Gå till innehåll

Oväntad effekt av KZ Zeolit


pwin

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan en vecka kört 1 liter KZ Zeolit i en provisorisk reaktor i mitt 1400 liters kar, mest som ett litet test om jag kan se någon skillnad. Att korallerna skulle bli snyggare på lite längre sikt hade jag räknat med, men det som jag redan efter några dagar märkt är verkligen en positiv överraskning.

Nämligen att fiskarna har fått mycket klarare färger, den lilla beläggningen på kropp och ögon som ett par fiskar har haft länge har förvunnit på en vecka. T.o.m min gamla super stressade Acanthurus leucosternon har fått helt klar fin hud, tidigare har den oftast haft lite prick, framför allt på kvällen.

Jag har inte ändrat något annat i skötsel eller utrustning än denna lilla dos KZ Zeolit.

Har någon annan sett liknande effekt av KZ Zeolith?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ej säga ett jag sett samma som du då jag kört med mitt ända från start men kan säga att ja det ska även påverka fiskarna då vattnet blir "renare" vilket ska göra att de bli mindre stressade, vilket leder till mindre prick m.m

Detta är vad jag läst. + Att jag inte haft några problem med mina kirurger i ZEOvit kar utan uv-c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag upplever också bättre färg på fiskarna framförallt mina paletter har fått en skarpare blå ton.

Att det var zeoliten visste jag inte, jag drog igång hela kittet och fick klarare vatten så jag trodde att det hängde ihop med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid kul när det blir bättre, jag klev ju på hela konceptet så jag kan ej uttala mig om bara zeoliten. Men att fiskarna blev finare med ZEO är helt klart och jag körde alla mina kejsare utan UV och ozon också.

Doserar du fortfarande vodka? Kommer du konvertera helt till ZEO eller vad är din plan?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet samt diskussion med många akvarister och handlare (i Sverige och utomlands) så är ett vatten med minimala nivåer av exempelvis amonium, nitrit, nitrat och fosfat väldigt positivt för fisk. Jag är inte förvånad över dina observationer.

Kul att du vill pröva! Ge gärna fler rapporter om hur det går samt lite mer om doseringar osv. Mycket intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet samt diskussion med många akvarister och handlare (i Sverige och utomlands) så är ett vatten med minimala nivåer av exempelvis amonium, nitrit, nitrat och fosfat väldigt positivt för fisk. Jag är inte förvånad över dina observationer.

Kul att du vill pröva! Ge gärna fler rapporter om hur det går samt lite mer om doseringar osv. Mycket intressant!

men Per har ju låga näringsvärden innan han la i zeolith!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid kul när det blir bättre, jag klev ju på hela konceptet så jag kan ej uttala mig om bara zeoliten. Men att fiskarna blev finare med ZEO är helt klart och jag körde alla mina kejsare utan UV och ozon också.

Doserar du fortfarande vodka? Kommer du konvertera helt till ZEO eller vad är din plan?

/Janne

Jag kör fortfarande vodka. Eftersom karet fungerar bra som det är så kommer jag prova bit för bit av Zeovit metoden för att se vad som gör skillnader. Men efter denna positiva start kommer jag öka mängden zeolit, när jag väl ordnat plats för en reaktor. Jag kör sedan tre år med olika KZ tillsatser. Så visst jag närmar mig Zeovit metoden mer och mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet samt diskussion med många akvarister och handlare (i Sverige och utomlands) så är ett vatten med minimala nivåer av exempelvis amonium, nitrit, nitrat och fosfat väldigt positivt för fisk. Jag är inte förvånad över dina observationer.

Kul att du vill pröva! Ge gärna fler rapporter om hur det går samt lite mer om doseringar osv. Mycket intressant!

Den här effekten tror jag inte heller har med näringsvärdena att göra, effekten kom för fort för det.

Dosen är som sakt bara en tredjedel av den rekomenderade mängden Zeolit

Det känns som zeoliten påverkar på något annat sätt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här effekten tror jag inte heller har med näringsvärdena att göra, effekten kom för fort för det.

Dosen är som sakt bara en tredjedel av den rekomenderade mängden Zeolit

Det känns som zeoliten påverkar på något annat sätt också.

Tja, antingen binder det amonium (trots "bevis" om motsatsen)...? Det skulle förmodligen gynna fiskens hälsa.

Eller så skapar det optimala förhållanden för bakterierna (som växer i reaktorn i stället för i LS:n) vilket kanske innebär att resten av akvariet avlastas...?

Eller något annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant det här! ibland glömmer vi fiskarna och iaktar korallerna mer!

Personligen tycker jag inte korallerna är avgörande när man funderar på att starta Zeovit utan de andra effekterna, tex mindre algrisk, friskare djur och mer lättskött akvarium överlag.

Det är även det argument Thomas Pohl har för sin metod när jag pratade med honom.

Fina koraller hittar man i alla möjliga metoder - kanske till och med "finare" koraller när det finns lite mer näring i vattnet (läs "starkare utfärgning") enligt min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här effekten tror jag inte heller har med näringsvärdena att göra, effekten kom för fort för det.

Dosen är som sakt bara en tredjedel av den rekomenderade mängden Zeolit

Det känns som zeoliten påverkar på något annat sätt också.

intressant!...först tänkte jag som ngr andra här att de e väl helt enkelt en effekt av bättre o snabbare nitrifikation, o just den effekten kan nog komma så snabbt som du beskriver, om du redan har en shysst bakterieflora i karet, som nu får ett kanonsubstrat att frodas på.

men är de inte också så att zeoliten kan absorbera ammonium direkt, rent kemiskt??, eller/och andra skadliga ämnen, o alltså funka som ett kemiskt filter. Är jag fel ute?? om inte, så är de nog där orsaken också ligger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant!...först tänkte jag som ngr andra här att de e väl helt enkelt en effekt av bättre o snabbare nitrifikation, o just den effekten kan nog komma så snabbt som du beskriver, om du redan har en shysst bakterieflora i karet, som nu får ett kanonsubstrat att frodas på.

men är de inte också så att zeoliten kan absorbera ammonium direkt, rent kemiskt??, eller/och andra skadliga ämnen, o alltså funka som ett kemiskt filter. Är jag fel ute?? om inte, så är de nog där orsaken också ligger.

Ha, ha... Jag tror inte vi ska ta upp den diskussionen igen. Zeovitarna hävdar att det binder amonium direkt och vetenskapen hävdar att det är omöjligt. Där står vi!

Andra skadliga ämnen - tja, kanske det...

Eller som Thomas säger "It cleans se fater" på klingande tyskengelska och rycker på axlarna... Det fungerar men han vet inte hur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...