Gå till innehåll

behövs ytterligare spårelementstillsatser vid balling?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

ja, som rubriken säger så funderar jag över hur många som trots att dom kör balling fullt ut, dvs med de spårelemntstillsatser som ingår där, kör med ytterligare spårelement?

Själv kör jag faunamarines koncept med 3 flaskor av spårelement som ju skall blandas direkt i ballingvätskorna, ultratrace B.

men sen finns de ju en uppskö av separata spårelementstillsatser, som till exempel tropic marines

K+ o A- nånting....

Hur viktigt tror ni de är att tillsätta ytterligare "godis" när man kör med full balling? ja menar, i denna ingår ju redan "alla" spårelement...

men man vill ju alltid optimera sitt system, så jag funderar alltså på om jag skall prova nån extra krydda vid sidan om ballingen...man vill ju få ännu lite mer färger..ännu lite bättre korallexpansion etc...

vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, som rubriken säger så funderar jag över hur många som trots att dom kör balling fullt ut, dvs med de spårelemntstillsatser som ingår där, kör med ytterligare spårelement?

Själv kör jag faunamarines koncept med 3 flaskor av spårelement som ju skall blandas direkt i ballingvätskorna, ultratrace B.

men sen finns de ju en uppskö av separata spårelementstillsatser, som till exempel tropic marines

K+ o A- nånting....

Hur viktigt tror ni de är att tillsätta ytterligare "godis" när man kör med full balling? ja menar, i denna ingår ju redan "alla" spårelement...

men man vill ju alltid optimera sitt system, så jag funderar alltså på om jag skall prova nån extra krydda vid sidan om ballingen...man vill ju få ännu lite mer färger..ännu lite bättre korallexpansion etc...

vad tror ni?

Jag har mest erfarenhet av Biocalcium (pulvret), vilket är en variant av balling i och för sig. Det innehåller 70 olika spårämnen (inklusive jod) vilket innebär att behovet av ytterliggare spårämnen inte är stort eller förmodligen onödigt.

Kalium är kanske den del som inte Tropic Marin lagt ner någon uppmärksamhet på ännu så där kan det finnas ett behov men som i så fall behöver testas av innan. Jag har precis börjat mäta så jag vet inte riktigt ännu.

I övrigt så bör man vara väldigt försiktig när man kompletterar med ytterliggare spårämnen. Jag försöker mäta det som går att mäta (magnesium exempelvis). Andra ämnen får man koll på via djuren i akvariet.

Jod är en tillsats som blir väldigt känslig i den här metoden (om tillsatserna innehåller jod). Tillsätter man så kommer ofta brunalger som ett brev på posten. (Tyvärr så blir man ofta frestad att tillsätta jod då korallerna blir fina av jod...).

Detta är min erfarenhet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant iaktagelse jag gjorde när jag köpte "kemiskt ren" Kalciumklorid från kemiföretag var att de hade specat upp ett antal microämnen samt hur mycket av varje som fanns i Kalciumkloriden. Troligen innehåller ballingsalterna även dessa microänmnen även om det inte är specat på burkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant iaktagelse jag gjorde när jag köpte "kemiskt ren" Kalciumklorid från kemiföretag var att de hade specat upp ett antal microämnen samt hur mycket av varje som fanns i Kalciumkloriden. Troligen innehåller ballingsalterna även dessa microänmnen även om det inte är specat på burkarna.

Det råkar inte vara så att du har koll på vilka ämnen det var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tidigare användt mig av FM Ultra Min S och Ultra Organic, tyckte jag fick bra resultat av det. Men det behöver ju inte komma från spårämnena, utan kan lika väl vara så att näringshalterna i karet sjönk eftersom de innehåller kolkälla. Jag tyckte att det blev lite dyrt och har gått över till vodka istället, för att hålla näringsnivåerna låga. Jag tycker dock att jag inte har samma "stuns" i korallerna, svårt att sätta fingret på vad det är, men jag har också bytat lampor så det kan bero på det och inte ha med spårämne att göra.

Lite svårt att säga vad som beror på vad....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med många intressanta svar här. jag e nog själv inne på samma linje som ni andra, att de behövs inga ytterligare spårämnestillsatser om man kör balling full ut. Med balling fullt ut menar jag alltså inte bara grundkemikalierna, utan de spårämnestillsatser som ingår i balling, de tre flaskorna som heter UltratraceB inom FM konceptet. Därtill innehåller ju mineralsaltet spårämnen också.

vad som ändå gjorde mej lite fundersam är ju att doseringen av spårämnena styrs ju i ballingsystemet enbart av ca o KH förbrukningen, eftersom dom blandas i Ca o KH behållarna...förvisso är väl Ca o KH förbrukningen kopplat till förbrukningen av många spårelement.men kanske inte alla..??...:smiley24:....tex kalium, som klokt påpekas av Magnus ovan..

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det råkar inte vara så att du har koll på vilka ämnen det var?

Så här står det på förpackningen

acidity (as HCl) max 0,0005%

Alkalinity as Ca(oH)2 max. 0,5%

No3 max.0,01%

po4 max.0,001%

so4 max.0,02%

nh4 max.0,005%

Arsenik, As max.0,0001%

Barium, Ba max.0,02 %

Cu max.0,0005%

Fe max.0,0025%

Pb max.0,0005%

Mg max.0,1%

Mn max.0,0005%

Ni max.0,0005%

K max.0,1%

Na max.0,1%

Zn max.0,01%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men sen finns de ju en uppskö av separata spårelementstillsatser, som till exempel tropic marines

K+ o A- nånting....

Hur viktigt tror ni de är att tillsätta ytterligare "godis" när man kör med full balling? ja menar, i denna ingår ju redan "alla" spårelement...

vad tror ni?

Jag kan bara svara för mig själv, men när jag började använda k+ och a- tilsammans med TM ballingen så blev mina färger bättre.

Kalium är kanske den del som inte Tropic Marin lagt ner någon uppmärksamhet på ännu så där kan det finnas ett behov men som i så fall behöver testas av innan. Jag har precis börjat mäta så jag vet inte riktigt ännu.

är du säker på det?

Har mätt mina kalium värden o de ligger stabilt, läste på http://www.saltvattenakvarium.nu/adv_equip.html att C vätskan med natriumfritt salt innehåller magnesium och kalium. Om det stämmer vet jag inte, vet heller inte vem som står bakom den sidan. Hittar inte den informationen någon annanstas heller. Men det kan stämma då mitt kalium inte verkar förbrukas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara svara för mig själv, men när jag började använda k+ och a- tilsammans med TM ballingen så blev mina färger bättre.

är du säker på det?

Har mätt mina kalium värden o de ligger stabilt, läste på http://www.saltvattenakvarium.nu/adv_equip.html att C vätskan med natriumfritt salt innehåller magnesium och kalium. Om det stämmer vet jag inte, vet heller inte vem som står bakom den sidan. Hittar inte den informationen någon annanstas heller. Men det kan stämma då mitt kalium inte verkar förbrukas.

Är inte säker alls... men om det innehåller 70 spårämnen så är förmodligen kalium en av dem men frågan är om halten är minimal.

Intressant erfarenhet du har. Jag ska kolla lite själv nu när jag har ett test.

Men förbrukningen är ganska marginell i akvariet men kaliumhalten i salten varierar från hink till hínk så man får hålla koll vid vattenbyten antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen för mig veterligen, som har kunnat påvisa att tillförda spårämnen verkligen tillför någon synbar och märkbar förändring av tillväxten eller färgerna av koraller.

Undantaget är kanske kalium och jod (och ev. strontium)

men jag vet inte om man kan kalla detta spårämnen.

Själv har jag tillsatt jod och strontium (i mitt gamla kar) under en längre tid,

men eftersom jag inte såg några skillnader så slutade jag med detta.

Däremot så tror/spekulerar och testar jag med att tillsätta KZ Kalium och har även KZ kalium-tester.

Än så länge har jag inte sett några skillnader,

men jag har kört en mycket kort tid.

Däremot så kan jag ju säga att det är svindyrt !!

380:- för en flaska kalium och nästan lika mycket till för test-kittet.

Kan man inte se eller påvisa några skillnader,

så verkar det vara bortkastade pengar att köpa dessa kit typ var 4 månad.

Det är troligen bättre att lägga dessa pengar på salt, för fler, större och "tråkiga" vattenbyten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det var en sak till som jag glömde !

Jag ska nog börja tillsätta kaliumsalpeter KNO3 för att få bort mer fosfater.

Detta innebär att jag får öka dosen med vodkan/socker.

Som biprodukt hoppas jag få lite mer kalium i karet,

utan att betala 380:- för KZ's Kaliumsoppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte passa på att blanda i lite strotiumklorid i magnesiumkloriden elle kalciumkloriden också. det kan ju vara ett lite jobb att räkna ut hur mycket

de gör man redan jörgen;)...i calciumkloridlösningen tillsätter man Strontium o barium som standard.

Min fråga gäller om de behövs ytterligare tillsatser utanför denna standardregim;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara svara för mig själv, men när jag började använda k+ och a- tilsammans med TM ballingen så blev mina färger bättre.

är du säker på det?

Har mätt mina kalium värden o de ligger stabilt, läste på http://www.saltvattenakvarium.nu/adv_equip.html att C vätskan med natriumfritt salt innehåller magnesium och kalium. Om det stämmer vet jag inte, vet heller inte vem som står bakom den sidan. Hittar inte den informationen någon annanstas heller. Men det kan stämma då mitt kalium inte verkar förbrukas.

ted..de va intressant!...de va precis de jag undrade..:)

beträffande kalium så ingår de i balling...de natriumkloridfria saltet innehåller alla salter o spårelement som ett vanligt fullvärdigt korallsalt gör förrutom NaCl förstås. Sen om de räcker eller inte..de kan man ju fundera över..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ted..de va intressant!...de va precis de jag undrade..:)

beträffande kalium så ingår de i balling...de natriumkloridfria saltet innehåller alla salter o spårelement som ett vanligt fullvärdigt korallsalt gör förrutom NaCl förstås. Sen om de räcker eller inte..de kan man ju fundera över..

Har du nån referens till beskrivning vad det NaCl-fria saltet egentligen innehåller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de gör man redan jörgen;)...i calciumkloridlösningen tillsätter man Strontium o barium som standard.

Min fråga gäller om de behövs ytterligare tillsatser utanför denna standardregim;)

Det visste jag inte, på min tid så var det inte så avancerat, jag tycker du ska prova Ultra organic som enda komplement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nån referens till beskrivning vad det NaCl-fria saltet egentligen innehåller?

inte mer än tropic marines hemsida, samt ett mail från balling själv, där han säger att deras NACL fria salt är helt enkelt deras PRO-salt minus NaCl....så egentligen är de väl bara o kolla på deras vanliga PROsalt helt enkelt...om dom nu talar sanning till mej..:smiley24:(fast varför skulle dom inte göra de förresten:smiley22:)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte mer än tropic marines hemsida, samt ett mail från balling själv, där han säger att deras NACL fria salt är helt enkelt deras PRO-salt minus NaCl....så egentligen är de väl bara o kolla på deras vanliga PROsalt helt enkelt...om dom nu talar sanning till mej..:smiley24:(fast varför skulle dom inte göra de förresten:smiley22:)..

Jag trodde pro reef minus NaCl blev Biocalciumpulvret... Inte innehåller väl det natriumfria salter kalcium och karbonater?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde pro reef minus NaCl blev Biocalciumpulvret... Inte innehåller väl det natriumfria salter kalcium och karbonater?

jo..visst gör de de!...de innehåller allt som ett rikigt korallrevssalt innehåller i NSW halter, minus NaCl...tanken e ju att de som skall bli kvar/över vid balling, dvs "restprodukten" av alla blandingar, är ett fullvärdigt saltvatten.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo..visst gör de de!...de innehåller allt som ett rikigt korallrevssalt innehåller i NSW halter, minus NaCl...tanken e ju att de som skall bli kvar/över vid balling, dvs "restprodukten" av alla blandingar, är ett fullvärdigt saltvatten.

/Jonas

Hm... man tillsätter alltså kalcium i vätska 1, karbonater vätska 2, och sedan kalcium, karbonater + 70 spårämnen i vätska 3 (natriumfritt salt)?

För mig verkar det vara lite "kaka på kaka"... De har ju en produkt som bara innehåller spårämnen, Pro Coral Mineral. Men Hans-Werner har säkert koll på läget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... man tillsätter alltså kalcium i vätska 1, karbonater vätska 2, och sedan kalcium, karbonater + 70 spårämnen i vätska 3 (natriumfritt salt)?

För mig verkar det vara lite "kaka på kaka"... De har ju en produkt som bara innehåller spårämnen, Pro Coral Mineral. Men Hans-Werner har säkert koll på läget...

Njae inte riktigt.

Calcium + Strontium/barium och tungmetaller i dunk 1,

Karbonater + jod/fluorid i dunk 2,

Magnesium +NaCl fritt salt i dunk 3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...