Postat 18 mars 200817 år Tjena!Finns det något UV som man skulle kunna få in i sumpen på ett RSM? Funderar på att sätta det i pumpfacket om möjligt.
Postat 18 mars 200817 år Det kommer inte att funka enligt min mening. Du får nog köra en extern uvc. Jag vet hur lite plats det är i pumpfacket, och om du får dit någon pytteliten uvc kommer den inte att göra någon skillnad vad gäller vattenkvalitén samt dessutom hindra vattenflödet så pass att pumparna går torra.
Postat 18 mars 200817 år Författare Köpte ett deltec 10W idag, har spanat lite på facket där pumparna sitter och det kommer med stor sannolikhet att gå att ha det där och använda en av de medföljande pumparna. Den pumpen kommer troligtvis tappa det mesta av sitt flöde men det gör inte så mycket. Men som sagt, det är inte bevisat ännu..Blev just nu sittandes och funderade över om jag verkligen behöver ett UV.. kostade ändå 1400 hos min kära lokala handlare och det känns som de pengarna kunde jag behövt till annat. Hade inte tänkt att lägga något mer på akvariet nu under två månader.
Postat 18 mars 200817 år Hehe, ibland händer det samma sak mig: köper först, tänker sedan. Oftast dyrt i längden.
Postat 18 mars 200817 år Författare Har funderat ett tag på ozon för att försöka få klarare vatten, UVC:n var mest ett köp för att i framtiden om det behövs kanske kunna avhjälpa prick. Blev nämligen lite "skraj" nu när jag köpte fisk i helgen och tycket mig se en prick.. som troligtvis aldrig ens var en prick.
Postat 18 mars 200817 år Hålet där elsladden på "Locket" på Deltec UVC är inte vattentätt. Det kommer in kondens till lysrörssockeln som vittrar sönder.
Postat 18 mars 200817 år Författare Mjo, den är IP67 klassad vilket öppnar för en del tolkningar. http://en.wikipedia.org/wiki/IP_CodeFår lämna tillbaka den då, utanför akvariet är inget alternativ alls..
Postat 18 mars 200817 år Du får tolka det hur du vill. Genomföringen för elsladden är inte vattentät. Ett 22w UVC höll ungefär ett halvår hos en kompis till mig i backfacket på ett percula 120. Och lysrörskontakten var genomärgad. Jag hade själv kollat dragavlastningen när vi satte ihop karet så jag vet att det var korrekt monterat.
Postat 18 mars 200817 år Författare Menar inte att du har fel utan rätt, att den är IP67 klassad gör det hela lite luddigt. Hade den varit IP68 klassad så hade det varit ok.
Postat 19 mars 200817 år Jag använder pump huvudet från pumpen nedan i pumpfacket i mitt RSM, den har inbyggda UV LED-dioder. Om den fungerar bra vet jag inte men jag har inte haft några problem i mitt RSM med prickar eller nått annat.http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_12/innerfilter_1210/unifilter_1000_uv__50-1000l/h_1847.html
Postat 19 mars 200817 år Författare Skulle kunna bygga något eget med UV-LED.. problemet är bara att få tag i bra dioder.
Postat 19 mars 200817 år Jag har inte hört talas om lysdioder med rätt våglängd - ungefär 250 nm.UVA duger inte.
Postat 19 mars 200817 år Författare Det finns en del med den våglängden, problemet är väl att vet hur många som behövs för att det ska få någon effekt. Dioderna är rätt dyra med och finns varken på farnell eller ELFA..http://www.roithner-laser.com/LED_UV_SEOUL.htm
Postat 19 mars 200817 år Det lär nog behövas många. Jag uppskattar verkningsgraden på ett UVC lysrör till runt 40%.Jag hittade ett rör fån USA med 11w in och 8 w ut enligt tillverkaren.
Postat 19 mars 200817 år https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=17017&langId=-1&parent_category_rn=10591om länken funkar så finns där innerfilter med inbyggd UVC, vet att tex zoogiganten hade "pumphuvudet" liggaden i rsmet på skummaren's en sida ,innan doppvärmaren. finns ju ett par dorisar i deras visninsbalja.har ingen personlig erfarenhet av detta dock..
Postat 19 mars 200817 år Författare Efter att ha tittat på det lite närmare tror jag med att UV LED har alldeles för låg effekt för att kunna göra någon större nytta.
Postat 26 mars 200817 år Hallo använder själv ett uvc som jag har lagt i sumpen likadant som zoogiganten har i sitt, fungerar utmärkt enligt mina erfarenheter min palletkirurg är superfin i färgerna och naturligtvis uta prick bifogar här med en liten bild
Postat 26 mars 200817 år Författare Du vet inte något om tillverkare & modell?Får annars ta och ringa och höra med dem imorgon..
Postat 6 april 200817 år Författare Blir ett externt deltec 10W med en Micro-Jet MC450, orkar inte bry mig om att hitta / bygga något bättre. Får köra det nattetid för att klara problemen med överhettning av akvariet..
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.