Gå till innehåll

Belastning i karet?


magnus1982

Rekommenderade inlägg

koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet??

har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter :(

fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart :)

pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet , :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj det var en svår fråga. Det beror mycket på vilken fiskart det är frågan om. Mycket generellt så kan man nog säga att ju större, aktivare och om fisken är en köttätare desto mer skräpar de ner. Algätare tar ju delvis upp näring i form av alger så de belastar inte karet i lika stor utsträckning, det samma gäller räkor, eremiter, sniglar.

En annan faktor kan vara hur välutvecklade matsmältningssystem arterna har. Sjöhästar t.ex. har väldigt primitiva magar som smälter maten dåligt vilket innebär att de kontinuerligt bör ha tillgång till föda och belastar vattnet mycket. Så som med det mesta annat inom hobbyn så beror det på... :)

Jag undrar också om samma mängd skit från en köttätande fisk smutsar ner vattnet mer än en växtätande art, någon som vet?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret på den frågan blir nog inte det ni förväntat er! Vi förutsätter att det finns lika mycket kväve, fosfor och annat per kg i både den köttätandes och den växtätandes föda. På grund av att det behövs bland annat ett speciellt enzym som fiskar inte har - cellulase - för att effektivt bryta ner cellulosaväggarna i växtmaterialet så uttnyttjar inte fisk växtmaterial speciellt bra. De måste äta betydligt mer växtmaterial för att öka i lika mycket i vikt som sina köttkonsumerande kompisar. Ser vi till tillväxt i kg så smutsar alltså en växtätande ner mer än en köttätare. Ser vi däremot till nedsmutsningen per kg ätet foder så blir nedsmutsningen ganska lika men det verkar som de köttätande smutsar ner mer eftersom de mesta av födan processeras direkt hos fisken (går fort) medans en stor del av den oförbrända växtfödan kommer att processeras av bakterier och andra djur vilket tar tid. Men sett över tid så blir den sammanlagda nedsmutsningen densamma om fodret håller samma mängder av de kritiska ämnena.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sista nio orden?

Är det inte mycket mer kväve och fosfor i den animaliska dieten?

Inte nödvändigstvis - finns många mycket proteinrika grönsaker - ärter, soja och annat. Fosfornivåerna är ungefärligt detsamma vad jag kommer ihåg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...