Gå till innehåll

anemon, inte korall


solwretep

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har lite tankar! Jag vill lära mig mer om koraller och har sett att många säger något i stil med:

"Det där är ingen korall, det är en anemon" eller tvärt om.

Är inte en anemon en polyp (korallpolyp) som lever solitärt? Anemonerna tillhör väl underklassen Hexacorallia i klassen Anthozoa (koralldjur).

Så genom att säga så som ovan så är det en motsägelse (det är ingen anemon, det är en korall).

Sedan tycker jag att http://www.liveaquaria.com/ har missvisande länkar. Det finns en som heter koraller och sedan en som heter invertibrater och DÄR hittar man anemonerna, alltså inte under koraller.?

tycker det är lite förvirrande:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okay jag kan förstå den goda tanken. Men det kvarstår att anemoner är koralldjur och att säga att "det där är ingen korall, det är en anemon" eller tvärt om är ju totalt felaktigt. Dessutom är det opedagogiskt att jämnt skilja på koraller och anemoner. Har sett frågor som "är det där en glasros eller en korall?" Rätt skall vara rätt tycker jag!

Tack för huvudindelningsträdet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På den sidan, http://www.nol.edu.stockholm.se/biologi/ND1/nasseldjur/nasseldjur.htm

så står det :

  1. Kolonibildande polyp. (läderkorall)
  2. Ensamlevande polyp. (havsanemon)
  3. En medusa (manet)

Vad menar människan som skrivit den artikeln med att kolonibildande polyper är läderkoraller? Är alla de som i folkmun kallas för "koraller" "läderkoraller" ? Det var ju ännu mer spännande och förvirrande!

Jag hoppas karln menar det som ett exempel, men då borde han skrivit (exempelvis läderkoraller) istället för bara (läderkorall).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I forumgruppslistan så borde denna forumdel antingen vara placerad under "övriga koraller" eller alternativt vara ordnad så, att den hamnar ovanför "övriga koraller" och inte som det är nu:

stenkoraller

mjukkoraller

övriga koraller

anemoner

Man brukar börja läsa uppifrån och då bör övrigt hamna längst ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vart hamnar "knappar" under för kategori i folkmun? De är ju kolonibildande anemoner, det vill säga kolonibildande polyper - vilket till och med i folkmun brukar kallas för koraller.

Men man kan ju dra historian ännu längre om man följer http://www.nol.edu.stockholm.se/biologi/ND1/nasseldjur/nasseldjur.htm . Där står det ju att kolonibildande polyper är LÄDERKORALLER!

knappar = läderkoraller alltså!

gud bevare mig

förlåt för alla inlägg på kort tid, nästa gång skall jag använda EDIT istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de flesta av oss vanliga dödliga inte bryr oss så mycket om anemoner är koraller eller ej, huvudsaken är ju att man vet att det är skillnad på mjuk- och stenkoraller och att anemoner generellt är ett svårare djur att ta hand om.

Peter, skriv gärna en artikel i ämnet och få den publicerad så man isf lättare kan ta till sig hur du vill att det skall vara uppbyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...