Gå till innehåll

svullna fingrar efter stor städning


Rekommenderade inlägg

Hej!

igår hjälpte jag en polare att plocka ur all ls och städa hans kar.

I dag så är mina fingrar svullna

pluss att jag har mycket ont i dom kan detta vara ett sammband med städningen i går?

igår kväll kände jag mej även dåsig och febrig =S

någon som känt likanat efter ni har pillat med erat saltkar?

:smiley22:

tack för svar /Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl vara ett samband. Det finns en del, eller rättare sagt, det kan finnas en del gynnare som kan orsaka det du råkat ut för. Ex fireworms.

Kan kanske vara värt att påpeka igen, tvätta händerna innan och efter du rotar i karet. Använd handskar om du vet med dig att du är känslig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej hur ser en fireworm ut?

just nu känns det inte alls bra hoppas at de går över snart =S

Det är en borstmask. Släpper sina hår och sätter sig i huden med sveda,värk och ibland som du säger feberkänsla. Googla på Fireworm så får du lätt träff.

Det är en möjlighet att det Fireworm. Det finns mer som kan orsaka dina fenomen.

Ta på dig ex ett par diskhandskar i plast nästa gång:-).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej hur ser en fireworm ut?

just nu känns det inte alls bra hoppas at de går över snart =S

Om det inte går över skulle jag först ringa sjukvårdsupplysningen och berätta vad som hänt och om de råder dig till det, besöka sjukhus. Känns som om man ska vara försiktig med eventuella förgiftningar. Hellre besöka sjukhuset för "inget alls" än att låta bli och riskera att det blir farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om du inte blivit stungen av nåt så kan en hel dag med armar i vattnet, fingrar som skrapas mot skrövlig sten o ger småsår ge en lätt feberkänsla och ömma fingrar, men om det inte går över på nån dag kan det vara bra att kolla upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja svullnaden har gått ner lite men har rätt ont i fingrarna inu tyvär =S

men käns helt klart bättre :smiley24:

aja det bler nog bättre tills i morgon!

är alla fingrarna svullna, eller bara nån enstaka?..är svullnaden lokaliserad till lederna enbart, eller mer hela fingret?

har du svårt att knyta handen?

är handen värmeökad? rodnad?

ha du synliga sår på händerna?

har de blivit bättre eller sämre sista dygnet?

feber?

Mvh

Doktor Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är alla fingrarna svullna, eller bara nån enstaka?..är svullnaden lokaliserad till lederna enbart, eller mer hela fingret?

har du svårt att knyta handen?

är handen värmeökad? rodnad?

ha du synliga sår på händerna?

har de blivit bättre eller sämre sista dygnet?

feber?

Mvh

Doktor Jonas

Idag är det mycket bättre endast två fingrar som är lite ömma och stela.

i går hadde jag svårt att knyta handen och där var röda prickar såg ut som finnar typ!

feber känsla hadde jag samma kväll som jag rotat i karet!

men som sakt nu är det mycket bättre :nöjd:

undra vad det var? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog känsligare än de flesta, jag får nästan jämnt någon åkomma av korallerna om jag hanterar dem utan handskar.

Xenian får jag små små röda utslag av och det sticks lite som brännäslor (dock väldigt mycket mindre än nässlorna i styrka). Blir tydligast när jag rensar och rycker bort den och jag får Xenia på underarmarna. Dessa utslag försvinner dock väldigt fort (1-2tim).

Av knapparna kliar det bara lite någon minut efter direkt kontakt. Och sedan är det någonting som gör att fingertopparna blir ömma och jag får små små hårda "pluppar" som försvinner efter 1-2veckor, vad det är som skapar denna reaktion har jag inte den blekaste. Men det kan räcka med att jag pillar på lite sten och flyttar någonting som tippar för att få denna effekt. Jag har varit extra försiktig med att inte nuddat några koraller och ändå fått detta symtom. 3v i Thailand och fingrarna var som nya, 1v hemma och det dök upp igen. Nu undviker jag helt att pilla i karet utan använder bara tång och handskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och sedan är det någonting som gör att fingertopparna blir ömma och jag får små små hårda "pluppar" som försvinner efter 1-2veckor, vad det är som skapar denna reaktion har jag inte den blekaste. [...] 3v i Thailand och fingrarna var som nya, 1v hemma och det dök upp igen.

Min diagnos: du är kraftigt allergisk mot det svenska vädret! -sjuk-:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...