Gå till innehåll

Lite kemihjälp!


Dave

Rekommenderade inlägg

Goddagens! Har en fundering: Jag doserar Grotechs Mg och Ca pulver för hand i mitt 450 Percula 120 kar och märker att jag missar då o då med dippar i främst Ca som följd. Inte bra. Så jag har en fundering = jag har en 20 liters dunk som jag drar osmosvatten ifrån och doseras med aqua medics påfyllningspump med en flotör till. Kan jag blanda upp Mg pulver först, sen Ca pulver i denna 20 litersdunk, den mängd som jag får till att karet behöver på en vecka (med nuvarande värme så drar karet 20 liter på en vecka, ungefär) och ha en liten pump i dunken och låta det sköta sig självt? Ska jag räkna på nuvarande värden, se enligt en Ca/Mg omvandlare på nätet hur mycket pulver det handlar om och testa? Är lite fundersam. Själva doseringen av osmos sköts av pumpen då nivån blir låg och flotören slår till pumpen, dock har jag den kopplad till en timer så den inte står och går, vilket den har börjat o göra sista tiden (ska visst vara "vanligt" fel på denna pump, sp 3000).

Pumpen jag tänkte ha i dunken är en liiiten tunze 300 liters pump. har större 1200 l/tim pumpar med.

Tankar och förslag om detta emottages tacksamt!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

;););)

Goddagens! Har en fundering: Jag doserar Grotechs Mg och Ca pulver för hand i mitt 450 Percula 120 kar och märker att jag missar då o då med dippar i främst Ca som följd. Inte bra. Så jag har en fundering = jag har en 20 liters dunk som jag drar osmosvatten ifrån och doseras med aqua medics påfyllningspump med en flotör till. Kan jag blanda upp Mg pulver först, sen Ca pulver i denna 20 litersdunk, den mängd som jag får till att karet behöver på en vecka (med nuvarande värme så drar karet 20 liter på en vecka, ungefär) och ha en liten pump i dunken och låta det sköta sig självt? Ska jag räkna på nuvarande värden, se enligt en Ca/Mg omvandlare på nätet hur mycket pulver det handlar om och testa? Är lite fundersam. Själva doseringen av osmos sköts av pumpen då nivån blir låg och flotören slår till pumpen, dock har jag den kopplad till en timer så den inte står och går, vilket den har börjat o göra sista tiden (ska visst vara "vanligt" fel på denna pump, sp 3000).

Pumpen jag tänkte ha i dunken är en liiiten tunze 300 liters pump. har större 1200 l/tim pumpar med.

Tankar och förslag om detta emottages tacksamt!

Dave

jag gissar att calciumpulvret är calciumklorid o magnesium är magnesiumklorid o magnesiumsulfat. isåfall går de bra att blanda. de måste kunna lösas helt, så pump ska inte behövas.

systemet är svårstyrt eftersom den inte kommer styras av calciumförbrukningen utan allt annat som triggar din flotör. jag hade istället köpt tre doserpumpar separat o kört balling fullt ut, när du är så nära att ändå göra de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första är Calcium Pro Instant och den andra är magnesium pro instant. Läser nu på hinkarna att man rekommenderas att hälla pulvret i osmosvattnet om det tillsätts under lång tid.

En sked (som medföljer) Mg pulver höjer 11mg i 100 liter vatten. Då jag har 400 liter vatten så borde det bli 11/4 för att se hur mycket det en sked höjer i 400 liter = 2.75. Då jag nu har 1100 i Mg, då borde jag tillsätta, till 20 litersdunken och som kommer att tillsättas under en veckas tid, 180/2,75= 65 (!?) skedar. Sen får jag utvärdera då mg är 1280 hur mycket som går åt under en vecka. Men detta borde funka för att få upp Mg. Många skedar blir det.

En sked med Ca ger 18mg per 100 liter, så en sked ger en ökning på 4,5 i 400 liter vatten. Har nu 350 och siktar på 420 så det fattas 70 = 70/4.5 = 15,5 skedar.

Fungerar den matten eller har jag snurrat till det? Har starka tabletter i kroppen pga ryggskott.. :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första är Calcium Pro Instant och den andra är magnesium pro instant. Läser nu på hinkarna att man rekommenderas att hälla pulvret i osmosvattnet om det tillsätts under lång tid.

En sked (som medföljer) Mg pulver höjer 11mg i 100 liter vatten. Då jag har 400 liter vatten så borde det bli 11/4 för att se hur mycket det en sked höjer i 400 liter = 2.75. Då jag nu har 1100 i Mg, då borde jag tillsätta, till 20 litersdunken och som kommer att tillsättas under en veckas tid, 180/2,75= 65 (!?) skedar. Sen får jag utvärdera då mg är 1280 hur mycket som går åt under en vecka. Men detta borde funka för att få upp Mg. Många skedar blir det.

En sked med Ca ger 18mg per 100 liter, så en sked ger en ökning på 4,5 i 400 liter vatten. Har nu 350 och siktar på 420 så det fattas 70 = 70/4.5 = 15,5 skedar.

Fungerar den matten eller har jag snurrat till det? Har starka tabletter i kroppen pga ryggskott.. :)

Dave

lusläste inte nu, men de verkar stämma.

Tänk på att KH måste hänga med sen...så du inte bara höjer kalcium o glömmer karbonaterna...ganska snart kommer KH att dala ner, men kalcium ligger kvar eller till o med stiger.

När du hamnat på värden som liknar "riktigt" saltvatten, dvs Ca410, KH7, då måste du höja KH o Ca lika mkt. i praktiken innebär de att för varje KH enhet som förbrukas så förbrukas de ca 7ppm Ca. För att slippa räkna själv finns de färdiga flaskor, alltid 2 flaskor, där man tillsätter lika mkt från vardera flaska. Då höjer man Ca o KH i samma proprtioner somd e förbrukas. De är detta som är balling. Enklast kör du med trooicmarines biolcalcium som är ett enda pulver med denna perfekta balans, eller så löper du deras lösningar, eller så blandar du själv. Att göra som du nu gör i längden går absolut inte..du kommer mkt snart få både jonobalans samt ett underskott av karbonater.

Läs lite om balling i nån tråd här, innan du börjar trixa för mkt. Mitt råd är att du kör igång med klassisk balling direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marines är bra om du har lägre förbrukning, jag har rätt hög förbrukning av Ca och då ger TMC mig ett tokigt högt Kh, fick 15 efter en vecka med det. Detta grotechs håller sig Kh på 7-8 och håller sig där, buffrar sällan, har även där ett pulver från grotech

Hm kanske skaffa sig en kalkmixer . .. Drömmer o ha mer SPS i karet!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gissar att calciumpulvret är calciumklorid o magnesium är magnesiumklorid o magnesiumsulfat.
Kalciumklorid (Kalcium med "K" ;)) är egentligen Kalciumkloriddihydrat CaCl2*2H2O. Man kan i runda tal säga att en fjärdedel av vikten är rent kalcium (eg. 26%)

Är magnesiumkloriden också dihydrat MgCl2*2H2O är knappt en femtedel av vikten rent magnesium (18,5%).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumklorid (Kalcium med "K" ;)) är egentligen Kalciumkloriddihydrat CaCl2*2H2O. Man kan i runda tal säga att en fjärdedel av vikten är rent kalcium (eg. 26%)

Är magnesiumkloriden också dihydrat MgCl2*2H2O är knappt en femtedel av vikten rent magnesium (18,5%).

magnesiumkloriden är heptahydrat vill jag minnas, eller möjligen hexahydrat;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett märkligt dipp i calcium, men KH o Mg är bra - skall man tillsätta bara CaCl2*2H2O för att få upp det?

Skall testmäta igen först, det kan vara Herr Salifert som spökar också.

ja...men kolla värdena igen. Min käpphäst, eller snarare fairly holmes: varje kh förändring ger en betydligt mindre calciumföränding eftersom vi i NSW har ett sånt överskott av calcium. Med de menar jag att man behöver inte nagelfara calcium...bara de ligger någotsånär.

DVS:

Det är endast vid rätt så stora avvikelser i kalcium, uppåt eller neråt, som man skall ta till en obalanserad metod såsom enbart calciumklroid eller enbart natriumbikarbonat.

Har du lust att posta dina värden, o mät gärna calcium ett par ggr (ofta stort mätfel där)?....då går de lättare att svara om du verkligen skall ta till enbart calciumklorid.

Precis de här tror jag är en vanlig orsak till at vi så ofta hör om värden som jojjar upp o ner...orsaken tror jag är att man alldeles för ofta frångår den balanserade tvåparts/balling lösningen, för att finjustera...

ursäkta de långa svaret...men balling är alltid intressant;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lust att posta dina värden, o mät gärna calcium ett par ggr (ofta stort mätfel där)?....då går de lättare att svara om du verkligen skall ta till enbart calciumklorid.

Precis de här tror jag är en vanlig orsak till at vi så ofta hör om värden som jojjar upp o ner...orsaken tror jag är att man alldeles för ofta frångår den balanserade tvåparts/balling lösningen, för att finjustera...

Jag skall mäta i kväll igen om jag hinner. Fast jag är helt oBall - jag brukar köra vattenbyte med reefchrystals utan tillsatser. Hade iofs i lite buffert förra månaden och har haft i lite karbonat en gång, vilket fick upp ett lågt KH.

Nu är det först på senare tid jag fått i något kalkförbrukande att tala om, tidigare fanns bara en euphyllia, men nu är det väl en 7 stycken LPS:er, så förbrukningen är väl lite högre antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick inte upp värdena med resterande Ca pulver.. doh! Jaja ska köpa mer Ca tillsalts, tittar nu på saliferts coral calcium för att toppa upp Ca med samtidigt som jag funderar på att köpa ca hydroxid o ha en i behållare med en liten 300l pump som matas av osmosen (nivåvakt) och det som rinner över från den rinner ner i sumpen. Som det är nu så åker det i 2 liter per dygn av osmosvatten.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...