så du får nog tänka om där oxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med en göteborgare till som är på g och välkommen till SG.

Läs, läs, dröm en liten stund, läs lite till är mitt råd. Själv läste jag i ett år innan jag vågade mig på att ens försöka starta upp. En syverän bok att börja med är Saltvattensakvariet av Daniel Knoop.

Angående drakar så kan jag inte tipsa dig där då jag inte har erfarenhet av dessa, har dock läst mig till att en överdimensionerad skummare är att rekommendera då dom skiter MYCKET.

I övrigt vad gäller teknik så är det helt beroende vad man vill med karet och hur mycket pengar man är villig att lägga på det.

Du är naturligtvis välkommen och titta på mitt kar om du vill, skicka ett PM bara om du är intresserad så fixar vi en tid som kan passa.

Tillägg: Och när du tycker att du läst allt, så läs lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka: Tack för välkomnandet. Det är långt kvar till karet igentligen, studentbostad på 18kvm där det redan står ett 600 liters tanganyika, jag får inte plats :) Men ska ju flytta nångång. Detta "skummare" är det saltvattnets svar på pump/filter? Eller vad har just skummaren för funktion?

Wiking: Budget låter fint, men jag har ingen koll på vad saker kostar. 540 liter, uppskattningsvis, vad kan det kosta med sten och korall. Utan fiskar så att säga. Jag vill ju om jag göär detta ha ett ordetnligt rev. Antingen så har jag budget för att göra det snyggt, eller så har jag inte och då blir det inget salt.

FFA kan jag undra hur jobbigt det är att sköta? Har hört skräckhistorier, men vad gör man mer på ett salt än på ett sötvatten?

Sedan när det står "Revsäker under uppsyn" på t.ex Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk , vad betyder då det? Hade gärna haft den, men vill inte ha nått som förstör mitt rev. Fisken är dock apsnygg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan när det står "Revsäker under uppsyn" på t.ex Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk , vad betyder då det? Hade gärna haft den, men vill inte ha nått som förstör mitt rev. Fisken är dock apsnygg.

Den är en säker fisk men käkar vissa koraller, tror min plocka i sig lite stjärnpolyper. Så skall du ha fisken kanske du får anpassa valet av koraller.

Ett tips är att köpa schyssta prylar från början. Jag läste det när jag startade för en 3-4 år sen men körde på med lite billigare prylar trots att jag fick just detta jag skriver nu postat till mig. Nu har man köpt på sig det som borde gjort från början. Och skaffa hem så mkt som möjligt innan du startar upp.

Om man vill så kan man kan klara sig utan rätt mycket prylar bara man vill men vissa saker gör driften så mkt lättare att man bör skaffa dem.

Men om du skall räkna lite på vad du behöver så börja tex med cirkulationen. Till 540 liter och om vi räknar på 30ggr cirkulation/h, behöver du pumpar som klarar 16000 l/h. Jag skulle nog valt 2st kraftigare tunze streampunpar med multikontroller för att röra om i grytan. Just en streampump som tunze ger en helt en annan vattenrörelse och du behöver mer flöde från dem än från en "vanlig" pump. Ett alternativ skulle kunna vara 4st 6045, en i varje hörn riktade mot varandra och sen komplettera med en returpump från sumpen på kanske 2-3000/h.

Just en sump är att rekommendera tycker jag. Dels för att göra karet snyggare och slippa så mkt elektronik man kan i huvudkaret samt att man får en större vattenvolym. Så en start är att borra karet så du kan ha 1 ytavrinning i ena hörnet alternativ en i varje hörn.

Belysningen är nästa steg. Du verkar vilja ha koraller då skulle 2 * 250W MH fungera fint eller en 6-8st * T5 som täcker karet. Eller en kombination av dessa 2.

Till detta kommer en skummare från kanske 3000:- och uppåt.

Levande sten, du behöver en 50kg kanske till att börja med. Kostar ca 100:-/kg i inköp men det finns "begagnad" sten som är helt ok till lite lägre pris.

Osmos är även att rekommendera så du vet att du har rent vatten i från början och inte kämpar mot något du aldrig kan komma ifrån, ca 1000-1500:-

Glöm sedan inte alla "små" kostnader runtomkring rördragning (+1000:-), tester (1000:-), salt, osv osv.

Sen för att få systemet lite mer självgående kanske man vill ha en automatisk vattenpåfyllning (1500:-) och då kanske en larm/brytare till detta om en givare ballar ur. ca 1500:-

Jag skulle även valt att köra med ett fosfatfilter, ca 2000:- med pump och media.

Köp och sälj här på forumet är en bra start om man vill hålla nere kostnaderna. Med lite tålamod kan man göra riktiga klipp på det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det då svårt att hålla flera av fiskarna i grupp? Har letat lite efter denna infon, men hittar dåligt med info där. Skulle det inte gå att hålla några pincetter i grup om 4-6 individer och kanske nån kirurg i grupp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevsmijön håller normalt många olika fiskarter mer eller mindre nischade med olika egenskaper som garanterar deras plats i gemenskapen. Det gör att flera fiskar av samma art oftast ses som konkurrenter i mycket högre grad än fiskar av andra arter. Undantag är framför allt det andra könet och då ofta med en dominerande av ett kön och ett harem av det andra könet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att tänka på är ju först att ditt akvarium är bara 540 liter så det blir inte så många kirurger eller drakar i det innan det är fullt.

Sen är det ju svårare att ha ett bra vatten till korallerna om man ska ha många stora fiskar som skitar ner å små fiskar är ju ganska svårt med draken.

Koraller får man ju skaffa efter hand kanske börja med mjukkoraller å skivanemoner å gå på sten korallerna när du fått lite mer kött på benen.

Pincetten är en ganska svår fisk som kräver ett väl inkört akvarium med mycket levadne sten och mycet smådjur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...