Gå till innehåll

Vattenvärden


boman

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa har inte skrivigt på ett tag av olika anlrdningar, bland annat åkte jag på gallsten dom hittade 12 stycken "smärtsam upplevelse" har dessutom dem fortfarande kvar fast jag har inte ont av dom. Sedan har jag för en vecka sedan opererat diskbrock för andra gången på samma stället. Men jag har läst mycket om vad som händer på sidan , intressant.

Har haft problem med att haft koll på alla värden i akvariumet på grund av detta, och skulle behöva lite tips på hur jag lättast får orning på värderna igen. Kollade värderna på morgonen.

Temp: 25

Salt : 1024

KH : 9

PH :7,8

NH4 :0,6

NO2 :0,05

CU : 0

O2 Syre : 8

NO3 : 40-60

PO4 : 0,25

CA : 420

MG : 680

Vilken ordning ska jag ordna värderna?

Vilka kan ordna på naturlig väg?

Vilka kan jag tillsätta utan fara?

Kör med Ultra Metoten!

Ultra Trace 1,2,3,4 (100ml/Veckan)

Ultra bak ( 2ml/Dagen)

Ultra Organic ( 4ml/dag )

Tillsätter detta:

Ulta Power Trace:

1. Calcium-Elements 100ml/Veckan

2. Ferry Zink-Elements 100ml/Veckan

3.Iodine-Boric-Elements 100ml/Veckan

4. Magnesium-Elements 100ml/Veckan

Ultra mins + Ultra-Clam+Kylskåp 1ml KL: 08.00 & 15.00 & 21.00

Ultra minF + Cyclop-EEze Direktmatning för korallerna ca varannan dag

Eisen 6 ml/Veckan

Ultra-carb 1 gång/Månaden

PHosfat-remover 1 gång/Månaden Båda i 509 Filter

Ulra-Bio ampuller 1 gång/Veckan

Akvariumet på 864 liter + sump på 320 = Vattenvolym på 1184 liter

Mycket tacksam för svar

"Boman" Taggad för perfekta värden!

user_online.gifreport.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värden Temp: 25

KH : 8

PH : 8

NH4 : 0,8

NO2 : 0,1

CU : 0

O2 : 8

NO3 : 1,0

PO4 : 1,0

CA : 440

MG : 1060

Har andvänt Magnisium tilssats

+ DKH flytande

+ Ca flytande Alla dessa morgon & kväll

+ dom dagliga rutinerna.

Hur alvarligt är det med ett Nitrit värde på 0,1?

Samt vilket värde är viktigast att få bättre nu?

Värkar i alla fall gå åt rätt håll!

Fortfarande tacksam för förslag & Tipps "Boman"

user_online.gifreport.gif progress.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett dygn mellan testerna. Klart man kan ha läst fel men tycker ändå att jag är noga när jag mäter. Fast vissa tester är väldigt svårt att läsa 100% tycker jag.

Båda testerna är tagna på morgonen ca 05.00 "svårt att såva efter rygg operationen"

Alltså när akvariumet är som kallast och mörkt. Vet inte om det spelar någon roll men ska göra nya tester nu i kväll , så får vi se om det blir någon skillnad.

Det som jag är tämligen säker på är magnesium värtet har stigigt från ca 600mg/l till i dag 1060 mg/l. Men då har jag använt magnesium pulver morgon & kväll i 3 dygn nu.

Ska även kolla NO3 håller med om att det var konsti skillnad på testerna kollar nu i kväll så får vi se vad det visar.

Tacksam för era svar tar gjärna imot fler.

Ska låna grannens kamera och knäppa lite nya kort det var ett tag sedan.

"Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya värden i dag 05.00. Tänkte mäta i går kväll men fick för ont i ryggen så det blev tidigt i stället.

Temp: 25

KH: 8

PH: 7,6

NH4: 0,8

NO2: 0,1

CU: 0

O2: 10

NO3: 20

PO4: 0,5

FE: 0

CA: 480

Mg: 920

Dom tre senaste mätningarna har jag fått Ca:420/440/480

Mg:680/1060/920 Varför har Mg: sjunkigt till 920 trots att Ca fortsätter att stiga?

Ska jag fortsätta tilsätta Mg ?

Ska poengtera en sak som troligen är ganska viktig! Jag har använt mig av ett reningsverk som heter E-Sring. Det är ett vattenreningsverk i toppklass för dricksvaten. Tar bort 99% av oönskade partiklar i vattnet och innehåller åven en uv lampa som dödar bakterier.

Men det är ett filter som räcker 1 år eller 5000 liter vatten.

Och jag har nog kört det tredubbla med det. Det kostar 1500:- att byta filter på den så nu köpte jag ändå en osmolator på Triton för 895:-. Kommer att göra ett 25% vatten byte så fort jag tappat upp tillräckligt med vatten, så får vi se vad vattenvärderna tycker om det!

Kommentera gjärna!

"Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har ju, som tidigare påpekats lite lustiga värden sinsemellan - har du dubbelkollat magnesiumtestet t.ex?

Vilka tester använder du förresten?

testar du efter tillsatserna - låt bli att tillsätta något på 24 timmar och mät sedan

En annan faktor kan ju vara avläsning i artificiellt (färgat) ljus - jag antar att solen inte lyser 05.00 på morgonen ens i Gävle :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Använder JBL Tester och alldeles riktigt solen är mycket sällan framme vid den här tiden. Håller som sagt på att tappa upp osmos vatten för ett vattenbyte på 250 liter, och ska även ta en test på vattenvärderna senare p´å eftermiddagen då jag kör med ganska stark belysning.2x400w Mh+ 1x250w Mh+ 4xt-5.+ belysning i sumpet 2 st dubbla T-5 or

Det har alltid gått minst 12 timmar efter jag haft i tillsattser."Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett JBL Nitrattest hemma. Det ger svaret i nitratkväve. Man skall alltså multiplicera värdet med 4,5 ungefär för att få det nitratvärde vi brukar prata om här på guiden. Ditt magnesiumtest är uppenbarligen odugligt eftersom du får så skiftande värden. Det verkliga värdet ändras max ett par ppm per dag om man inte byter vatten. Jag använder Salifert tester och får också märkvärdigt stor spridning just på magnesiumvärdet. (+- 50ppm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sakt kan säkert stämma som ni säjer har dock bytt till osmos nu och fyllde upp fäskvattens resorvaren och fyllde samtidigt på 75 liter avdustat vatten med osmos vatten, och håller på att fylla upp osmos för ett 250 liters byte så får man se vad som händer med värderna?

En liten fråga vad tycker ni om dom produkterna jag skrivigt att jag använder?

Förlarslg om ni tycker att jag ska ändra på eller produkter som bör tillägga några?

Ska tillägga att jag kör med kalkreaktor. "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som blir alltmer tydligt är att många tester som säljs inte lämpar sig för saltvatten,

När du får ett "vettigt" mätvärde på calcium ,Kh & magnesium, så är det lättare att vetya vad som eventuellt behöver korrigeras - som stig påpekade så går den ekvationen inte riktigt ihop..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer dagens vattenvärden som är gjorda 19.30.

Tepm: 28

KH: 6

PH: 8,0

NH4: 0,4

NO2: 0,1

O2: 6

NO3: 40

PO4: 0,5

CA: 380

MG: 920

CU: 0

Har inte gjort något vattenbyte än men har fyllt på med ca 100 liter osmos vatten för ersätta det som dunstat medan jag fått ordning på osmosen.

Kommer så snart det är möjligt (P:G:A) att jag är ganska nyopererad och ska igenterligen ligga still! Men det är ju lättare sagt än gjort. Att göra ett vattenbyte på 250 liter.

"Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer nya värden tagna i dag Lördag 13.00.

Har bytt 200 liter vatten. Har även börjat använda osmos vatten.

KH: 7

PH: 7,6

MG: 900

CA: 400

NH4: 0,4

NO2: 0,05

NO3: 60 Känndes väldigt högt ! Vad kan det bero på ? Åtgärd?

PO4: 0,25

CU: 0

KOmmentera gjärna. "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer nya värden tagna i dag Lördag 13.00.

Har bytt 200 liter vatten. Har även börjat använda osmos vatten.

KH: 7

PH: 7,6

MG: 900

CA: 400

NH4: 0,4

NO2: 0,05

NO3: 60 Känndes väldigt högt ! Vad kan det bero på ? Åtgärd?

PO4: 0,25

CU: 0

KOmmentera gjärna. "Boman"

Jag skulle börjat med att justera Mg från 900 -> 1300 - 1350, med hjälp av något magnesiumhöjande medel.

Samtidigt skulle jag försökt få upp Ph från 7,6 -> 8,2 - 8,3, Detta genom att dagligen börja använda kalkvatten för ersättning av dunstat vatten.

Vore bra att komma tillrätta med din nitrat på 60 också, mitt målvärde där skulle blivit någonstans mellan 2-10. Här finns ju olika metoder att fundera på.

Vad har du i akvariet förövrigt, mycket fisk eller enbart koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...