Gå till innehåll

pinsamt men sant


Orion

Rekommenderade inlägg

Jag hade inte gjort rent filtermaterial i sötvatten eftersom det skadar/dödar den bakterieflora som lever där. Krama ur den i en spann med vatten från akvariet nästa gång är mitt råd. Nu är "risken" att bakterierna måste börja om från noll vilket kan vara ett problem om filtret utgör en stor del av filtreringen. Vad var det för filter?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte gjort rent filtermaterial i sötvatten eftersom det skadar/dödar den bakterieflora som lever där. Krama ur den i en spann med vatten från akvariet nästa gång är mitt råd. Nu är "risken" att bakterierna måste börja om från noll vilket kan vara ett problem om filtret utgör en stor del av filtreringen. Vad var det för filter?

Mvh Peter

Utan att starta en tråd som blir typ fyra mil lång av detta. Men att ta filtren som sitter på typ pumparna och skölja av dom under kranen funkar hur bra som helst. Har gjort det i 10 års tid nu utan att märka några negativa effekter av det. När jag gör rent skummare,fosfatfilter,kalkreaktor,sumpen,pumparna,alla slangar,UV osv alltid vanligt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gör rent skummare,fosfatfilter,kalkreaktor,sumpen,pumparna,alla slangar,UV osv alltid vanligt vatten.

Men det är ju skillnad på mekaniska, kemiska och biologiska filter. Jag skulle iaf köra de biologiska filterena i akvarievattnet, för att försöka behålla lite av bakteriefloran.

Sen kan man ju diskutera biologiska filters vara eller icke vara men det är en annan tråd :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att starta en tråd som blir typ fyra mil lång av detta. Men att ta filtren som sitter på typ pumparna och skölja av dom under kranen funkar hur bra som helst. Har gjort det i 10 års tid nu utan att märka några negativa effekter av det. När jag gör rent skummare,fosfatfilter,kalkreaktor,sumpen,pumparna,alla slangar,UV osv alltid vanligt vatten.

Om du/ni läser mitt inlägg igen så pratar jag förstås bara om filtermaterial, där man strävar efter att ha en fungerande bakteriekultur, och gör även distinktion på hur stor del av den totala filtreringen som filtret utgör (filter på pumpar har självklart mycket marginell inverkan och det tror jag nog du själv inser).

Självklart kan man tvätta resten av utrustningen i sötvatten men uppfyller det aktuella filtret en reningsfunktion och man vill bevara bakteriefloran så bör man inte skölja denna i sötvatten, det var allt jag ville säga som svar på trådkaparens fråga om det går lika bra att skölja filter i sötvatten. Att säga att det går lika bra att skölja allt i sötvatten håller jag inte alls med om och hade jag följt det rådet i mina odlingar där i princip hela reningen sköts med filtermaterial så hade inte mycket blivit långlivat.

Skölj din foam och biobollar i saltvatten nästa gång Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...