Gå till innehåll

Starta ett kar eller ej?


Blodapelsin

Rekommenderade inlägg

Hej Hej, är ny här på forumet (va snäll mot mig :D)

Ska inom kort flytta hemifrån till min egen lägenhet, så kommer flytta ifrån vårt akvarium...

Funderar nu starkt på att starta ett saltvattenskar, min dröm inom akvarievärlden har alltid varit att ha en Drakfisk (Pterois volitans). Har ingen erfarenhet av slatvatten (men har skött sötvattenskar i många år). Så undrar om det ens är något att sikta på.

Har suttit och läst lite på sistone och kommit fram till att jag behöver ett 400L+ till en fullvuxen Volitans, vilket låter lite stort så har funderat lite på en dvärgdrake också (Dendrochirus brachypterus eller Dendrochirus zebra) som bara verkar behöva 120L+.

De saker jag tänker mest på just nu gäller akvarie och pris, ska man ge sig på att köpa delar och bygga ihop ett kar, sump och tillbehör själv eller ska jag köpa ett färdigt packet. Vilket tjänar man mest på? (händighet och tekniskt kunnande är inget som det råder brist på, om man får säga så utan att låta för självsäker, så sätta ihop ett eget fixar jag troligtvis utan allt för stora problem bara jag får reda på vilka saker som behövs :P) Det andra är: hur mycket kan ett 400L respektive ett 120L kosta att köpa och driva runt?

Tacksam för alla kommentarer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att du skall starta ett saltkar.

Förmodligen gör du din bästa affär om du köper hela paketet av någon som ledsnat. Beroende på hur mycket teknik man vill ha så är summan för ett saltkar väldigt varierande.

Skall du bara hålla dig till drakfisk och kanske några andra fiskar så krävs inte speciellt mycket teknik.

Ett kar på något/några hundra liter kostar snabbt 10 000 - 15 000 kr att få igång. Storleken och priset har absolut en viktig relation, även om många vill påstå motsattsen.

Har du kollat runt bland annonserna här på SG?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hej, är ny här på forumet (va snäll mot mig :D)

Ska inom kort flytta hemifrån till min egen lägenhet, så kommer flytta ifrån vårt akvarium...

Funderar nu starkt på att starta ett saltvattenskar, min dröm inom akvarievärlden har alltid varit att ha en Drakfisk (Pterois volitans). Har ingen erfarenhet av slatvatten (men har skött sötvattenskar i många år). Så undrar om det ens är något att sikta på.

Har suttit och läst lite på sistone och kommit fram till att jag behöver ett 400L+ till en fullvuxen Volitans, vilket låter lite stort så har funderat lite på en dvärgdrake också (Dendrochirus brachypterus eller Dendrochirus zebra) som bara verkar behöva 120L+.

De saker jag tänker mest på just nu gäller akvarie och pris, ska man ge sig på att köpa delar och bygga ihop ett kar, sump och tillbehör själv eller ska jag köpa ett färdigt packet. Vilket tjänar man mest på? (händighet och tekniskt kunnande är inget som det råder brist på, om man får säga så utan att låta för självsäker, så sätta ihop ett eget fixar jag troligtvis utan allt för stora problem bara jag får reda på vilka saker som behövs :P) Det andra är: hur mycket kan ett 400L respektive ett 120L kosta att köpa och driva runt?

Tacksam för alla kommentarer

Frågar du oss på gudien, där vi alla är insnöade Aspergeroida personligheter:snurrig: (ett krav för att bli saltvatensakvarist:cool:), så blir alltid svaret ett rungande JA på frågan om du skall starta ett saltvattensakvarium;)

Mitt förslag:Om det är ditt första kar, och du inte vill lägga för mkt pengar, finns det idag färdiga paket med små sk nanoakvarium. READ SEA MAX är ett bra nybörjarakvarium, som ändå är lite större änet nanoakvarium, och relativt billigt. Kör på et sådant i nåt år, o sen när du blivit riktigt biten (vilket du kommer at bli!), så uppgraderar du till ett större.

Välkommen i gänget;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag började med salt var att jag skulle ha Drakfisk. Men när jag väl hade ett kar och tiden gått lite, kändes draken inte längre viktigast. Det finns så många andra vackra fiskar och koraller.

Om du köper en Volitans och planerar att ha den tills den blir riktigt fullvuxen, skulle jag tro att även 400L är i minsta laget. (man ser inte så sällan drakar till salu)

Tänk på att en drake: äter/skitar ner ganska mycket (värdena); ibland svår att få att äta; ofta bara står stilla mot ngn sten; äter upp de fiskar den kan få in i munnen och är giftig.

Men visst är de läckra, jag förstår om du köper en.

Jag skulle själv fortfarande vilja ha en D. zebra eller brachypterus...

Lycka till med saltplanerna och välkommen till SG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...