Gå till innehåll

coral vitalizer


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Tack för svaren.Vi kommer väl inte längre då Pohl valt att inte skriva ut innehållet. Måste passa på o säga att det är otroligt korkat av honom att välja den linjen. Jag kan lova att han förlorar ett mkt stort antal kunder på de. Saltvattensakvarister är vetgiriga o envisa små figurer, med oftast dessutom mycket kunskap. Jag vill i alla fall veta vad jag stoppar i burken.

Christer: Jag trodde också coral snow o marine snow va ungefär samma sak, men blir osäker på de nu när man läser de lilla som ändå står på coral snow. Om jag minns rätt nu så innehåller den kalciumcarbonatkristaller eller nåt liknande o inget organiskt material...marine snow innehåller bara plankton, o inget oorganiskt. Frågan e om detta inte är helt två olika grejer med missvisande lika namn..??..vad tror du/ni.?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade spilla ut en slatt på mattan och jag torkade upp det med hushållspapper och vad luktade pappret, jo ättika! Det verkar som om många av hans produkter luktar åt detta hållet men jag kan inte säga att alla innehåller ättika men det kan ju vara så han använder det som ett konserveringsmedel, coral vitalizer kan kanske innehålla fiskleverolja också, andra rykten säger att det innehåller aromatkrydda. Jag har blivit förkyld så att smaka på CV'n är ingen idé just nu men om någon annan vill göra ett försök så vore det ju intressant i vetenskapens namn.Jag är vetgirig och just därför tycker jag det vore intressant att veta vad det är man häller i karet inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas vad e det som e korkat av Pohl att inte redovisa vad han har i flaskorna? Jag kan läsa mellan raderna på forumet att det finns några kritiska personer till KZ men ändå så finns det en nyfikenhet på att ta reda på vad som finns i flaskorna.Jag försvarar inte Mr Pohls agerande att inte redovisa innehållet men av ren nyfikenhet så undrar jag varför det e så viktigt att veta.I din bransch Jonas har väl tex medicin företagen långvariga patent på sina produkter för att tjäna stora slantar och slippa billigare mediciner som e kopierade och forsknings fria.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korkat Magnus att han inte säger att det e en kolkälla i produkten,det kan jag köpa men jag vill se det karet i Sverige som ligger så lågt i närings ämnena att det kraschar av några droppar CV.Tror att man ska vara nyfiken på olika produkter men att blanda dom olika metoderna tror jag inte på.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korkat Magnus att han inte säger att det e en kolkälla i produkten,det kan jag köpa men jag vill se det karet i Sverige som ligger så lågt i närings ämnena att det kraschar av några droppar CV.Tror att man ska vara nyfiken på olika produkter men att blanda dom olika metoderna tror jag inte på.Patrik

Tja, titta på mina... Alla gånger jag prövat så händer samma sak - fosfatet dyker och RTN syns på en del koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus det är inte produktens fel utan det är du själv som som inte mäter eller läser av korallerna.Jag själv häpnar över hur mycket folk som aldrig e nöjda utan ska ta det lite längre hela tiden.Jag själv har inte så fina färger på mina koraller men jag kör KZ till 60-70% och matar mina fiskar minst 2ggr om dagen och mitt kar e riktigt stabilt.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skicklig - jag vet inte det men tack endå!

Det är inte för korallernas skull utan för att det är enklare att hålla akvariet fritt från alger så! Korallerna är lika fina utan! Mer för att få akvariet att se riktigt friskt ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas vad e det som e korkat av Pohl att inte redovisa vad han har i flaskorna? Jag kan läsa mellan raderna på forumet att det finns några kritiska personer till KZ men ändå så finns det en nyfikenhet på att ta reda på vad som finns i flaskorna.Jag försvarar inte Mr Pohls agerande att inte redovisa innehållet men av ren nyfikenhet så undrar jag varför det e så viktigt att veta.I din bransch Jonas har väl tex medicin företagen långvariga patent på sina produkter för att tjäna stora slantar och slippa billigare mediciner som e kopierade och forsknings fria.Patrik

Hej

Att han är korkad som gör så är min högsta personliga tolkning. I hans kläder skulle jag vart medveten om att målgruppen för produkterna är mkt avancerade akvarister, och dom brukar som regel vilja veta vad dom lägger i sina burkar värda en smärre förmögenhet.

jag är alltså inte kritisk mot KZ, utan mot företeelsen att hålla innehållet hemligt, tillika förundrad över hur en affärsman kan välja den linjen.

I min branch patrik, hade inte ett läkemedel kommit i närheten av ens ett försöksdjur, om man inte visste exakt vad de innehöll. Sen att vi inte vet vad grejerna har för effekt..det är en annan sak..men om vi bara visste vad de innehöll, så får man ansvara för analysen o värderingen av preparatets nytta själv. Nu har man ingen möjlighet att göra en sådan värdering.

Visst kan man nöja sej med att titta på Pohls burkar o se att korallerna lever, och i mångas ögon är snygga. Men de räcker faktiskt inte som argument att de funkar...vi vet ju att de finns inte två akvarium som är lika, o när nåt såväl dåligt som bra händer i ett akvarium kan de bero på en av hundra saker...jag tycker bara de finns nackdelar, för alla, att hemlighålla ett innehåll..i synnerhet i en sådan här komplex hobby.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus det är inte produktens fel utan det är du själv som som inte mäter eller läser av korallerna.Jag själv häpnar över hur mycket folk som aldrig e nöjda utan ska ta det lite längre hela tiden.Jag själv har inte så fina färger på mina koraller men jag kör KZ till 60-70% och matar mina fiskar minst 2ggr om dagen och mitt kar e riktigt stabilt.Patrik

Hej Patrik! OK! Kan bara gratulera dig till att vara en bättre akvarist än vad jag är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas jag tror att Pohl inte e villig att sälja sina produkter billigt och att ingen ska få kopiera hans produkter.Det e en lätt metod om man följer den och att han har nog med bevis på att den fungerar.Om karet kraschar så e det pga akvaristen och inte på metoden.Jag tänkte mest på att medicin företagen som forskar fram en produkt för flera miljoner vill inte få den kopierad förens den betalat sig.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas jag tror att Pohl inte e villig att sälja sina produkter billigt och att ingen ska få kopiera hans produkter.Det e en lätt metod om man följer den och att han har nog med bevis på att den fungerar.Om karet kraschar så e det pga akvaristen och inte på metoden.Jag tänkte mest på att medicin företagen som forskar fram en produkt för flera miljoner vill inte få den kopierad förens den betalat sig.Patrik

ok..jag förstår vad du menar med parallellen:)

Dock tror jag fortfarande Pohl tänker fel...för konceptet med kolkällor o bakterier är redan kopierat o inga svårigheter att kopiera. Pohl har inte kommit på nåt som vi inte alla andra också vet. Fauna marine har ett eget, säkert likvärdigt system..o vem som helst av oss skulle nog kunna snickra ihop et eget zeovitpaket...kolkällan är ingen nyhet, o att ha ett substrat där bakterierna trivs är självklart...jag ser inte zeovit som en ny metod...de är ju den gamla vanliga kolkällan, bakterier, o en del mat åt bakterierna. Många av oss kör mer eller mindre med dessa metoder sen länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Må hända att det inte e något nytt men du måste inse att det är mycket stabilare i dag med kolkälle metoden i dag än förr.Jag tror Pohl har skapligt på fötterna vad det gäller sin del och kolla ZEOvit forumet e skapligt välbesökt.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Må hända att det inte e något nytt men du måste inse att det är mycket stabilare i dag med kolkälle metoden i dag än förr.Jag tror Pohl har skapligt på fötterna vad det gäller sin del och kolla ZEOvit forumet e skapligt välbesökt.Patrik

nja..menar du att zeovit är ett stabilt sätt att bruka kolkällan...okej..jag hkör inte zeovit själv, så möjligen är jag ute på hal is...men stabilt är de väl de sista jag förstått att zeovit är. Nör de funkar, o man gör rätt, o sköter de varje dag, så är de säökert jättebra...men man balanserar på gränsen till RTN pgr av zooxanthellsvält..korallerna blir exremt beroende av att matas...o de är ett hazardspel att driva koraller som inte kan luta sej emot de trygga zooxanthellvärdskapet. Jag betraktar zeovit som synnerligen instabilt system, om än delikat.

Jag tror på nöringsbegränsning o allt de där..men jag håller med aquario i de att zooxanthellen är livsviktig, och när man trycker ner den, så kan de gå illa (o dessutom inte med nödvändghet ge snygga koraller)

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...