Gå till innehåll

Hur flytta akvarium?


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Ska snart flytta och undrar hur jag på bästa sätt ska flytta mitt saltvattensakvarium på 240 liter, uppstartad i höstas?

Har lite mjukkoraller samt ett clownfiskpar, två putsarräkor plus lite andra lägre djur. Har nyligen fått bra balans i akvariet och är rädd att det ska krasha vid flytten.

Alternativet jag har är att sälja sten, fisk och andra lägre djur och behålla akvariet och ev prylar för senare uppstart. Väntar barn och ska ha till sommaren så det blir lite mycket om akvariet börjar krångra. Finns det intresse att köpa levande sten och fiskar mm om jag väljer det andra alternativet?

Mvh,

Lilla Nemo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en dag med att flytta allt.

Lägg koraller och fisk i en stor hink/spann

Flytta vatten och LS i hinkar

Flytta karet bygg upp igen med LS och häll i vattnet ej slumpen då det oftas är en massa skit med.

Lägg i fiskar och koraller

Toppa upp med nytt vatten för det som fattas.

Detta gjorde jag nu då jag flyttade utan några förluster eller krash

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passa på och gör ett större vattenbyte i samband med flytten. Det gjorde jag när jag flyttade ett kar och jag gjorde också ett antal mindre vattenbyten under den närmaste tiden efter. Försök om möjligt ha sanden så orörd som möjligt, speciellt om du har en djupare sandbädd och sug ut så mycket som möjligt av vattnet. Om det är möjligt - flytta karet med sanden i. Så har jag flyttat ett antal kar och det har gått bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GRATTIS till att ni ska få barn. KUL!

Jag har inte sett dig här på länge och har därför undrat om du lagt ner. Bra att du inte har gjort det. Jag kan inte ge dig mer råd med flytten än du redan fått av Christian och Lasse som båda är duktiga akvarister!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack för svaren!

Räcker det att spara hälften av vattenvolymen i dunkar och sedan fylla på med vatten?

Jag har lite sand på botten och det går säkert att låta den ligga kvar utan att det blir alltför tungt.

Jag hoppas verkligen att mina kära djur överlever traumat.

Vi ska flytta inom orten så det är inte speciellt långt.

Anledningen att jag inte varit aktiv på forumet på senare tid beror mest på trötthet och att det varit så mycket annat att tänka på. Ett tag funderade jag på att lägga ner för akvariet blev lite eftersatt men det klarade sig fint ändå och nu känner jag mig mer motiverad.

/Lilla Nemo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver du hinkar/spänner så kolla med en lokal bagare. De brukar få Sirap i 20liters hinkar/spänner köpte mina för en 10:a styck

Hadde sådana då jag flyttade nu.

Synd att du ej bor närmare skall slänga de jag har.

En ide är att du gör osmosvatten klart innan flytten så du kan blanda till saltvatten då du är i den nya lägeheten.

Får du ej till vatten så fort så spelar det ingen roll att karet är halvtomt nån dag eller tre. Bara koraller, LS och fisk har vatten överhuvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...