Gå till innehåll

Detta saltet använder jag och varför!?


Dave

Rekommenderade inlägg

Jag använder helst Pro Reef från tropic marine då jag testat andra salter som Red Sea och funnit att det inte löser sig så smidigt som Pro reef, innehåller inte så mycket Ca. Vidare så klumpar sig red sea mer, de har förvarats på samma ställe och under samma förhållanden. Så jag rekommenderar verkligen Tropic Marines pro Reef salt.

Någon som hålller med eller tycker annorlunda?

Intressant och se tycker jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har själv kört mest med TM pro reef för det har funkat kanon. och dom gångerna jag provat RC har jag inte heller blivit missnöjd, har iof inte testat och provat dom så ingående som olika ca nivåer m.m. sista hinken jag köpte var KZ nya och den verkade bra förutom att det var en aningen svårlöst? särskilt dom grövre salt partiklarna eller va det nu va... jag kan nog tänka mig att köra med det mesta förutom instant ocean för det verkar vara lite för "klent" vad det gäller spårämnen och ca

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag är mångsysslare och har ännu inte bestämt mig. Först förbrukade jag 2 hinkar Sera, därefter 1 hink Instant Oscean, nu har jag precis börjat på en hink TM Pro reef.

Det viktiga är att ha en uppofattning om vilka värden man vill ha karet, därefter vilka värden man har i nyblandat vatten. Då vet man ju huruvida man skall buffra något eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör reefcrystal pgr av att de håller ett högt KH. Min erfarenhet är att KH alltid tenderar att sträva neråt, o att man måste pressa ballingdosen för att hålla Kh uppe. Därför tror jag det är bra att byta vatten med ett salt som innehåller lite "för högt" KH, så avlastar man ballingdoseringen något, o kalkreaktorn också för den delen.

Om man startar ett nytt kar, kan de dock bli lite väl högt, då blandningen innehåller för mkt KH i förhållande till Ca...de rättar ju dock till sej spontant om man i början följer efter med enbart kalciumklorid tills kh o ca ligger som dom ska, så de är egentligen inget problem.

KZ salt har ju ett kh o ca som vid NSW, vilket jag anser vara en nackdel när man byter vatten. Alltid bra att ligga i övre marginalen beträffande KH nämligen. Orsaken till de är ju att KH kan falla så himla fort, medans Ca ligger mer stabilt. Detta beror i sin tur på att karbonaterna är i NSW i kraftgit underskott i förhållande till calcium (o skall ju så vara)

Oj...långt svar som vanligt..:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TM Pro Reef i användning här. Har testat Instant Ocean samt HW av vilka HW verkade innehålla mycket litet ca, Mg mm, det gillade jag inte, karet verkade stanna av då jag testade detta "prisvärda" salt.

http://reefsaltanalysis.googlepages.com/AWT_Salt_Analysis_0208.pdf

Kan vara av intresse för dem som är intresserade av vad olika märken egentligen innehåller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört 5-6st den senaste tiden som haft kraftigt för låga värden av Kalcium i Reef Crystal (långt under 350mg/l). Konstigt då jag tyckt saltet varit bra tidigare.

intressant att höra då jag precis köpt en ny hink. Ca i den 420, så jag tycks ha klarat mej:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört 5-6st den senaste tiden som haft kraftigt för låga värden av Kalcium i Reef Crystal (långt under 350mg/l). Konstigt då jag tyckt saltet varit bra tidigare.

Ja om man orkar öppna länken jag postade, så ser man att det är mätt i genomsnitt ca. 340 mg/l calcium i pro reef... Så det ka vara svårt att komma högre än det utan annat ca-tillägg. Kan löna sig att kolla igenom de bifogade tabellerna om man funderar över värdena/innehållet på sitt salt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är hur många batcher man har testat, det känns som om det är rätt hugget som stucket när de kommer till salt.

Jag har haft tur med RC tills nu, men det är väl bara att mäta och kompensera för diffen.

Jag finner det dock lite konstigt att ägarna till såpass stora företag inte ställer högre krav på sina leverantörer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om man orkar öppna länken jag postade, så ser man att det är mätt i genomsnitt ca. 340 mg/l calcium i pro reef... Så det ka vara svårt att komma högre än det utan annat ca-tillägg. Kan löna sig att kolla igenom de bifogade tabellerna om man funderar över värdena/innehållet på sitt salt ;)

Nja, för mig handlar länken faktiskt mest om att kvalitén varierar... TM Pro reef brukar hålla högra kalcium men även det saltet varierar i kvalité.

Som fler här har skrivit tror jag man ska kolla sin nya hink innan man använder den - oberoende av märke!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...