Gå till innehåll

hjälp mig!


magnus1982

Rekommenderade inlägg

Det är mycket svårt att avgöra vad det är enbart baserat på färg. Brun färg kan t.ex. vara både kiselalger eller dinoflagellates, vilket kräver olika behandling. Jag har själv köpt ett billigt leksaksmikroskop på teknikmagasinet för att kunna ta redan på vad jag har för skit i mitt kar (det visade sig vara dinos).

Om du skulle ha kiselalger beror det sannolikt på att du fått med kisel in i ditt kar via t.ex. vatten (ej osmosfilter på inkommande vatten) eller via utfällning från t.ex. riffkeramik.

Kan du berätta mer om ditt kar och historik?

Sandvändare, t.ex. sjöstjärnor eller vissa gobys, kan få ned symptomen, men inte åtgärda rotproblemet om du nu skulle ha ett kiselproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är alltså ett nystartat kar. därför jag tror det är kiselalger. läste i saltvatten för nybörjare att det bara var att rida ut stormen för att det skulle försvinna när silikatet försvann. annars kunde man pröva at plantera caulerpa algen som skulle konkurera ut den andre. har bara levande sten i nu, det är som sagt uppstartsfasen.

karet är på 58 liter, ett clown hotell tydligen kallt. har köpt till en pump på 640liter/h och en biowflow för cirkulationens skull. men annars är där bara sten.

levande sand, vad är det och skillnad från korallsanden?

tänkte köpa sniglar osv. i helgen, kommer det hjälpa till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor och eremiter kommer att hjälpa dig enormt med detta problem. Problemet är att om man väntar för länge så tar dessa alger överhanden och man behöver många städare. Jag brukar sätta in snäckor och framförallt eremiter så tidigt jag bara kan. När du köper eremiter så titta efter de typer som verkar gå mycket på gruset - de brukar vara bra på att vända på varje sandkorn. Om du tittar på min Red Sea Max tråd ser du vad de kan åstakomma under väldigt kort tid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att ta någon bild på algerna?

kör du med osmos?, kör du med silikatfilter?

Tycker inte du ska få någon panik, blås bort det du kan med en pipett eller liknande och sätt i lite "städdjur" och se hur det utvecklar sig, eftersom karet är nystartat försvinner det troligen snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

magnus. Om du får brunalger efter nån vecka efter uppstart kan du vara helt säker på att de är kiselager. man kan nog påstå att de får nästinitll 100% av alla nystartade akvarium, även om du blandat med osmosvatten. Om du fortsätte med osmosvatten som påfyllning behöver du dock inte oroa dej..de kommer försvinna på ett par veckor.

rent generellt tycker jag som en del andra här att de är viktigt att introducera algätande sniglar tidigt..mota olle i grind..

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...