Gå till innehåll

UVC till ett RSM


PatrikB

Rekommenderade inlägg

Det kommer inte att funka enligt min mening. Du får nog köra en extern uvc.

Jag vet hur lite plats det är i pumpfacket, och om du får dit någon pytteliten uvc kommer den inte att göra någon skillnad vad gäller vattenkvalitén samt dessutom hindra vattenflödet så pass att pumparna går torra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte ett deltec 10W idag, har spanat lite på facket där pumparna sitter och det kommer med stor sannolikhet att gå att ha det där och använda en av de medföljande pumparna. Den pumpen kommer troligtvis tappa det mesta av sitt flöde men det gör inte så mycket.

Men som sagt, det är inte bevisat ännu..

Blev just nu sittandes och funderade över om jag verkligen behöver ett UV.. kostade ändå 1400 hos min kära lokala handlare och det känns som de pengarna kunde jag behövt till annat. Hade inte tänkt att lägga något mer på akvariet nu under två månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat ett tag på ozon för att försöka få klarare vatten, UVC:n var mest ett köp för att i framtiden om det behövs kanske kunna avhjälpa prick. Blev nämligen lite "skraj" nu när jag köpte fisk i helgen och tycket mig se en prick.. som troligtvis aldrig ens var en prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får tolka det hur du vill. Genomföringen för elsladden är inte vattentät. Ett 22w UVC höll ungefär ett halvår hos en kompis till mig i backfacket på ett percula 120. Och lysrörskontakten var genomärgad. Jag hade själv kollat dragavlastningen när vi satte ihop karet så jag vet att det var korrekt monterat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=17017&langId=-1&parent_category_rn=10591

om länken funkar så finns där innerfilter med inbyggd UVC, vet att tex zoogiganten hade "pumphuvudet" liggaden i rsmet på skummaren's en sida ,innan doppvärmaren. finns ju ett par dorisar i deras visninsbalja.

har ingen personlig erfarenhet av detta dock..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallo använder själv ett uvc som jag har lagt i sumpen likadant som zoogiganten har i sitt, fungerar utmärkt enligt mina erfarenheter min palletkirurg är superfin i färgerna och naturligtvis uta prick bifogar här med en liten bild

post-3655-14468915274148_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...