Gå till innehåll

Fråga till elkunnig


Christer T

Rekommenderade inlägg

hur ska jag formulera detta för att du ine ska ta illa upp.....

kontaktorn ska bryta/sluta mellan spänningskällan(uttaget) och lampan,

timern ska styra tillslaget av kontaktorn (dra reläet)

Va f-n menar du!? ;)

Nu är den klar. Om det här är mitt sista inlägg på guiden så hade jag förmodligen gjort något fel......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du osäker får du gärna ringa mig innan du provar! Skicka PM får du numret om du inte har det redan!

Tack Jonas,

Jag tänkte ta med den till elektrikerna på jobbet imorgon så de får titta på den. Om det inte går av ngn anledning så ringer jag.

Så här ser den ut förresten:

080212-timer.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bara rätt sladd ifrån timer till nollan resp. fasen.

Det är viktigt med fas och nolla som Uffe skriver. Därför är det viktigt att stickkontakten ingte dras ut och stoppas in i uttaget igen då det lätt kan bli fel. Det bästa är att göra en fast installation fram till lådan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du bryter tvåpoligt, så har det ingen betydelse på utgången där du kopplar din last hur du vänder stickkontakten.

Det hade det dock haft om du bara brutit enpoligt. Då hade du fått full spänning på fasen i förhållande till jord om du brutit nollan när timern slagit ifrån och lasten kopplats ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då man använder sig av stickproppar är det att rekomendera 2polig brytning. Dessutom förhindra

man att det blir "jordfel" fast lampan/lasten är "från".

De flesta kontaktorer "struntar" i var nolla eller fas kopplas A1 eller A2.

Däremot tror jag/vi (elgrosist) inte det finns någon timer som går att koppla som man vill.

/J

PS. Sillen, skissen är min. DSBanana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då man använder sig av stickproppar är det att rekomendera 2polig brytning. Dessutom förhindra

man att det blir "jordfel" fast lampan/lasten är "från".

De flesta kontaktorer "struntar" i var nolla eller fas kopplas A1 eller A2.

Däremot tror jag/vi (elgrosist) inte det finns någon timer som går att koppla som man vill.

/J

PS. Sillen, skissen är min. DSBanana man

Om du heter något annat än Uffe får du väll byta namn då!:smiley9:

Nu är det oväsentligt då det inte finns någon känd timer hos en grossist som kan kopplas hur man vill så det spelar ingen roll. Den jag menade på kontaktorn var inte A1 och A2 utan styrningen till kontaktorn där det spelar roll enligt mitt minne. Stämmer inte det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nu ingen elektriker - men till styrkretsen spelar det väl ingen roll - bara där huvudspänningen går och är det då tvåpolig brytning så spelar det ingen roll där heller. Är det enpolig brytning så riskerar man alltid att fasen inte är bryten om man inte har fast koppling och vet att det är fasen man bryter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...