Gå till innehåll

Ny Bubble King skummare - Supermarine 250


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Det finns två sätt att montera den på. Måtten blir 48 x 36 cm resp 50 x 30 cm. Min egen reflektion är att man behöver ytterligare någon centimeter för att sladden skall få plats.

Tack för det ! Men för att vara säker innan jag beställer sump vilket mått är vilket???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag bedömer att jag behöver 48 x 38 cm utrymme i sumpen.

Observera att BK Supermarinemodellen redan blivit något uppdaterad i sin konstruktion. Min resonator ser något annorlunda ut än den på wrangs bild. Efter att jag köpt min modell har det kommit ytterligare en modifikation, nämligen en förlängning på konen ovanför gallret, se RC-trådarna för bilder.

Som jag beskrivit tidigare, Supermarineserien är framtagen för att passa något lägre sumputrymmen. BK Supermarine 250 är 55 cm hög i standardutförande, och kräver bara 1 cm (!) extra för att lyfta av hela skummarkoppen. Den gamla BK-serien går att specialbeställa ned till 55 cm höjd, men då på kompromiss med effektiviteten. BK SM 250 ska ju ha samma kapacitet (grovt sett) som en vanlig BK 300. Klaus Jansen från Royal Exclusiv beskriver dock i en RC-tråd att om man vill komma ned i riktigt låga näringsnivåer så är fortfarande en (omoddad) gammal BK bättre pga den extra höjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan synlig skillnad är "konan" i botten, vilket borde minska risken att det går oskummat vatten genom skummaren..

/ PP

Det är just den nya konen som gör att skummaren inte behöver bli lika hög som den gamla serien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BK SM 250 ska ju ha samma kapacitet (grovt sett) som en vanlig BK 300. Klaus Jansen från Royal Exclusiv beskriver dock i en RC-tråd att om man vill komma ned i riktigt låga näringsnivåer så är fortfarande en (omoddad) gammal BK bättre pga den extra höjden.

I ett normalbelastat akvarium på 500-1000 så är dessa skummare klart överdimensionerade. Så BroderIsak skall nog fundera några gånger på vilken storlek han skall välja! Kanske han skall prova en mindre modell! ;)

Min BK300 jobbar inte ihjäl sig i mitt kar med 17 fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är min nya BK överdimensionerad även för mitt 650-literskar, men det är ju inte det som är poängen ;)

Om man får en olycka i karet, kan det vara bra att ha en skummare med hög kapacitet. Så här står det i instruktionen "Increasing flow-through may be advisable on tanks with many fish or in the case of disaster. A dying big Tridacna, algae emitting spores or poisoning triggered by dying animals or similar reasons require a fast and wet foaming."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Calle! Jag är själv mycket nöjd med att ha rejäl överkapacitet. Jag kan mata hur mycket jag vill och har en bra försäkring mot oväntade dödsfall och andra små otrevligheter.

Enda kruxet är att korallerna blir lite ljusa i färgerna bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 2st 250 Supermarine i våra temporära system. Grymma skummare, enkla att ställa in och enkla att göra rent. Skruven på inloppet kan skruvas ut som det redan noterats (om man vill att den ska vara lite mindre effektiv...). Annars är den fabriksinställd med prickarna mot varandra med skruven längst in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu testkört min BK SM 250 i badkaret. Bubblandet blev inte alls imponerande i sötvattnet, så jag avstår att lägga ut fotona. Enligt åsikter i en tråd på RC bubblar inte sötvatten lika bra pga densiteten och avsaknaden av proteiner i vattnet.

Nåja, till helgen ska det bli installation av! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag var så inställd på att kunna ta hem min sump redan igår så jag var tvungen att köpa mig en doserpump till mina Ballingvätskor som tröst, det går ju sällan att komma hem från en handlare tomhänt ;) Men jag sitter bara och sneglar på skummaren istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är äntligen den nya sumpen hemma!

Mellanväggen i sumpen har jag just silikonat fast, då jag behövde finjustera måtten. Det är ganska små marginaler med måtten i sumpen. I det långsmala facket ska returpumpen (Red Dragon) och ett ännu inte inköpt zeolitfilter sättas. Jag har ytterligare en glasskiva för att kunna göra en komplett "baffel" med jag tvivlar på att den får plats. Jag får se när all annan teknik är iplockad i sumpen.

Silikonet som mellanväggen är fäst med ska härda ett dygn enligt instruktionen. Men jag borde nog kunna ta sumpen i bruk redan ikväll, jag silikonade ganska tunt och det är ju inte kritiskt om något skulle hända (det är ju bara en mellanvägg...). Snart så sätts den i drift! :)

post-1358-14468915344347_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den igång!

Kul att se det vackra vita skummet komma fram. Jag bara väntar på det bruna klägget nu.

lindholm: Skummaren står i ett fack som är 49x38 cm, det är precis så tajt man kan göra det.

I det tomma mellanrummet mitt mellan sumparna ska jag snart installera min Grotech doserpump för Balling.

Min Fauna Marin Ultra Skim skummare som jag hittills kört detta kar på ska nu få arbeta i mitt Fish Only-kar istället, där den får avlösa en trotjänare i form av en AM Turboflotor.

post-1358-14468915346675_thumb.jpg

post-1358-14468915346849_thumb.jpg

post-1358-14468915347057_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...