Gå till innehåll

Starkare pulver! (magnesium)


Speedster

Rekommenderade inlägg

Jag kör grotech produkter rakt igenom (CA, MG, KH) och insåg just nu att mitt magnesiumpulver höjer 11mg/l med 10 gram pulver.

Det innebär om jag nu ligger på 1150mg/l att jag behöver ha ca 1.6kg!!! pulver för att höja 400mg/l i mitt 400 liters akvarie.

Finns det något starkare pulver?

Tacksam för tips.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, egentligen så ska jag väl inte höja så mycket som sagt (även om jag gillar o ligga i toppen av CA/MG/KH skalan). Men är inte ca 1 gram = 1 mg/l höjning väldigt lite?

Jag skulle vilja ha något som är 10 gånger starkare så man slipper buffa så mycket pulver hela tiden.

Sen vet jag inte vad som äter pulver i mitt kar, hade följande värde i söndags:

CA 420

Mg 1350

Kh 18

Igår hade jag:

CA 340

Mg: 1150

KH: 11

Har inte buffat något de här 3 dygnen så värderna har såklart sjunkit, men hålla på o verkligen tokbuffa för att behålla värderna tycker jag är jobbigt. Men det kanske är så alla andra känner också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte hitta en bild på ditt kar, har du helt fullknökat med SPS eller hur ser det ut?

Vad har du för salthalt? Vad använder du för saltmärke?

Har du testat mäta värdena på nyblandat vatten?

Exakt vilka Grotech produkter är det du använder?

Vad använder du för tester? Datum? Kontrollmätt med kompis tester?

Ditt nuvarande Kh är ju tokhögt.

Hittade fler trådar där du beskriver dina lustiga värden.

Hur ofta buffa CA/KH/MG?

Starkaste Calsiumhöjande medel?

Höja KH och CA på en gång.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tidigare ett 170liters hörnakvarium (och det var tokknökat med sps), men för ett par månader sen har jag ett kubakvarium och flyttade över alla koraller och det känns som det blev fullt i det också även om de nu har mer utrymme o växa på nu.

Karet ser ut som skit i övrigt med alger o annat man brottas med. Jag tycker det är kul när det växer helt enkelt o det ser inte estetiskt snyggt ut, det jag har i i fiskväg är ett par hemmaodlade clowner som keyser här på guiden födde upp. Har även en pepparmint och en pincettfisk som jag gillar, trodde dock han skulle gilla mina glasrosor men än så länge håller han sig till artemia och rörmaskar.

Salthalten är 1.022-1.023 och värderna på det vattnet är väldigt lite tycker jag, (Tropic marine pro heter det har jag för mig). Nu har jag inte mätt just saltet på länge men det räcker liksom aldrig till ändå. Bara buffa hela tiden o det gör mig lite less. Grotech som jag kör med är "Grotech Instant" har jag för mig det heter.

KH var lite högt ja, det pulvret har jag inte klagat på ännu... (ibland kan jag få för mig o göra lite såna för höga utsvängningar tyvärr när jag inte orkar buffa alla dagar i veckan.) Men Kh:t sjunker ju snabbt det också.

Testerna jag använder är sailiferts (och även några andra märken) (CA o Mg testerna är sen januari). De mäter andra vattenvärden i andra kar korrekt. (visar iaf mer normala värden i andra kar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS binder inte några enorma mängder Magnesium när de växer. Förbrukningen kommer från någon annan källa!

KH - bör tillsättas lite och ofta - speciellt om du har ett litet kar med SPS. Helst flera gånger om dagen. Håll hellre ett lägre men konstant värde, typ 7. Allt i burken fungerar lättare med ett lite lägre värde, enligt min erfarenhet.

Magnesiumtesten är kassa enligt min erfarenhet så kolla av med någon referens, typ Fauna Marins referensvätska. Ev kan Elos test fungera bättre än Salifert.

Alla salt verkar svikta på Magnesium och värdena varierar mellan hinkarna så att man får tillsätta både det ena och det andra är nog något vi måste vänja oss vid. Kavlitén på ALLA salt verkar inte hålla sig i nivå med priset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tropic marin magnesium buffert och jag har stadigt fått minskat nu från att tagit en skopa på ca 5ml till att bara ta lite på botten i skopan varje dag då mitt mg har stigit till max enligt saliferts test kan det vara så att mitt test inte är pålitligt då kanske?

förlåt om jag stal din tråd lite speedster.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp dig magnesiumklorid för en billig peng, finns i många Tyska webshoppar, Det går åt mycket för att buffra upp men när man har gjort det så går det inte åt så himla mycket sedan. Tycker att du inte behöver ligga på mer än 1250-1300mg/l. Pm'a mig så får du ett par länkar till billiga kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen starkare magnesiumtillsats. I ditt kar bör du göra av med 650 gram magnesiumklorid för att höja 200 mg/l. Och inte tillsätta mer än 100 gram per dag. Höj magnesiumvärdet först.

Finns det ingen starkare??? Jo stig det finns t.ex dihydrat och även ren magnesiumsulfat men de är sketadyra så det lönar sig inte direkt men det finns tyngre artilleri att ta till om man är beredd att tömma kontot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppriktigt - ska man inte kosta på sig ett jonbalanserat preparat när man ändå håller på? Tex Grotech. Det är inte så ruskigt dyrt (5 kg ca 370:-) och den hundralappen man sparar med att använda ren klorid är väldigt liten i sammanhanget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...