Mattias Malmö Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Är det dumt att köpa en i taget av samma art? T ex skunk/putsarräka eller pepparmint. Kommer de slåss då, så det är bättre att köpa 2 samtidigt?Och blodräka - läst att den är territoriell och man bör ha bara 1, men är den även aggressiv över artgränserna mot putsarräkor och liknande? Citera
Orion Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 köp dom samtidigt,då är dom båda lite ovana över den nya ytan och tar antagligen revir en bit ifrån varandra.Mvh Fredde Citera
wrang Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Nja jag hadde köpt dom per kilo pris.Ne skämt å sido. Räkor tycker jag man skall ha flera utav samma art så köp flera av en på samma gång å komplettera senare med andra. Min favorit räka är Lysmata Debelius - Eld Räka Har märkt att dessa är mer framme om det är fler i karet än en ensam som sitter och trycker under nån LS Citera
Mattias Malmö Postat 25 mars 2008 Författare Postat 25 mars 2008 Eldräka på svenska alltså - jag översatte Blood Shrimp lite fritt. Det var sån jag tänkte på. De är inte så bråkiga alltså.Fasen, det är svårt att välja vad man vill ha för några. Hur mycket belastar dom karet jämfört med fiskar? (Ja, jag vet att det beror på storlek, matvanor med mera - men det måste väl finnas nån generell regel?)Har just startat ett RSM och har bara 1 turbosnäcka (ja, han överlevde för den som läste mitt inlägg direkt efter inköp), 3 små blåbenade eremiter och 2 ocellaris-clowner. Vill på sikt ha lite mer fisk - ca 5 totalt beroende på storlekarna på det jag väljer. Och lite mer snäckor, kanske en sjöborre eller så. Skulle det vara helt klart för hög belastning att slänga i totalt 4-5 räkor av (troligen) 2-3 sorter i detta också? Citera
wrang Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Ja det tycker jag. Räkor behöver mat dom med men även att de går och äter rester som finns så jag tycker nog att du skall stanna på max 5 räkor i ditt akvarium. Citera
Wiking Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Jag tycker inte att räkor belasta karet, tvärtom så plockar de både mysis och torrfoder som fiskarna missar. Jag köper alltid flera stycken samtidigt. Citera
Trilobite Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Bra med flera räkor av samma art - då släpper de larver som blir mat åt koraller etc. Citera
MattiasN Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 För mig funkade det inte med 2 Eldräkor, blev relativt fort bara en kvar... Trots att de köptes samtidigt och karet är ett 720l... Citera
Jocke i södertälje Postat 26 september 2008 Postat 26 september 2008 Vi köpte två eldräkor i går till vårat 540 som vi har haft igång en vecka nu, de är de första invånarna till vårat kar förrutom alla små konstiga djur som följde med LS (någon krabba och nåra små räkor). Nu får de stå och puttra i en månad eller nåt innan vi stoppar in lite fisk (Bangaikardinaler och nåra Nemos) Jag lyckades ju krascha botten på vår 375a så vi fick inhandla ett nytt kar, och då blev det en 540 helglas. Citera
ExCeed Postat 26 september 2008 Postat 26 september 2008 För mig funkade det inte med 2 Eldräkor, blev relativt fort bara en kvar... Trots att de köptes samtidigt och karet är ett 720l...Det var som fan... köpte mina samtidigt och de bor i samma håla tom och inget slagsmål där inte. Citera
havre Postat 26 september 2008 Postat 26 september 2008 Jag lyckades ju krascha botten på vår 375a så vi fick inhandla ett nytt kar, och då blev det en 540 helglas.Ingen skada skedd med andra ord ;-) Citera
greger Postat 26 september 2008 Postat 26 september 2008 De enda territoriella varianterna är Stenopusfamiljen (Saron vet jag inte, men dessa är ju inte så vanliga) de andra är bara att ösa på - the moore the merrier1 Citera
Jocke i södertälje Postat 26 september 2008 Postat 26 september 2008 Ingen skada skedd med andra ord ;-)Nää :-) Det var ju bra, så vi fick in ett större. Det skulle ju inte vara lika kul att köpa en ny 375a, när man kraschat bottenrutan på ett likadant. Nää det är roligare med större. Det är vårt första saltkar, vi har ju 6 akvarium med Malawisillar oxå, det största på 960 liter. Det är kanske bara en tidsfråga innan det oxå blir salt:-) Citera
zeke66 Postat 26 september 2008 Postat 26 september 2008 Offtropic men kul med flera från tälje..Vi börjar bli ett gäng här =) Bra för fraggbyte Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.