Gå till innehåll

Hur få ned nitrithalten?


Orion

Rekommenderade inlägg

tjena,mätte nitrithalten på mitt kar i förrgår,och det låg på 0.2,såklart fick jag en hjärtattack och bytte hälften av vattnet

det konstiga är att det fortfarande är 0.2 idag,och jag andvänder mig endå av nitrivec

nån som har en idé om vad som kan vara fel i mitt kar? och varför det inte hände nånting efter vattenbytet

allt annat verkar må bra i övrigt

karet är nystartat.

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några veckor efter att man startat ett kar så brukar nitriten öka, för att sedan nå en topp, innan det går ner igen. Detta är en helt naturlig process. Låt denna process fortgå utan vattenbyten eller andra ingrepp. Släpp inte ner fiskar eller koraller innan detta är över.

Mät nitrit var 3-4 dag så har du koll på förloppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Wiking, lugna dig ett tag tills karet är i balans. Nitrivec känner jag inte till men det känns inte som du ska behöva tillsätta kemikalier i ditt lilla kar för detta. Vilken fisk var det du hade i karet?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrivec är ingen kemikalie utan en bakterietillsatts (nitrifikationsbakterier) och det är det jag brukar använda i samband med uppstart. Det finns andra startkulturer också men jag brukar använda startdosen (i ditt fall ca 8 ml --20ml/100 liter) varje dag i tre veckor. Sedan är det viktigt att mata ytterst försiktigt - bara några korn/flingor/djupfrysta artemia var annan eller tredje dag de första veckorna. Om du valt denna uppstartsmetod så är det viktigt att du tillsätter nitrivec varje dag. Såg du några symptom på fisken? - eller gick du bara på mätvärdet? 0,2 ppm i saltvatten är ingen panik överhuvudtaget och man skall inte byta vatten i en uppstart (det ligger till och med inom mätosäkerheten)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Nitrivec är ingen kemikalie utan en bakterietillsatts (nitrifikationsbakterier) och det är det jag brukar använda i samband med uppstart. Det finns andra startkulturer också men jag brukar använda startdosen (i ditt fall ca 8 ml --20ml/100 liter) varje dag i tre veckor. Sedan är det viktigt att mata ytterst försiktigt - bara några korn/flingor/djupfrysta artemia var annan eller tredje dag de första veckorna. Om du valt denna uppstartsmetod så är det viktigt att du tillsätter nitrivec varje dag. Såg du några symptom på fisken? - eller gick du bara på mätvärdet? 0,2 ppm i saltvatten är ingen panik överhuvudtaget och man skall inte byta vatten i en uppstart (det ligger till och med inom mätosäkerheten)

MVH Lasse

Blir lite nyfiken här lasse... enligt sera skall man inte använda nitrivec i akvarum med PH över 7. DÅ skall man använda det där andra som heter ngt på A har glömt vilket...

Hur kommer det sig att du gör detta? frågar inte för att kiva med dig utan för att lära mig...du vet kanske ngt som jag inte vet.. eller kanske är en underdrift... du vet massor jag inte vet om detta hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför Sera har denna rekommendation vet jag inte fullt ut men kan tänka mig att det beror på att i PH över 7 så är en del av ammoniumet i sin farliga form - ammoniak. Ju högre pH desto mer ammoniak. I vårt fall med saltvatten så är pH på ca 8,3 och ca 5-10 % av ursprungskvävet föreligger som ammoniak. Har man då höga ammoniumhalter så riskerar man ammoniakförgiftning och då tar det för lång tid att använda ett bakteriepreparat (vilket nitrivec är) och man får då använda ett kemiskt preparat (som amoniumveck eller vad det heter) Då reduceras faran omedelbart genom kemisk bindning av ammoniumet. Dock när man gör en lugn uppstart med lite matning så riskerar man inte att få för höga ammoniumhalter (och därmed fritt ammoniak) och man kan låta nitrivec verka som ett bakteriepreparat fullt ut den tid det tar (ca 3 veckor). När den tiden är över så plockar bakterierna omedlbart den ammonium som bildas och behovet av ett kemisk preparat som tar bort ammoniumet finns inte.

Jag har användt nitrivec nu i många uppstarter - de flesta i pH över 7 utan några problem men man måste ta uppstarten lugnt så att bakteriepopulationen hinner växa till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...