Gå till innehåll

Problem med Fosfat


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

Tog värderna igår efter att ha haft en REJÄL aljblomning när vi vart bortresta i 2 dagar. Vi såg knappt fiskarna. Märkligt! Alla värden var bra utom Fosfat som var så blått som det kan bli. Hur skall jag sänka fosfaten??? Jag har idag 2 fiskar och 2 räkor i akvariet + några erimiter. Är det farligt med hög fosfat??

Tacksam för alla svar!

Botan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du i Saltvattenskemi för Dummies, så kan du läsa följande:

13.3 Högt Fosfat

13.3.1 Påverkan

• Ökad algtillväxt

• Tillväxten av koraller kan påverkas negativt

13.3.2 Vanliga Orsaker

• För mycket matning av foder som innehåller fosfat

• Tillförsel av kranvatten

• ’Orena’ produkter som innehåller fosfat används vid tillförsel av tex kalcium eller

buffertlösningar

• För mkt levande (djur, alger) i akvariet som tillför fostfat genom avfall eller när något

djur dör

• Gammal sand eller levande sten som samlat på sig fosfat

• Lågt pH

13.3.3 Åtgärder

• Algfilter med macroalger som tex Calupera som skördas regelbundet så fosfat samt

nitrat reduceras

• Använd bara osmos vatten

• Fosfatbindnings medel

• Fosfatfilter

• Skummare

• Kalkvatten (se Appendix A), höjer pH vilket gör att fosfat ej lösgörs lika lätt, samt att

fosfat binder sig med kalcium

• Zeovitfilter

• Höj pH värdet så det ej går under 8.0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ju du hållit på längre än vad jag har (jag är inne på vecka 5 med salt) men jag har hunnit göra följande observation, som kanske är en slump eller inte:

Direkt efter att jag stoppade i en bit Caulerpa för ca 1,5 vecka sen så sjönk fosfaten snabbt till knappt märkbar nivå. Okej, den var inte skyhög innan, men hade legat oförändrad under större delen av inkörningstiden så långt, men nåt hände snabbt när den kom i. Nu har den växt rätt mycket på kort tid så uppenbart är att den gör av med näring i vattnet - jag tänker snart skära ner den en bit. Det är även så att de första helt säkra bevisen på tillväxt av kalkalger kom några dagar efter att den kom i.

Men som sagt: jag har ett helt nystartat kar och det kan ju lika gärna bero på att "tiden var mogen" ungefär samtidigt som Caulerpan planterades in...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då är jag med på hur du resonerar Stig. Läste du den här tråden?:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21968

"For example, Caulerpa racemosa collected off Hawaii contains about 0.08 % phosphorus by dry weight and 5.6% nitrogen. Harvesting 10 grams (dry weight) of this macroalgae from an aquarium would be the equivalent of removing 24 mg of phosphate from the water column. That amount is the equivalent of reducing the phosphate concentration from 0.2 ppm to 0.1 ppm in a 67-gallon (253 L) aquarium. All of the other species tested gave similar results (plus or minus a factor of two). Interestingly, using the same paper's nitrogen data, this would also be equivalent to reducing the nitrate content by 2.5 grams, or 10 ppm in that same 67-gallon aquarium."

"The tissue TN:TP ratios of all macroalgae were higher

than the water-column N:P ratios at the study sites; the

average for the nine species tested was 65.8:1 (Table 2).

TN:TP ratios for Caulerpa racemosa (148.7:1) and

C. sertularioides (198.9:1) were among the highest

reported for macroalgae under ®eld conditions. When

the Caulerpa spp. values are excluded, the mean percent

nitrogen, percent phosphorus and TN:TP ratio of the

remaining species was 1.3, 0.08 and 34.9:1, respectively."

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...