Gå till innehåll

är Den Bra Eller Dålig Sätt En Mask !


bläckis

Rekommenderade inlägg

Hej har upptäckt idag att det va nån slags mask av nåt slag i min skivis. såg huvudet bara hade antener små, va gul vit , och lite som en tusenfoting kanske ska fösöka fota den nån som vet om det är farligt för dem andra invånarna? PLZ HELP !! ÄCKLIGT KRYP :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyfiken men vad anser ni händer när de blir stora? Enda negativa jag sett med stora var att de åt upp äggen för mina putsargobies, mina clownägg får dock vara i fred. De stora är bra på att ta hand om avfall. När min gula kirurg skitit ut en ordentlig korv tar det inte många sekunder innan en stor borstmask tar hand om det, de små vågar sig inte fram om korven landat på sanden. De är också grymma på att bryta ner djur som dött i karet samt att de producerar större mängder ägg/sperma som uppskattas av koraller.

Jag köper inte bilden av stora borstmaskar som en slags kobra som anfaller friska djur och koraller. Nu påstår jag förstås inte att just ni menar det heller och det finns säkert aspekter jag inte lagt märke till så därför är jag nyfiken. Det finns också en del arter som lever på koraller men dessa är ovanliga inom hobbyn. Mina stora får definitivt stanna.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är åt "Clownens" håll. Har ca 40-50 st som är större än 10cm (upp till 25-30 cm), har aldrig gjort något mer än att äta upp resterna av maten jag matar fiskarna med.

Blev dock av med några då min igelkottfisk gillade dessa. (mysig fisk som spydde upp dem för att snart tugga i sig dem igen, trevlig fisk det där ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är åt "Clownens" håll. Har ca 40-50 st som är större än 10cm (upp till 25-30 cm), har aldrig gjort något mer än att äta upp resterna av maten jag matar fiskarna med.

Blev dock av med några då min igelkottfisk gillade dessa. (mysig fisk som spydde upp dem för att snart tugga i sig dem igen, trevlig fisk det där ;) )

Mums, måste kittla dödsskönt i kistan :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om inte det handlar om nåt annat än dom vanliga borstmaskarna.

Jag håller på och jagar en "tusenfoting" men att bedömma av andras erfarenheter så kan det bli svårt. Tror Vargklo hade ett sådant monster modell större i sitt kar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm.. verkar som jag kan vara lung låter mer som en såndär borstmask,den e rätt så liten och lever i stenen som mina skivisar är på,den kommer alltid ut när jag matar firrarna men nästan omöjlig att få tag på den, men sagt som clownen sa att den vågar sig inte ut mycket men .. tycker ni jag ska ha kvar den eller göra allt för att få bort den, har ingen bild tyvär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...