Arcticreef Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 Ibland har man tid över. Idag hade jag det. På reefcentral finns en hel del vackra akvarier. Jag bestämde mig för att kolla hur deras vattenparametrar såg ut. Mitt antagende var att detta är akvarier som verkar må väldigt bra. Vattenet måste vara ganska ok. Och tar man genomsnittet på dessa kan man vara övertygad om att det är siffror att sträva efter. Detta är vad jag fann efter att ha kollat de 44 senaste burkarna.Kalcium: genomsnittet låg på 418 mg/l. Högsta värdet låg på 500 men det måste ha varit fel eftersom hans Mg låg på 1600, dKH på 13, osv. Av de realistiska värden var det högsta 475 och det lägsta 390Mg: genomsnittet var 1328. Det högsta var 1470, det lägsta var 1200.KH: genomsnittet var 9.82. Det högsta var 11.5, det lägsta var 6.0nitrat och fosfat var i realiteten "ej mätbart"i väsentligen alla burkar.pH: genomsnittet var 8.15. Det högsta var 8.4, det lägsta var 7.9 (dagtid).Låter dessa siffror rimliga? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 Ja det tycker jag väl Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 januari 2008 Dela Postat 19 januari 2008 De höga siffrorna är riktiga. I tråden finns länkar till andra Italienska kar med liknande värden.Med höjt magnesiumvärde ökar lösligheten för kacium och kH. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 20 januari 2008 Författare Dela Postat 20 januari 2008 De höga siffrorna är riktiga. I tråden finns länkar till andra Italienska kar med liknande värden.Med höjt magnesiumvärde ökar lösligheten för kacium och kH.Finns det någon tanke med detta? Att man just i Italien vill ligga så pass högt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Jag vet inte men jag misstänker att någon prövat att göra Röda Havsbiotop och upptäckt att mycket annat också går bra. Jag har inte sett någon förklaring när jag läste igenom trådarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 anledningen till dom höga värden är att dom kör något system som inkluderar tillväxthormoner som man blandar i någon hem fixad mat mix. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Det är väl bara en av dem som tricksat med tillväxthormon efter vad jag läst. Men flera av dem blandar en avsevärd mängd socker i maten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.