Gå till innehåll

solarielysrör


jimmy

Rekommenderade inlägg

Håller på att bygga en ljusramp till mitt lilla kar med 9w pl lampor och har trillat över utrustning för två 36w pl rör som jag tänkte använda.

Nu till min fråga jag har två 36w rör liggandes som skall vara till solarium.

Och eftersom jag är väldigt dåligt insatt i lysrör så är ju frågan om det är skadligt med sånna här rör över karet.

Eller räcker det om jag sätter ett skydsglas framför ?

dom inehåller ju ultraviolett ljus och om det är farligt eller inte har jag inte en anning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att bygga en ljusramp till mitt lilla kar med 9w pl lampor och har trillat över utrustning för två 36w pl rör som jag tänkte använda.

Nu till min fråga jag har två 36w rör liggandes som skall vara till solarium.

Och eftersom jag är väldigt dåligt insatt i lysrör så är ju frågan om det är skadligt med sånna här rör över karet.

Eller räcker det om jag sätter ett skydsglas framför ?

dom inehåller ju ultraviolett ljus och om det är farligt eller inte har jag inte en anning om.

UV ljus är skaldigt för koraller...dessa är därför utrustade med ett antal skyddsmekanismer för att skydda sej mot den skadliga uv strålningen, som tex vissa färgämnen, o enzymer som lagar de DNAskador som uv ljuset ger upphov till. Du skall definitivt inte ha ngr uv lysrör över akvariet, om du vill att dina koraller skall överleva.:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämen Hallå! Det är skillnad på UVA, UVB och UVC.

Solarielysrören ger UVA som har minst skadeverkan på celler.

Jag kan inte svara på om de har något värde som akvariebelysning men UVA går långt ned i vattnet vilket betyder att många koraller kan bygga upp skydd med absorberande proteiner om de får litet tid på sig.

Det finns akvarierör med 10 000K och 17000K med mer i 36w PL.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller naturligtvis med dej Stig. UVC är direkt dödligt, o de finns ingen korall som kan klara sej emot hur länge den än får vänja sej vid..eller hur...men med uv a o b är de precis som jag skriver, korallen utvecklar ett skydd...men om den inte har de skyddet så är denna uv strålning också livsfarlig...o de tar sin tid för korallen att göra de...så rådet måste definitivt vara: inga som helst uv lampor, oavsett om de är b eller a...

I mpnga av våra blå rör finns de alltid lite UVa med...de räcker för att koraller skall triggas till pigmentbildning..o sen är de ju inte bara uv.ljuset som triggar pigmentbildningen..utan ljusets intensitet i sej...så jag tror inte vi behöver aktivt söka efter att tillföra uv-ljus i våra akvarier. Då är vi ute på riktigt hal is. Så till trådskaparen...använd för allt i världen inte dina uv rör. om de är till ett solarium så är de sannolikt mestr UVa. o en mindre del UVb, o naturligtvis inget UV c.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-b triggar kalciummetabolismen hos reptiler och är av betydelse även för oss.

MVH Lasse

ja, men lasse de har nog inget med koraller att göra. Hos oss är de så att uv-ljuset gör att vitamin D3 bildas i huden...detta i sin tur gör att vi kan absorbera calcium från magtarmkanalen. Kopplingen mellan de o korallers calciummetabolism känner jag inte till. Gör du? Hur isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag va å skaffade ny rör till 36wattarna idag å vilket ljus det blev av dom så nu kör jag 2*36w + 4*9w å vad ljust det blev i karet kan starkt rekomendera att köra med PL rör även över vanliga kar inte bara nano.

Väntar nu bara på mina lite blåare 9w rör så blir det nog riktigt bra ljus i burken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...