Gå till innehåll

Nytt år, nytt hus, nytt kar!


MariaL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu är det dags att starta upp mitt 540 liters kar, har bara haft små nano/pico kar tills nu!

Jag har smugit runt här på guiden ett par år vid det här laget och tycker nu att det är dags att "komma ut".

Äntligen har vi flyttat till ett stort hus med stor källare, där nere ska vi ha en relax/badrum med bubbelkar, ja till oss alltså, inte fiskarna...de får hålla till godo med ett 540 liters aluminiumramskar som man kan ligga och titta på i badet...

Jag har silikonat staget och popnitarna och målat baksidan svart.

Nu har jag en fråga; Kan man ställa karet direkt på aluminiumställningen (tror det är dala/zooline), håller glaset för tyngden eller måste man ha något under och hur löser man det?

Jag har en akrylskiva som jag ska lägga på glasbotten under stenarna och det borde väl utjämna trycket lite?

Någon som har erfarenhet av aluram med aluställning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är byggda för att hålla på detta sätt om det är ett 540 alukar med tillhörande aluställning. glaset skall hänga fritt på undersidan. Det är kanterna som tar upp tyngden och glaset skall ha möjlighet att röra sig. Jag har kört Tanganyika och Malawikar på detta sätt i många herrans år utan problem. Och det är inte mindre sten i dem än i ett saltvatten. Akrylskivan blir bra men den är till för att du inte skall få några "spets" belastningar och därmed brottanvisningar på glaset. Silikona undersidan och om möjligt ett tunt lager på översidan av aluminiumsargen (på ovansidan). Använd inte täckglas för då kommer du att få se ett bevis på hur saltvatten "kryper" jämfört med sötvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar på min bänkfråga!

Jag har redan silikonat under och på ovansidan av alusargen, bättre för mycket silikon än för lite var tanken...

Väntar på silikatfiltermedia som kommer i morgon, sen ska här tillverkas vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det igång, fyllde upp med vatten förra helgen, Lokavatten faktiskt, vi har vårt vattentag i samma källåder i Lokaåsen som de tappar Lokavattnet ur...He,he, fiskarna får dricka brunn!

Jag kör utan osmos, men med silikatremover, enligt tester så ska vattnet vara bra.(En aning silikat kvar dock)

Tänkte köra lowtech eftersom jag är intresserad av mjukisar, och där tappade jag minst halva läsarskarans intresse...:skrattar:

Nå ja, det tuffar på, har haft i salt, bottensubstrat och lagt i lite levande sten.(och några döda)

Nu står det och puttrar, stenen har legat i balja innan så det har kommit en bit på väg.

Hängde upp Mh armaturen igår, 250w, har inte tänt den ännu dock, bara tre T8 några timmar per dag.

Återstår att sjunga långsamhetens lov ett tag till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp!

Har ett problem med Mh armaturen (gammal, magnetisk ballast, Arcadia), det finns två anslutningsmöjligheter, en i var "upphängningssladd" den ena jordad och den andra inte, helskumt! Vad kan det vara?

Jag tror inte att det ska vara något mer ljus i armaturen än Mh´n, ska försöka lägga upp en bild när jag fått tag i en kamera...Finns det någon som har haft en sådan armatur? Har tändningen en egen elsladd eller?

Känner mig förvirrad...:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

uj, uj:x

There´s nothing like the smell of death to wake you up in the morning...

Ja, bilder...har avvaktat en ny släng av kiselalger och ev. cyano-sjuk-

I morgon kommer dock farsan på besök med sin kamera, kanske kan få till något då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uj, uj:x

There´s nothing like the smell of death to wake you up in the morning...

Ja, bilder...har avvaktat en ny släng av kiselalger och ev. cyano-sjuk-

I morgon kommer dock farsan på besök med sin kamera, kanske kan få till något då...

Vi ser fram emot bilderna!

Hoppas ni får ihop ett gäng med saltisar i ert område också. Vill ni dra ihopp fler så är det lämpligt att ni gör en tråd under denna rubrik

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=232

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöäpple, som tyvärr satt sig på framrutan vilket gör den svårfotad.

Har jättemycket minipods just nu, de vill komma med i bild hela tiden...

DSC00506.JPG

Peekabo!

DSC00513.JPG

Eremit i middagstid

DSC00519.JPG

Rhodactis Indosinensis

DSC00527.JPG

En annan sorts Rhodactis

DSC00530.JPG

Diverse, var vänlig bortse från algerna...

DSC00542.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är mycket duktig på att ta bra bilder!

Jag köpte själv ett sjöäpple i höstas, men blev sedan avrådd från att ha ett sådant och gjorde mig av med det. Tydligen kan det mycket snabbt förgifta hela karet om det skulle dö på fel sätt.

Jag rekommenderar att du läser denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18429&highlight=sj%F6%E4pple

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet att Sjöäpplen är ruskigt giftiga...jag har inga fiskar i karet pga. detta.

Jag tycker att äpplet är så intressant att det får vara drottning i mitt akvarium...

Jag hoppas att ingen köper ett utan moget övervägande!

På bilden har det inte fällt ut sina fångst tentakler, de ser ut som orangea julgranar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, det var faktiskt brorsan som tog korten...men kameran är farsans.:)

Ska prova med macroobjektivet nästa gång, de glömde ta med det den här gången.

Jag har så mycket små kräftdjur/pods och sånt bös i vattnet att jag trodde det skulle bli omöjligt att ta kort, men det gick någorlunda bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...