Gå till innehåll

Hjälp att starta 125 L saltvattenskar!


per-åke

Rekommenderade inlägg

Hej mitt namn är Per-Åke och är ny här på forumet.

För första gången i mitt liv skall jag prova om jag kan fixa att driva ett saltvattenskar.

Lördagen den 26/1 var jag och köpte ett begagnat 125L juwel akvarie med tillbehör på ciklidhuset

i lerum.

Det som följde med var följande:kar med mått 80x35x45

I akvariet satt en snygg bakgrund av märket back to nature.

En 1000 liters pump och en 2800 liters.

En skummare (tror det är en aqua medic) hur som helst är det en enklare variant som drivs av en

liten luftpump med en syresten som är av trä, skummaren är ca:40 cm hög.

Ljusrramp med 3 st vita t5 rör och ett blått rör (24 watt).

Doppvärmare 150 w.

På lördag kväll fyllde jag upp med vatten och salt (Tropic marin ).

Vattnet jag andvände är från min egen djupborrade brunn.

Söndag morgon i med 13 kg levande sten, (kollade salt och temp).

Några startbakterier behövdes ej enligt personalen på ciklidhuset.

Onsdag eftermiddag: provade vatten värdena.

Värdena är enligt följande Ph 8,0

Ca 240 salt 1,022 21 kh 0,02 nitrit 5-10 nitrat mg 1500 fosfat 1-2 (kh i kranvatten 11 ).

Vet att värdena är utanför tollerans.

Frågan är vilka värden man måste ha ordning på, om man som jag har tänkt att ha fiskar

och koraller som kräver så lite av vattnet som möjligt.

Som sagt jag är amatör och vill prova på saltvattens hobbyn med enkla fiskar och koraller.

Helst vill jag slippa att ha alltför mycket tillsatser och filter m.m.

Så vad behöver göras???????

Råd från någon som har kundskap mottages förstås gärna.

M.V.H Per-Åke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gratulation till köpet och välkommen till Guiden.

I det karet bör du kunna alla typer av koraller. Du har skapligt med cirkulation och ljuset bör räcka för allt utom de allra mest ljuskrävande djuren.

Jag skulle börja med att fosfat och nitrattesta ditt brunnsvatten. En fosfatreducering bör du ha för att inte få för mycket alger och cyannobakterier i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG och en intressant hobby.

Jag skulle börja med att skaffa någon sorts fosfatreducerare som jag stoppat i en nylonstumpa i karet, typ Biophos2 eller liknande.

Salthalten hade jag personligen dragit upp till 1,024, men det fungerar säkert bra med det du har nu.

Är du säker att värdena för Ca och Kh är rätt? Det saltet bör inte ha dom värdena i ett nystartat kar.

Även om du bara ska ha enklare korall, typ skivanemoner, mjukkoraller mm. så är det ganska bra att hålla värdena någorlunda rätt, dagen kommer garanterat när man vill prova på lite stenkorall, och då börjar ett jäkla jagande om värdena är åt h-e.

I början räcker det gott med vattenbyten på 10% per vecka, med ett kvlitetssalt typ ReefCrystal, finns naturligtvis massor av tillverkare att välja på där. Mät upp halterna i ditt kranvatten ((Ca, Mg, Kh) Gärna Si, No3, PO4), sedan kan man försöka hitta ett salt som passar just ditt vatten. Ett tips kan vara att skaffa en osmos renare för kranvattnet, det tar bort så gott som alla föroreningar som annars kan föja med, vilket oftast leder till mindre algproblem.

Låt byttan stå och puttra i några veckor nu utan lyse och djur, i med fosfatremover snarast möjligt. Mät nitrit och nitrat lite då och då, när nitriten och phosfaaten är på 0, kan du börja med lyse lite försiktigt och pyttsa i en städpatrull med ett 10 tal snäckor, kanske någon eremit eller två.

Se gärna om du kan skaffa dig en mentor i närheten där du bor som ger råd och inspitarion, många gånger är det bättre att rådfråga en erfaren akvarist än ställa frågan här på guiden, här vet man aldrig vad man kan få till svar. Det finns ju ett gäng i Trestadområdet.

Jo... Naturligtvis måste du lägga upp bilder med. Man brukar få på moppo om man inte gör det ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill också passa på å hälsa dig välkommen till SG.

gratulerar till ett fint kar:)

det e mitt gamla:)

om du vill kan du kolla min gamla tråd ang karet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13847&highlight=juwel+rio+125

vad det gäller kemin överlåter jag det till dom mer kunniga;)

karet funkade iaf kanon för mig. finns en del bilder i tråden.

körde också relativt enkelt med mestadels mjukkoraller.

lycka till med karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På inrådan från marco och stig har jag nu mätt mitt kranvatten.

Ca 20 Ca var 53 enligt en mätning som gjordes när brunnen borrades -96.

Kh 11 ( I akvariet Kh 19 har gått ner lite sen jag mätte sist.)

Mg mellan 60 och 120 ( lite svårt att avgöra på färgskalan.)

Po4 o ( möjligen 0,1 )

No3 0

Test för si har jag ej, gör det något?

Kan fosfaten gå ner av sig själv utan åtgärder om några veckor, kran vattnet såg väl ok ut?

Läste på forumet att om ca var låg så kan kh bli för hög.

Skall man kanske höja ca till rätt nivå, då kanske kh sjunker.

Stämmer detta???

Magnesium var 1500 i karet men i kranvattnet bara 60 till 120 beror det på saltet?

Behöver mg åtgärdas?

Är det lämpligt att byta salt ?

Vet att det är många frågor,men så här i uppstarten behöver man all den hjälp man kan få

av någon erfaren.

Vill någon ringa istället för att maila så går det fint. Tel :0520-424513

M.V.H Per-Åke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På inrådan från marco och stig har jag nu mätt mitt kranvatten.

Ca 20 Ca var 53 enligt en mätning som gjordes när brunnen borrades -96.

Kh 11 ( I akvariet Kh 19 har gått ner lite sen jag mätte sist.)

Mg mellan 60 och 120 ( lite svårt att avgöra på färgskalan.)

Po4 o ( möjligen 0,1 )

No3 0

Ingen större fara med dom värdena förutom fosfaten då.

Test för si har jag ej, gör det något?

Kan vara bra att kolla om man inte använder osmos, Si är fin fin näring till brunalger mm.

Kan fosfaten gå ner av sig själv utan åtgärder om några veckor, kran vattnet såg väl ok ut?

Tror inte det, du fyller ju på med nytt hela tiden när avdunstat vatten ska fyllas på.

Läste på forumet att om ca var låg så kan kh bli för hög.

Skall man kanske höja ca till rätt nivå, då kanske kh sjunker.

Stämmer detta???

Japp, stämmer, Mg spelar in här oxå.

Magnesium var 1500 i karet men i kranvattnet bara 60 till 120 beror det på saltet?

Behöver mg åtgärdas?

Är det lämpligt att byta salt ?

Med all säkerhet är det i saltet. Ser ingen anledning till att byta salt i detta läge, håll ett öga på värdena bara, Mg är vanligt att det skiftar ganska mycket med våra hobbytester.

Har du möjlighet så lämna in ett vattenprov på ngt labb som kan mäta upp allt i brunnen, inklusive tungmetaller mm.

För säkerhets skull hade jag nog införskaffat en osmosanläggning med Si filter. Finns hyffsat billiga på e-bay, sök bara på RO/DI. Den tar ju bort allt oönskat skit till 99% ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack marco för dina svar!!!

Fosfat får vara 0,5 enl vad jag läst här på forumet, kranvatten innehöll 0,1 är inte det ok ?

Om si är för hög kan man få brunalger,men är dom svåra att få bort om man har otur??

Tycker du att jag skall försöka höja ca? och isåfall med viken metod ?

Skall kolla om jag hittar någon som kan göra ett labtest på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja... fosfaten ska väl helst hållas under 0.05.

Vad gäller brunalger så är det ett h-e att bli av med om man hela tiden tillför ny näring till dom. tex Silikat.

Vad gäller övriga värden i karet bör dom ligga på eller åtminstone i närheten av:

Ca 410

Mg 1350

Kh 7

pH 8.3

Dessa är väl optimala när man har SPS koraller, man behöver inte direkt hålla stenhårt på dom när man har enklare korall som skivanemoner mm.

Vad gäller metoder och produkter för att underhålla dom så finns det en del att välja på. Vilket man väljer beror väl på vilket som passar dig och ditt kar. I ditt fall hade jag nöjt mig med vattenbyten till att börja med, kanske börjat titta på lite alternativ när man fått igång karet ordentligt om några månader.

Hur kommer det sig att du startar en ny tråd varje gång du svarar på inlägg?

Om någon moderator läser så vore det kanske ide att lägga ihop denn med följande trådar då det rör samma kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21124

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21141

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa fosfatvärdena igår igen.

2,0 i akvariet 0 i kranvattnet.

Testa och blanda salt med kranvatten i ett rent plastkärl.

Resultat 2,0 ( så att så fort man tillsätter salt går fosfat upp )

ca är 240 så det borde väl ligga högre.

Saltet är Tropic Marin Meersalz står det på papp kartongen 4kg.

Är det fel på saltet?

post-3682-14468915060569_thumb.jpg

post-3682-14468915060716_thumb.jpg

post-3682-14468915060887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar starkt på att byta allt vatten, och köpa ett riktigt bra salt.

Verkar det smart?

Funderar även på en osmos.

Är dom svåra att koppla in?

Dom tester jag mätt upp fosfat och mg med är av fabrikat sera.

Brukar dom vara bra ?

Börjar bli skapligt trött på det här nu.

Vore ju inte helt fel om man kunde få en " erfaren mentor i trestad" som Marko skrev här tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar starkt på att byta allt vatten, och köpa ett riktigt bra salt.

Verkar det smart?

Funderar även på en osmos.

Är dom svåra att koppla in?

Dom tester jag mätt upp fosfat och mg med är av fabrikat sera.

Brukar dom vara bra ?

Börjar bli skapligt trött på det här nu.

Vore ju inte helt fel om man kunde få en " erfaren mentor i trestad" som Marko skrev här tidigare.

Jag har provat det saltet, hade ganska låga värden med det jag med, men inte så låga.

Prova ReefCrystal, bland det bästa jag provat hittils.

Osmos ser jag som en säkerhet, då vet man att man får rent vatten till karet.

Bara att koppla på kallvatten, antingen t-kors eller direkt på kran.

Seras tester anser jag vara bland dom sämre, är ganska säker på att fler håller med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Är nu ca 25 dagar sedan jag fyllde på vatten och levandesten i mitt kar.

Nitriten har alldrig varit över 0,02. Om man skulle få någon nitrit-

topp borde väl den kommit nu?

Har haft tänt belysningen den sista veckan lite försiktigt (ca:5 timmar om dagen)

och ser nu dom sista dagarna att det har blivit bruna alger på botten,

är detta kiselalger?

Alla dom här faserna med alger som kommer i nystartade akvarier är dom skadliga eller

kanske till och med dödliga för fiskar och koraller? ( om man har fiskar eller koraller i )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitriten har alldrig varit över 0,02. Om man skulle få någon nitrit-

topp borde väl den kommit nu?

Jag hade ingen nitrittopp under min uppstart , så du kanske inte får någon heller, jag hade ändå avvaktat tills det är på noll med nått djur köp.

bruna alger på botten,

är detta kiselalger?

Det är det garanterat, dem försvinner av sig självt efter ett tag.

Alla dom här faserna med alger som kommer i nystartade akvarier är dom skadliga eller

kanske till och med dödliga för fiskar och koraller? ( om man har fiskar eller koraller

Det är absolut inte självklart att alla nystartade kar måste gå igenom olika algfaser med dess tillhörande problem, om man tar det lungt med fiskar i början, håller bra vattenvärden, skaffar en mångfald av olika algbetande lägra djur som tex eremiter,krabbor, sniglar av olika slag, sjöborre osv, använder fosfat remover, så kan man slippa undan det värsta;) men visst kan det vara skadligt för fisk å koraller med kraftigt växande "fulalger" för har man det så brukar inte vattenvärdena vara så bra heller, algerna kan även kväva eller bränna koraller om dem växer på/imellan dem, jag fick tex en massa valonia (kulalger) i en calustrea koloni, algerna hade brännt korallen rejält och spridit sig in överallt så det fanns inte mycket kvar att rädda.

snyggt kar föressten:)

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nu ca 25 dagar sedan jag fyllde på vatten och levandesten i mitt kar.

Nitriten har alldrig varit över 0,02. Om man skulle få någon nitrit-topp borde väl den kommit nu?

Det är inte alla som får en topp heller, men i regel brukar den komma efter 4-6 veckor.

Du kan med fördel hälla i lite bakteriekultur för att få igång bakterierna ordentligt, det finns en del preparat att välja på där.

Jag pyttsade i Sera Nitrivec i början, det fick iaf igång nitifikationsprocessen.

Ett alternativ kan vara att ta lite sand eller någon sten från ett väl inkört system oxå.

Har haft tänt belysningen den sista veckan lite försiktigt (ca:5 timmar om dagen)

och ser nu dom sista dagarna att det har blivit bruna alger på botten, är detta kiselalger?

Med all säkerhet är det kiselalger.

Hur är fosfaten i karet nu?

Mäter du silikat i karet?

Kör bara med det blåa röret om du har möjlighet, efter någon vecka till kan du börja med vita lyset i någon timme, sedan öka på tiden med en timme i veckan tills du är uppe i 10 timmar ungefär.

En del startar upp med fullt flås på ljuset men en h-es massa algätare som sniglar, eremiter mm.

Alla dom här faserna med alger som kommer i nystartade akvarier är dom skadliga eller

kanske till och med dödliga för fiskar och koraller? ( om man har fiskar eller koraller i )

Inte direkt, det enda problemet kan vara om dom tar över helt och börjar växa över koraller mm.

Ta bara bort så mycket du kan manuellt.

Du kan säkert börja med några sniglar lite lätt nu.

För att bli av med algerna snabbare kan du stoppa i en strumpa med någon sorts fosfatremover typ BioPhos2.

EDIT: LOL.. Totto hann med under tiden jag skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med fosfatremover i strumpa.

Har en liten strumpa i en liten pump inne i karet, och en strumpa hängande fritt ett par decimeter från ett pump utblås.

Fosfaten har gått ner från ca:2,0 till ca;0,25

Prov för att mäta silicat har jag ej.

Har även fått upp ca med tillsattser.

Kh har gått ner till 16.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

När är det läge att byta vatten första gången?

Det är ca :7 veckor sedan jag startade.

Har i lite fiskar en räka en eremit och ett gäng sniglar + 4 koraller.

Ovanstående saker har jag skaffat för ca:1-4 veckor sedan,(köpte vid flera tillfällen )

Allt ser ut att funka riktigt bra!!!!

När man byter vatten skall man suga upp skit på botten då?

Eller är det så att gruset innehåller massa nyttigheter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!,

Är ny med salt jag med.

Tror du ska vänta med vattenbyte, låt de gå ett tag till.

Tror att din teknik och djur som du har nu fixar en del.

Tro mig....tålamod..gick själv å skaffade en massa levat genast..låt det ta tid det blir bättre!!

Sanden... i mitt kar så kryllar det av djur i sanden..tror du sak låta den vara, skaffa ett "sandvändar" djur.

Rätta mig mig ni som vet bättre:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker inte att du ska byta vatten än,vänta en vecka eller två till,karet är ju relativt nytt,och en fungerande bakterieflora är bäst innan du börjar sätta i nytt vatten.

sug inte i botten,det finns massa bra bakterier där i vid det här laget som hjälper till att bryta ned bajs m m.

du brukar också märka på koraller m m när det är dags att byta vatten.

Mvh Fredde:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...