Gå till innehåll

Hur mycket nitrat är FÖR mycket?


mister.inge

Rekommenderade inlägg

Jag har ett akvarium som varit igång ett par månader nu. Innehåller snäckor, koraller, räkor och fisk. Jag läser och läser om att man ska ha så lite nitrat som möjligt. Jag undrar, när blir nitrathalten hög respektive FÖR hög.

Mvh Jonas

Söker invånare till karet. Allt av intresse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vem som svarar. Eftersom jag svarar så.....

Om du kan ligga mellan 2-10 så skall du vara nöjd.

Har du mycket fiskar och enklare koraller (Sarcophyton, skivanemoner etc) så duger 20 - 50 också, även om det är onödigt högt.

Försök sträva efter de lägre värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver bara "koraller" så det kan vara svårt att ge ett definitivt svar. Mjukisar klarar, som sagt, generellt högre värden, medan däremot en del stenkoraller vill ha lägre värden - gärna under 5.

Däremot tror jag inte att sniglar klarar alltför höga nitratvärden, just hur höga vet jag dock inte. Har hört någonstans att värden över 10-15 kan vara negativt, men vet ej säkert.

Själv försöker jag också att ligga på 1, eller under. Men skulle det gå upp på 5 och vända så bryr jag mig inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...
Du skriver bara "koraller" så det kan vara svårt att ge ett definitivt svar. Mjukisar klarar, som sagt, generellt högre värden, medan däremot en del stenkoraller vill ha lägre värden - gärna under 5.

Däremot tror jag inte att sniglar klarar alltför höga nitratvärden, just hur höga vet jag dock inte. Har hört någonstans att värden över 10-15 kan vara negativt, men vet ej säkert.

Själv försöker jag också att ligga på 1, eller under. Men skulle det gå upp på 5 och vända så bryr jag mig inte.

Fick upp mot 50 i mitt nano för ett tag sen, mina två sniglar verkade inte gilla det... drog sig tillbaks in i sina skal och såg döda ut... rörde man på dom så rörde dom sig lite men inte mer så tydligen gillar dom inte höga värden av nitrat??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...