Gå till innehåll

för stark mh armatur??


Gurra G

Rekommenderade inlägg

Tjena Gurra allt är relativt !

Några koraller gillar inte så mycket ljus och kanske inte kommer att trivas.... och sedan så kanske du bränner koraller som sitter för högt upp... men de e nog inte ditt sörsta bekymmer tror jag utan värmen... och kondensationen... det går nog bra om du håller kylare eller liknande.. men känns lite onödigt en 70w eller 150w ellerr t5or går utmärkt annars...

Mycket ljus är inte alltid de enda som krävs för att få saker att växa... :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjaa beror på va du menar igen ;) allt handlar ju om de fina detaljerna o sen kommer oftast smaken ;)

bästa är nog och kika på måtten på akvariet ditt och sedan komma fram till någon men... jag hade nog rekomenderat t5or då jag själv endast kör med det och då man kan kontrolerna färgkombinationen bättre och anpassa det precis som du vill till ditt akvarium.. och så blir de mindre värme och bätre ljus spridning....

Mh ger ju glitter och så när ljuset oftast längre ner men... oftast behövs det inte... då våra kar inte är så jätte höga... men som sagt allt ä väl relativt... Men T5 är något jag rekomenderar starkt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant men... om man skaffar en någorlunda standard belysning så brukar man kunna variera på de mesta och oftast kunna ställe koraller eller va man nu har i rätt miljö ;)

Men du har nog rätt men jag antog att han ville ha det de flesta vill ha vilket är så mycket möjligheter som möjligt ;)

Sedan betyder mycket ljus olika saker också som alger osv osv men..Kanske bättre o ta detta i en egen planeringstråd då man kan få mer specifika svar till hjälp :)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har bestämt mej nu... blir en beg. mh belysning på 70w + en hemmabyggd T5 ramp med ett 24w blårör, och 6 st dator fläktar för att få avdunstat vatten att försvinna... syresätta vattnet och även kyla ner det... tror ni att det kan bli bra???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det.. därför sa jag att det var ok med de du nämde.. men 39 hade helt klart varit optimalt...

Annars kan du jue köra med 2x55w t.ex min armatur som är till salu vore jue perfekt ;) hehe

nämen det skulle faktiskt också funka annars är väl 150w ett alternative... vet inte hur de blir me vämen dock men tror inte att det ska vara någon fara...

mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gustav, fler frågetecken än ett gör inte att man får bättre svar, tvärtom uppfattas det som irriterande från många. Bara ett tips.

Ang. 2x55W, så om du läser Sunnys annons så skriver han "Power Compact lysrör med en stor och fin reflektor bakom och skyddsglas undertill". Ingen MH alltså, utan dubbelrör, typ skrivbordsmodell, fästet sitter på ena sidan. Annonserna sköts dock via PM eller direkt i Köp & Sälj-delen utav forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gustav, fler frågetecken än ett gör inte att man får bättre svar, tvärtom uppfattas det som irriterande från många. Bara ett tips.

Ang. 2x55W, så om du läser Sunnys annons så skriver han "Power Compact lysrör med en stor och fin reflektor bakom och skyddsglas undertill". Ingen MH alltså, utan dubbelrör, typ skrivbordsmodell, fästet sitter på ena sidan. Annonserna sköts dock via PM eller direkt i Köp & Sälj-delen utav forumet!

ok sorry:(
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...