Gå till innehåll

Ny Bubble King skummare - Supermarine 250


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag kunde inte motstå frestelsen att köpa hem den Bubble King Supermarine 250 som stått hos lokala handlaren ett tag. Manual följer inte med, så jag är lite osäker på hur jag ska bygga sumpen omkring den. Jag har förstått att den ska ställas in så att vattennivån i skummaren når upp till "kragen". Men hur är det med vattennivån i sumpen? Spelar det någon roll?

post-1358-1446891525553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ska ha BK-summaren till mitt 650-liters revkar. Jag vet att den är aningen överdimensionerad, men en del av nöjet med denna hobby är ju att hålla drömmen om "nästa kar" vid liv ;) Men kanske vore det en idé att en dag koppla ihop karen på något sätt.

I mitt revkar står nu en FM-skummare som istället får betjäna mitt 425-liters FO-kar. I FO-karet står nu en AM Turboflotor som istället får bli reservskummare och skummare till karantänskaret (jag ska faktiskt verkligen försöka köra alla nyinköpta fiskar i karantän i fortsättningen. Det är enkelt att lova sig själv detta, jag hoppas att jag lyckas med det också).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle,

Det är bara att gratulera, jag såg en i drift idag.....en fröjd för ögat med massor av tjock brun "gucka" som kom upp i skummarkoppen.

Jag är lite nyfiken på konstruktionen, vad är det för typ av impeller. Är det ett nålhjul eller? Och vad är vitsen med den hålade plattan i botten?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite nyfiken på konstruktionen, vad är det för typ av impeller. Är det ett nålhjul eller? Och vad är vitsen med den hålade plattan i botten?

/ Hälsningar Pär

Jag är ingen expert själv när det gäller konstruktionen, men det finns säkert andra som kan förklara den hålade plattan i botten. Jag skulle gissa att det fördelar bubbelmängden på ett jämnt sätt.

Jag tror att BK har använt impellrar med titanpiggar, men när jag läser etiketten på pumpen (se bild) verkar de ha en ny konstruktion som jag inte hört talas om. Återigen, någon annan kan säkert förklara :)

post-1358-14468915257266_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du själv styra denna pumpen Calle?

Vad jag har förstått så justeras luftintaget genom att skruva på den röda rörbiten som sitter i inloppet till pumpen (se bilden i första inlägget). Den röda rörbiten är gängad in i den grå rörbiten i inloppet, och fortsätter ganska långt in i den grå rörbiten. Det finns en "prickmarkering" på den röda rörbiten som ska stämma överens med en prickmarkering på den grå rörbiten om luftvolymen är optimalt inställd. Se bilder ganska långt ned på sid 7 i denna tråd

Bild 1

Bild 2

Genomströmningsvolymen justeras väl genom att rotera den vertikala stapeln vid utloppet av skummaren (vilket fungerar som en form av knivventil vid utloppet av skummaren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer jag läser i RC-tråden om denna skummare, desto mer förväntansfull blir jag.

Spännande också med den nya Carbon-POM-Needleweel. Jag hittade följande kommentar på RC från Klaus Jensen, "Direktor" på Royal-Exclusiv:

@ Lifetime warranty...

the bearings inside the Pumps, have lifetime warranty, not the completed Pump. RE using Siliciumcarbide-Bearings. Thats the hardest Bearing-Material for Pumps. The next Hardness-Step was a Diamond...

Thats important for Skimmer-Pumps. Carbon Bearings are to soft and the Pump begining with vibrations. RE is the only Manufacturer, where using this expensive bearings for submersible Pumps..... thats one of the little important Points where is the different of all the BK-Fakers....

regards... Klaus

Klaus utlovar också en del nyheter till Interzoo i Nürnberg i maj (bl.a. en BK Supermarine 300), det ska bli kul att besöka och se.

Klaus beskriver senare i tråden att kapaciteten på pumpen ska gå att ändra på något sätt, exakt hur förstår jag inte. I vilket fall som helst förklarar han att hög pumpkapacitet inte nödvändrigtvis är lika med mycket "skimmate":

the Pump for the BK-DeLuxe have 58 Watt. The Deluxe are 65 cm high. More high = more Power..

the Supermarines are 55 cm high = less high = less Power. And it is possible for more less Power. Drill the adjustable nozzle and you change the Powerconsuption. So it is possible, for reduce the flowrate with the Red Dragon Pumps, with adjustable nozzle and you have 28 Watt, an half drill more, you have 33 Watt, and so on. You have it in the hand, how many Powerconsuption you are want : more flowrate = more Powerconsuption. The 45 or 58 Watt is the maximum-energyconsuption, when the nozzle i wide open....

High flowrate is not more skimmate. High flowrate = more turbulences inside the Column. More turbulences, destroyed the Foam in the neck.

Designen för den nya Supermarine-serien har en hög kapacitet jämfört med de andra BK (BK Supermarine 250 och BK Deluxe 250 har ju båda kapaciteten 2000 liters system), vilket Klaus förklarar med:

the Cone design ( 40-50% of the Column, not 100 % Cone ) is very efficient, ore this is not only the Point, what make a good Skimmerdesgin. Many more Points make a good Skimmer-Performance. I can not posted in Public Forums, what is important for a good skimmerperformance..., You now, the competition reads here also....

The question, what Line is better, the Deluxe or The Supermarines, is hard to answer. The rating is near the same. The Deluxe-modells have more adjustments.... for a beginner the SM is the simpler skimmer, the Deluxe is more for the Profi-Reefers......

Slutligen konstaterar jag att SM 250-modellen redan kommit ut i en uppgraderad modell, vilket förklaras i denna tråd. Ryktet säger att den första versionen (som jag har köpt) kan ha problem med utströmmande mikrobubblor, men det är som sagt bara rykten på RC än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle skall du på Interzoo mässan också???

Japp,

Låt oss uppdatera tråden om vilka som ska dit!

Själv tyckte jag locket var tillräckligt imponerande, vägde närmare ett kilo tror jag !

.

Japp,

Locket är större än vad man tror på bilden. Se handen som jämförelse.

post-1358-14468915260552_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle,

Det är bara att gratulera, jag såg en i drift idag.....en fröjd för ögat med massor av tjock brun "gucka" som kom upp i skummarkoppen.

Jag är lite nyfiken på konstruktionen, vad är det för typ av impeller. Är det ett nålhjul eller? Och vad är vitsen med den hålade plattan i botten?

/ Hälsningar Pär

Är det samma skummare som där du var i dag så borde det inte vara omöjligt att få låna instruktionsboken och ta lite kopior. Är det samma Pär? Calle du får säga till går det säkert att ordna om Pär säger jag på frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det samma skummare som där du var i dag så borde det inte vara omöjligt att få låna instruktionsboken och ta lite kopior. Är det samma Pär? Calle du får säga till går det säkert att ordna om Pär säger jag på frågan.

Som sagt, jag fick inte med någon instruktionsbok, och det ligger verkligen inte någon i originalkartongen heller. Samtidigt hänvisar jänkarna på RC till "the manual", så någon sorts instruktion borde finnas nånstans. Någon som vet hur man får tag på instruktioner till BK?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så SUGEN på denna skummare........ Nån som vill köpa min ATI 250 billigt kanske ( sorry calle om jag inte håller mig till ämnet)

Skummare kan man ha mycket åsikter om. Det är ju inte så många som jämfört skummare sida-vid-sida, men här är en åsikt från RC:

I went with the BK Supermarin for serveral reasons, most the same as yours.

Double Conical design supposed be very efficient

BK Quality and Craftsmanship

Energery efficient for it's skimming capabilities.

2000 L/H!!

A little bit cheaper then Deluxe. I actually got a great deal on the Supermarin.

And most importantly, I was able to get it right away! smile.gif

I was really debating hard between the Supermarin 250, Deluxe 250 Internal, and the ATB Medium.

I was lucky enough to see both the Supermarin 250 and the ATB Medium side by side this past weekend. The Super pulling twice as much air as the ATB and the needle vs mesh finally convinced me to go with the Supermarin 250.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det samma skummare som där du var i dag så borde det inte vara omöjligt att få låna instruktionsboken och ta lite kopior. Är det samma Pär? Calle du får säga till går det säkert att ordna om Pär säger jag på frågan.

Jag kan faktiskt inte svara på den frågan .... förutom att det var en bubble-king 250. Men at det är en något äldre version. Det är det enda jag kan säga om den.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...