Gå till innehåll

hur sköter jag min Anemon


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Igår så var jag iväg o köpte en fin anemon jag la den i karet och i dag har den valt ut ett ställe som den värkar trivas på, men hur sköter jag min anemon bäst vad ska jag mata den med vad bör jag tängka på? mm någon som kan berätta lite om Anemoner för mej?

här är en bild på den någon som tillomed kanske kan se vad det är för en sort?

pict5267bildkx4.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner är inte lätta att hålla vid liv och sköta. Skulle de dö kan de ställa till mycket stora problem för övriga invånare i akvariet eftersom vattnet kan förgiftas.

Om du ger mig din email adress så kan jag skicka ett dokument som beskriver mycket om anemoner. Det är ett sådant dokument man borde läsa innan man köper anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget kortfattat någonstans det enda är nog att söka runt här på SG. Angående cirkulation så väljer anemonen själv det bästa stället i karet så han kommer att vandra runt tills han hittar ett ställe där han trivs.

Har du riktigt otur så trivs han bäst på någon av dina cirkulationspumpar, och då blir det ganska snart köttfärs av honom. Så håll ett öga på honom.

Matning, jag föreslår 1-2 gånger per vecka. En liten bit, räka, torsk, mysis, lax eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget kortfattat någonstans det enda är nog att söka runt här på SG. Angående cirkulation så väljer anemonen själv det bästa stället i karet så han kommer att vandra runt tills han hittar ett ställe där han trivs.

Har du riktigt otur så trivs han bäst på någon av dina cirkulationspumpar, och då blir det ganska snart köttfärs av honom. Så håll ett öga på honom.

Matning, jag föreslår 1-2 gånger per vecka. En liten bit, räka, torsk, mysis, lax eller liknande.

Tack så mycket för snabba svar Wikking =)

Nu bler jag ju helt orolig att jag tagit mej vatten över huvet och sabbar hela karet =S

Så han kan gå runt i karet fast han satt sej på ett ställ innan? aja får hoppas på de bästa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så han kan gå runt i karet fast han satt sej på ett ställ innan? aja får hoppas på de bästa

De kan vara ena riktiga vandrare. Min erfarenhet är att de inte sitter exakt där man igentligen skulle vilja ha dem. Jaga inte upp dig i onödan nu. Håll ett öga på den. Sök runt på SG efter olika erfarenheter, Googla lite också. Ju mer man läser ju mer lär man sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan vara ena riktiga vandrare. Min erfarenhet är att de inte sitter exakt där man igentligen skulle vilja ha dem. Jaga inte upp dig i onödan nu. Håll ett öga på den. Sök runt på SG efter olika erfarenheter, Googla lite också. Ju mer man läser ju mer lär man sig.

Tack för all bra råd!! nu ska jag sätta mej ner och googla och läsa så mycket jag kan för anemonen vill jag ha kvar =)

hoppas den inte dör för mej nu bara :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all bra råd!! nu ska jag sätta mej ner och googla och läsa så mycket jag kan för anemonen vill jag ha kvar =)

hoppas den inte dör för mej nu bara :smiley5:

Den dör nog inte, men det är bra att läsa på innan man köper. Framförallt så är det nu viktigt att ta reda på vilken typ av anemon det är. Det skiljer en hel del på vilka krav och förutsättningar som krävs för att hålla en viss typ av anemon.

Kontrollera alla insug till pumparna så att dom är "täckta", typ finmaskigt nät eller skumplast. Risk annars att anemonen vandrar till ett insug och blir mos.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den dör nog inte, men det är bra att läsa på innan man köper. Framförallt så är det nu viktigt att ta reda på vilken typ av anemon det är. Det skiljer en hel del på vilka krav och förutsättningar som krävs för att hålla en viss typ av anemon.

Kontrollera alla insug till pumparna så att dom är "täckta", typ finmaskigt nät eller skumplast. Risk annars att anemonen vandrar till ett insug och blir mos.

/ Hälsningar Pär

okej !så då moste jag göra något åt pumparna nu i kväll då så inte det händer en olyka du vet inte villken sort de är?

Anemonen har inte flyttat sej inu den har lykats klämma ner sej mellan fram rutan och en sten så den har de trångt där men den har ju själv bestämt stället så jag vågar inte flytta den mer =)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara elak, men det var väl inte så smart att köpa något du inte vet hur du ska sköta?

Läs på först, handla sedan. Hoppas allt går bra med anemonen.

Nej du har rätt man ska alltid läsa på först!! men köpte den av en kille som skulle lägga ner sitt kar samma dag som jag var där så tog jag inte den så hadde han förmodligen slängt den! Det enda han visste om den var att han mata den med en halv räka en gång i veckan!

Där av blev det som de blev :smiley9:

Som läget är nu så har han flyttat sej ett par cm och jag har ej vågat mata han för en han satt sej ordentligt! hittar ingen annan korall som likna denna hmm undra vad den kan heta så man kunnat läsa på lite om den =S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner kan helt utan anledning flytta sig! Det ska man alltid veta om man nu har en! Ett tips kan vara att stänga av cirkulationen ett par dagar tills den fastnar!!!! Men den kan sen flytta sig när du sätter på dem igen!!!! Jag fick offra tre anemoner innan jag fick min att fastna.... Men den valde sin egen plats efter att ha vandrat omrkring ett tag! Nu bor de 2 clowner i den och allt fungerar bra! Men det är ju ingen garanti avseende framtiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner kan helt utan anledning flytta sig! Det ska man alltid veta om man nu har en! Ett tips kan vara att stänga av cirkulationen ett par dagar tills den fastnar!!!! Men den kan sen flytta sig när du sätter på dem igen!!!! Jag fick offra tre anemoner innan jag fick min att fastna.... Men den valde sin egen plats efter att ha vandrat omrkring ett tag! Nu bor de 2 clowner i den och allt fungerar bra! Men det är ju ingen garanti avseende framtiden!

Tack för tippsen alla tipps är vällkommna =) men menar du att jag ska stänga av all cirkulation i karet några dagar de kan ju inte vara bra? tängte man kanske kunnde stänga av pumpen som nästan blåser rakt på den men jag får se den verkar ha satt sej där! :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...