Gå till innehåll

Emanuels 180 liter gott och blandat


Emanuel

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Efter att mest ha smugit runt i kulisserna tyckte jag att det kunde vara kul att visa upp mitt akvarium här på guiden.

Akvariet är ett Juwel Rio 180 och har varit igång i ungefär två och en halv månad då mitt tidigare akvarium behövde bytas ut på grund av en silikonfog som var på väg att ge upp.

Tekniken som används till akvariet består av:

Två Juwelfilterschakt där det ena är i oförändrat skick, dvs. med det medföljande filtermaterialet(filtervadd, grovporig filtermatta och finporig filtermatta). I det andra filterschaktet sitter hälften av filtermaterialet kvar och en Fluval ytavskummare. I schakten körs även filterpåsar med kol och fosfatabsorbant.

Ett 10W Deltec UV-filter.

Cirkulationen sköts av tre konventionella pumpar (två i filterschakten och ett till UV:t) på sammanlagt ca 1500 l/h och en Hydor Koralia 1 på 1500 l/h.

Belysningen över karet är sex 39W T5, varav två har måsvingar och de övriga fyra en gemensam (halvkass) reflektor.

En Tunze osmolator sköter påfyllningen av osmosvatten.

Akvariet körs utan skummare och med en tjock sandbädd (ca 10cm). I akvariet har jag ungefär 45 kg levandesten, varav det mesta varit med sen mitt första saltvattensakvarium som jag startade för åtta år sen.

Men nog babblat nu och över till det viktiga, bilder....

post-849-14468915074273_thumb.jpg

post-849-14468915074457_thumb.jpg

post-849-14468915074636_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se - Gott och blandat känns som en bra beskrivning! :)

Ja det är verkligen en salig röra i dagsläget, en del av korallerna ska skiftas mot annat lite succesivt. Det är tex. sju Sarcophyton totalt i akvariet som om de får växa sig stora allihopa kommer att fylla hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Emanuel!

Hur går det med fraggarna, växer det bra? den röda montin ser ut o börja förgrena sig..

Lecosternonen från dig mår kanon och äter som ett monster :)

Hej igen Ted

Fraggarna växer på ganska bra tror jag, men det är lite svårt att avgöra när man ser dem varje dag. Tänkte att jag skulle fota dem snart och en gång till om någon månad så ser man tydligare hur fort det går. Acroporerna har ändrat färg ganska mycket, den vita/väldigt ljusa är nu blå/lila.

Kul att kirurgen funkar bra! Leucosternon är nog favoriten av de saltfirrar jag haft. Jag antar att han fortfarande bossar i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 3 veckor senare...

såg i bakgrunden av bilderna i din andra tråd https://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=24876 att det växt ordentligt i akvariet :)

Får man tjata om lite nya bilder?

Har du lite nya bilder?

Va ett tag sedan nu.

Kul att ni vill se hur det går. Det har hänt en del i akvariet så det börjar väl bli dags för lite nya bilder. :) Får fota lite i helgen efter en uppsnyggning, just nu är det ett gäng med physaliskorgar med fraggar som hänger på frontrutan och ser fula ut.

nemen tjennare emanuel kul att du visar dit kar, som jag har sagt för så beundrar jag det skit snyggt ! föresten hur går det med höken ?

Tack, kul att du gillar akvariet! Korallväktaren mår fint och är nog det största matvraket i akvariet nu. Den är framme och tigger så fort jag kommer i närheten. Av någon anledning så har han något emot det ena clownparet och håller på och kaxar sig lite, men det är en otroligt charmig fisk annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...

Här kommer ett par nya bilder på mitt akvarium. Den första är från oktober förra året då akvariet hade varit igång ett knappt år och den andra bilden är nytagen.

Den djupa sandbädden och en hel del av stenen (ca. 25 -30 kg) är urtagen lite succesivt under det senaste året för att göra mer plats åt korallerna att växa på. Akvariet körs nu med skummare och kolkälla, vilket fungerar ganska bra, förutom att en del dinoflaggelater växer på sanden.

Planerna för framtiden är att låta allt växa till sig i lugn och ro. Lite nya tekniska prylar är dock på gång. En ny belysning med 6 st rör och doserpumpar för att slippa dosera kolkälla, kalkvatten och balling manuellt har jag tänkt införskaffa de närmaste månaderna.

post-849-14468917204385_thumb.jpg

post-849-1446891720462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt! Nu blir jag sugen på att starta upp själv igen :')

Kul! Det tycker jag absolut du ska göra. Det är alltid roligt med fler som håller på i närheten. Kommer du igång igen får du gärna komma förbi och nypa en eller annan fragg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt!

Det ser ut at växa bra i ditt kar. Du har inte funderat på att försöka köra med ännu mer sps?

Tack! Det går mer och mer åt SPS-hållet i akvariet med tiden, även fast jag samtidigt är ganska svag för "blandrev" med en salig blandning av mjukisar, LPS:er och SPS:er. Var faktiskt en sväng till Sthlm idag och köpte några nya SPS-fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...