Gå till innehåll

lite hjälp tack=)


olis

Rekommenderade inlägg

Kass mätare. Jag kör på en sådan, den funkar sådär.

Annars behöver du salt (skall du ha koraller är det viktigt med ett bra salt), tester för Kalcium, pH, karbonathårdhet (KH), nitrat, nitrit och fosfat. Finns fler tester du kan ha (ammonium och magnesium kanske), men till att börja med!

Lite reefbond - epoxykitt kan vara bra om man vill sätta ihop stenar (vissa använder buntband, finkade aldrig för mig). Håv, skummare och sådant antar jag att du fixat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förhoppningsvis så har du minst en bra saltvattensbok hemma(som inte är alltför gammal), annars är det rätt bra att köpa en eller fler..

Saltmätare så skulle jag köpa från ebay, en refraktometer ;)

Lycka till!!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

något förslag på ett bra salt? ska ha koraller. de blir nog en refraktometer istället då.. böcker har jag inte hemma men de finns en del på biblioteket som jag läser i bla knops bok...

fick rådet att ha nitrit test med men de e kanske inte så viktigt?

mvh ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja egentligen kanske man skall gå över till ammoniumtest.

När man startar karet och lägger i levande sten är det alltid en del döda djur och alger med.

De skall tas om hand via bakterier i stenen. I början är det dåligt med dem men efter ett tag börjar ammonium bildas som bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat.

Ammoniumen är giftig. Men när nitrit har bildats och sedan minskat vet man att det har varit ammonium i karet och att bakterierna klarar av att ta hand om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu beställt dessa tester. Calcium. magnesium. KH, Nitrat, Phosfate... skulle kanske beställt PH test med? beställde en refraktometer med...

förresten på KH testet stod de KH/alk eller nåt e de samma eller har jag beställt fel?

nån som har ett bra förslag på salt?

mvh ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH/alk är samma sak. Tror inte du behöver ph-test nu.

Så här står det om förhållandet mellan KH och Alkalinitet i "Saltvattenskemi för Dummies".

KH och Alkanitet är ej samma sak. KH är ett mått på mängden bikarbonater och

karbonater i vattnet. Alkanitet är hur mycket motståndskraft, dvs hur stor

buffringskapacitet som finns för att förhindra pH värdet att sjunka.

Kan hända att man inte ska tro på allt man läser, men vill minnas att jag fått denna uppfattningen från andra håll också.

Ola, det finns ett par salttester gjorda av folk här på guiden och även innehållsmässigt vad gäller Ca/Mg som ställde till med stormiga diskutioner.

Jag tror det går bra med de flesta sorters salt. Själv kör jag med Reef Crystals och det funkar för mig och mitt kar, även om jag har ett högt KH-värde.(Som jag tror beror på mitt kranvatten.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack laggeman... kan man köra med vanligtkran vatten? tänkte köpa en osmos samtidig som jag köper karet frågade en kille och han sa att han körde utan men känns som jag vill vara på den säkra sidan o köpa en..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror sig på vilka vattenvärden man har i kranen. Jag använder själv kranvatten, men du måste testa ditt kranvatten för att se hur det ser ut för dig. En osmos är ju en billg försäkring mot oönskade alger om man kör med silikatfilter, och det tar även en hel del tungmetaller som kan finnas i vattnet.

Har du inte möjlighet att titta på din kommuns hemsida eller testa vattnet, så köp en osmosanläggning med silikatfilter. Det kanske inte tar precis allt, men du minskar risken för oönskade alger rätt så mycket.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: vad gäller kh/alk - köper du ett särskild test för kh och ett annat för alk? Då så. :) Ett test för kh/alk mäter enligt min mening "båda", vilka är egentligen samma sak, det är bara en definitionsfråga som för olis inte betyder något just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst kan man mäta båda sakerna med samma test, men för den sakens skull är det ju inte samma sak, då hade de ju inte båda funnits. :)

Vi förstår nog varandra Patrik, så vi låter detta vila och låter trådskaparen få hålla i sin egen tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanligaste rekommendationen är väl att vänta ut nitrittoppen innan man lägger i snäckor...

Det beror ju lite grann på hur färsk levandesten du har, men tålamod är en dygd i saltvattensakvarier.

Välkommen till saltvärlden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här står det om förhållandet mellan KH och Alkalinitet i "Saltvattenskemi för Dummies".

Kan hända att man inte ska tro på allt man läser, men vill minnas att jag fått denna uppfattningen från andra håll också.

Ola, det finns ett par salttester gjorda av folk här på guiden och även innehållsmässigt vad gäller Ca/Mg som ställde till med stormiga diskutioner.

Jag tror det går bra med de flesta sorters salt. Själv kör jag med Reef Crystals och det funkar för mig och mitt kar, även om jag har ett högt KH-värde.(Som jag tror beror på mitt kranvatten.)

Laggerman - får nog tyvärr säga att det står fel i Saltvattenskemi för Dummies.

På det sätt som vi akvarister använder begreppet KH så är det fullt synonymt med beteckningen alkanitet. Det är precis samma och översättbart mellan varandra 1 dKH = 17,9 mg/l som kalciumkarbonat eller 1 milliekvalent (meq) = 2,8 dKH. Att uttrycka alkanitet som mg kalciumkarbonat per liter eller i meq är det vanliga vad gäller vattenrening och dylik.

När det gäller kemisters sätt att använd begreppet karbonathårdhet så gäller det för den del av hårdheten (mängden kalcium och magnesium som hårdhet - normalt mäts det i kalcium och magnesium i dGH och är endast användbart inom sötvattenakvaristik) som kommer från löst kalciumkarbonat och som går tillbaka som pannsten och dylikt. Men än en gång - såsom begreppet KH används bland akvarister så är det helt synonymt med alkanitet. Detta beror på att vår begrepsanvändning kommer från tyskland och där användes KH anorlunda än i Svensk kemi.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig använt nitrittest och det har gått bra för mig ändå, bortkastade pengar, dessutom så är ju inte nitrit giftigt i saltvatten.

Det är möjligt att nitrit inte är giftigt i saltvatten, men det står för mig helt klart att har man nitrit så fungera inte nedbrytningsprocessen i karet som den borde. Om inte den fungerar så är det något som är galet och påverkar karet negativt.

Om man är i en uppstart av karet så är nitrit helt i sin ordning under den första 3-6 veckorna då man normalt når någon slags topp. Att mäta nitriten i denna fas är bara bra för när piken har kommit och gått vet man att man nått en första 'mognads fas'.

En erfaren akvarist ser detta på vattnet utan att mäta nitrit eftrsom en viss grumlighet ofta uppstår. En mindre erfaren akvarist kan med fördel mäta sig till detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...